Telegraaf en NOS: Viaplay houdt Formule 1 tot 2029 voor 45 miljoen per jaar

Viaplay behoudt de Nederlandse rechten voor het live mogen uitzenden van de Formule 1 tot 2029 voor 45 miljoen euro per jaar. Dit stellen De Telegraaf en de NOS op basis van meerdere bronnen. Thans betaalt Viaplay nog circa 30 miljoen euro per jaar.

Viaplay verkreeg de Nederlandse Formule 1-rechten voor de periode 2022 tot en met 2024 en startte op 1 maart 2022 met zijn Nederlandse streamingdienst. Daarmee kaapte het de rechten weg voor VodafoneZiggo die deze in de jaren daarvoor via Ziggo Sport zonder meerprijs  aanbood voor de kabelabonnees, terwijl bij andere providers consumenten daar extra voor moesten betalen.

Viaplay vraagt aan alle consumenten voor zijn aanbod 15,99 euro per maand en per 22 mei 2024 17,99 per maand. Naast Formule 1 biedt Viaplay ook films en dramaseries alsmede onder meer Formule2, Formule3 en voetbal uit de Engelse Premier League, de Dutse Bundesliga, PDC (darte) en hockey.

Viaplay Group heeft het financieel moeilijk, waarbij het bedrijf meermaals moest worden geherkapitaliseerd en gereorganiseerd. Canal+ Group/Vivendi is met 29,33 procent grootaandeelhouder geworden van Viaplay Group. Het Tsjechische PPF verkreeg eveneens een soortgelijk percentage. 

In Nederland startte Talpa Network op 5 april 2024 in samenwerking met Viaplay Group de zender Viaplay TV die de plek van SBS9 innam. Daarop zijn onder meer de Formule1-wedstrijden vertraagd te zien evenals andere sporten.

De NOS stelt dat VodafoneZiggo initieel meer zou hebben geboden voor de Formule 1-rechten. Ook Apple heeft naar verluid belangstelling  getoond voor de Formule 1 evenals initiatieel RTL Nederland (Videoland).

De Formule 1 is los overigens ook af te nemen bij F1 TV Pro, een dienst van de Formule 1-organisatie. Deze wordt sinds dit jaar ook voor de abonnees van Viaplay kosteloos aangeboden. De Formule 1-organisatie en rechtenhouder FOM is eigendom van Liberty Media waarvan de belangrijkste aandeelhouder John Malone ook de belangrijkste referentieaandeelhouder is van Liberty Global dat 50 procent van VodafoneZiggo bezit.

www.viaplaygroup.com

www.viaplay.com

www.formula1.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Joe Public wint pitch Almhof

26-11-2025 | 18:05:00
Joe Public Amsterdam heeft de pitch voor Almhof gewonnen. Daarmee neemt Müller Nederland (eigenaar van het merk Almhof) na meer dan 13 jaar afscheid van Talmon Kochheim die in 2017 samen met Pieter van Velsen Pret Amsterdam heeft opgezet

Sanne van Kuijk: BUUT maakt financiële opvoeding makkelijker

26-11-2025 | 10:43:56
Van Kuijk vertelt hoe het concept is ontstaan, hoe jongeren en ouders het gebruiken en waarom de timing voor een bank als BUUT relevanter is dan ooit.

AI-stem Harry Mulisch in campagne Passend Lezen

26-11-2025 | 09:10:38
De campagne moet duidelijk maken dat gesproken verhalen toegankelijk blijven voor mensen bij wie lezen door verminderd zicht moeilijker wordt.

Daan Vrijsen: Strategie wordt steeds belangrijker in media

26-11-2025 | 08:42:44
Hij vertelt hoe de rol van media verandert, waarom klanten vaker de behoefte hebben aan een strategische partner en hoe zijn team meebeweegt met de markt

[Vacatures] Influentials zoekt een Junior Campaign & Content Manager

26-11-2025 | 08:24:00
Influentials is per direct op zoek naar Junior Campaign & Content Manager (32/40 uur) Full-time - Rotterdam 
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.