TBWA\NEBOKO en McDonald’s lanceren AI-kerstfilm

McDonald’s Nederland en TBWA\NEBOKO lanceren een kerstcommercial die de traditionele feestdagencampagnes op hun kop zet. De film, It’s the most terrible time of the year, laat zien hoe december voor veel mensen eerder stressvol dan sfeervol is. De campagne speelt in op onderzoek van MediaTest, waaruit blijkt dat ruim twee op de drie Nederlanders in december juist behoefte heeft aan rust en een moment voor zichzelf.

De film maakt deel uit van het platform December kan wel een beetje McDonald’s gebruiken en brengt een luchtige, realistische toon in de feestmaand, waarin vaak perfectie en sentiment overheersen.

Klassiek kerstlied met een twist

De commercial is ontwikkeld door TBWA\NEBOKO en zet kunstmatige intelligentie in om de decemberdrukte op een surrealistische, overdreven manier te verbeelden. De film gebruikt een herschreven versie van de klassieker It’s the most wonderful time of the year, die speciaal voor de campagne werd omgedoopt tot the most terrible time of the year.

Darre van Dijk, Chief Creative Officer van TBWA\NEBOKO: "Het begon allemaal met het idee om het meest iconische kerstlied te herschrijven. De rechthebbende hoorde onze interpretatie en gaf goedkeuring om het nummer te veranderen naar the most terrible time of the year."

AI als creatieve motor

Voor de productie werkte McDonald’s samen met TBWA\NEBOKO en een internationaal netwerk van AI-specialisten. De commercial werd geregisseerd door het Amerikaanse duo MAMA (Sweetshop), dat bekendstaat om zijn visuele stijl.

Darre van Dijk: "We zijn hilarische, herkenbare Nederlandse situaties gaan bedenken en vroegen vervolgens MAMA of zij de film volledig met AI wilden maken. Niet een net-niet-AI-film, maar één met echte production value, gecombineerd met de craziness die AI mogelijk maakt. Zo hebben we, samen met McDonald’s Nederland, onze eerste volwaardige AI-commercial gerealiseerd."

Cadeau Kalender keert terug

Naast de kerstfilm brengt McDonald’s ook de digitale Cadeau Kalender terug in de McDonald’s App. Vanaf 1 december kunnen gasten dagelijks een verrassing openen, van deals tot tijdelijke acties, aangevuld met activaties buiten de app. De kalender is onderdeel van een bredere decemberaanpak, gericht op kleine geluksmomenten door de hele maand heen.

Karin van Prooijen, marketingmanager van McDonald’s Nederland: "December draait om onze gasten. Met onze jaarlijks terugkerende campagne geven we hen elke dag iets om naar uit te kijken, niet alleen op de dagen waar normaal gesproken heel Nederland zich op richt, maar juist de hele maand door. Zo maken we december samen net wat leuker en luchtiger, en dit jaar doen we dat op een vernieuwende manier."

Credits:
McDonald’s Nederland | TBWA\NEBOKO | Darre van Dijk | MAMA (Sweetshop) | MediaTest | Karin van Prooijen

www.tbwa.nl


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

NS geeft jongeren 40 procent korting op treinreizen

19-12-2025 | 12:32:00
NS ontwikkelde de campagne samen met TBWA\NEBOKO. Met een lichte toon wil NS ouders helpen hun taxi-rol los te laten

McDonald's trekt AI-kerstcommercial terug

10-12-2025 | 19:54:00
McDonald's heeft de door TBWA\NEBOKO ontwikkelde kerstcommercial It’s the most terrible time of the year teruggetrokken

TBWA\NEBOKO maakt eerste (kerst)campagne voor Lindt LINDOR.

10-12-2025 | 07:45:00
TBWA\NEBOKO heeft afgelopen zomer een pitch van Lindt gewonnen en heeft de eerste (kerst)merkcampagne voor onder de noemer Pak uit met Lindt LINDOR ontwikkel

TBWA\NEBOKO ontwikkelt kerstwereld-campagne Albert Heijn

06-12-2025 | 05:45:00
TBWA\NEBOKO heeft de kerstcampagne van Albert Heijn ontwikkeld waarin emotie, inspiratie, productaanbod, winkelcommunicatie en digital samenkomen in één herkenbare wereld

TBWA\NEBOKO ontwikkelt Staatsloterij-kerstcommercial: Geef elkaar een beetje geluk

06-12-2025 | 01:52:21
TBWA\NEBOKO heeft de kerstcommercial Geef elkaar een beetje geluk voor de Staatsloterij ontwikkelt. Daarmee wil de Staatsloterij uitstralen dat echt geluk niet in het winnen van grote prijzen zit, maar in de warmte en aandacht die we elkaar geven
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.