Talpa Network vangt bot bij rechtszaak radiovergunningen

Talpa Network heeft bot gevangen bij de aangespannen rechtszaak tegen de minister van Economische Zaken over het per 1 september 2023 mogen hebben van drie in plaats van vier landelijke FM-frequentiepakketten.

Financiële schadevergoeding

Het ging Talpa Network vooral om een financiële schadevergoeding, niet om een nieuwe de frequentieverdeling. Talpa Network heeft immers Radio Veronica verkocht aan Mediahuis om drie landelijke radiostations te houden (Radio 538, Sky Radio en Radio 10). De rechtbank oordeelt dat de rechtsgevolgen in stand blijven nu er een ander ACM-advies is gekomen dat wel zorgvuldig is.

Tussenvonnis

Eerder oordeelde de rechtbank in een tussenvonnis van 14 juni 2024 dat de minister de eigendomsbeperkingen voor landelijke FM-kavels had gebaseerd op een onzorgvuldige onderbouwing. Die onderbouwing was afkomstig uit een advies van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Naar aanleiding daarvan heeft de ACM een nieuw advies uitgebracht.

Bezwaren Talpa Network

Talpa Network had bezwaar tegen het voorgenomen eigendomsverbod op meer dan drie landelijke FM-vergunningen. Volgens het radiobedrijf is er, gezien de huidige en verwachte marktomstandigheden, geen sprake van een mededingingsprobleem dat een dergelijke maatregel rechtvaardigt. Daarnaast vindt Talpa Network dat het advies van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) uit 2024 onzorgvuldig tot stand is gekomen, omdat de afbakening van de markt volgens hen onvoldoende rekening houdt met de bredere audiomarkt.

De rechtbank oordeelt dat de ACM voldoende heeft onderbouwd waarom digitale audioreclame geen onderdeel vormt van de radioreclamemarkt. De toename in digitale bestedingen leidt volgens de rechter niet tot een significant ander marktaandeel en biedt dus geen aanleiding om de marktafbakening aan te passen. Ook is volgens de rechtbank terecht beargumenteerd dat de beperking tot drie FM-vergunningen gerechtvaardigd is, juist omdat er inmiddels minder geclausuleerde kavels beschikbaar zijn. Daarbij moest rekening worden gehouden met een worstcasescenario.

Geen blijvend recht op vier FM-vergunningen

Volgens de rechtbank mocht Talpa Network er niet op vertrouwen dat de eerdere limiet van vier landelijke radiostations zou blijven gelden. Wel krijgt het mediabedrijf 6694 euro vergoed voor de proces- en griffiekosten, omdat het eerder in het tussenvonnis in het gelijk werd gesteld.

Conclusie

De conclusie is dat er niets veranderd is bij de feitelijke situatie van eigendomsverhoudingen en de minister uiteindelijk het oorspronkelijke besluit intact kan laten met een andere onderbouwing.

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

NMO Luistercijfers oktober: Edwin Evers scoort, Gordon Heuckeroth niet en NPO Radio 2 marktleider

05-11-2025 | 20:15:00
Marketing Report heeft de oktober 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek.

Makro en Yune lanceren campagne over de hectiek van december

05-11-2025 | 10:43:00
Onder het motto De meest hysterische tijd van het jaar positioneert de groothandel zich als partner voor ondernemend Nederland in een periode vol hectiek

Roorda ontwikkelt campagne Handig, van de Belastingdienst

03-11-2025 | 15:14:00
De Belastingdienst start een campagne waarin vragen en twijfels van burgers en ondernemers centraal staan.

ReumaNederland kiest Media Reverse voor mediaplanning

30-10-2025 | 14:58:20
De samenwerking is gericht op het vergroten van de merkbekendheid en het activeren van doelgroepen via relevante mediakanalen.

Eefje Gubbens: Print is nog steeds booming bij Matter

30-10-2025 | 09:52:45
Tijdens een aflevering van Marketing Report TV sprak Peter Wybenga met Eefje Gubbens over de ontwikkeling van het bedrijf en hun visie op contentmarketing
 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Stacey Rookhuizen voelt als campagneleverancier deel van het VVD-team

07-11-2025 | 21:52:39
Stacey Rookhuizen is oprichter/eigenaar van Bombilate Media. Matthijs van de Burgwal is hoofd strategie bij de VVD.  We spreken beiden over de verkiezingscampagne voor de VVD die Bombilate Media voor de vierde keer maakte

Nasser El Kamouchi: De wake-up call voor marketeers

07-11-2025 | 15:20:00
Succes wordt niet langer bepaald door wie het meeste mediabudget heeft, maar door wie het meest consequent zijn merkverhaal weet te vertellen.

Bob Koigi: De toekomst is voor de menselijke merken

07-11-2025 | 11:12:15
De toekomst is niet voor de merken met de slimste technologie, maar voor de merken die drie tijdloze menselijke principes begrijpen

Fightclub en WeCare lanceren Good for you!

07-11-2025 | 09:33:00
Tijdens deze gratis middagsessie krijgen marketeers een praktische toolkit aangereikt om richting 2026 hun positie te versterken.

Studio FIK ontwikkelt campagne rond gezond schermgebruik

06-11-2025 | 12:12:00
Gemeente Haarlem en GGD Kennemerland vragen deze maand aandacht voor beschermtijd, momenten die je bewust vrijhoudt van digitale prikkels.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.