Talpa Network krijgt boete vanwege kansspelreclames

Talpa Network heeft een bestuurlijke boete van 12.500 euro gekregen vanwege het overtreden van de Mediawet omtrent het tijdstip waarop reclame voor kansspelen is uitgezonden. Kansspelreclames en alcoholreclames mogen niet uitgezonden worden tussen 06:00 en 19:00 uur. Het Commissariaat voor de Media kan voor dit soort overtredingen maximaal 225.000 euro per overtreding opleggen.

Nationale Postcode Loterij

De boete is een gevolg van het volgens de mediatoezichthouder drie keer uitzenden van kansspelreclames van de Nationale Postcode Loterij op 14 juli 2024 en 10 december 2024. Op 14 juli was dit twee keer in één reclameblok.  Volgens Talpa Network was het niet de bedoeling dit zo uit te zenden, maar kwam dit door een last minute programmawijziging in verband met sportwedstrijden, waarbij het mediabedrijf erop wijst dat het alleen door 60+-ers is bekeken en het doel van de wet, bescherming van jongeren niet in het geding is geweest. 

Maatregelen

Talpa Network stelt in de bij het Commissariaat voor de Media ingediende zienswijze maatregelen te hebben genomen opdat dit soort overtredingen niet meer zullen voorkomen. Talpa Network bevestigt dit desgevraagd aan Marketing Report. De overtreding van 14 juli beschouwt het mediabedrijf als één overtreding omdat het in één reclameblok zat en een tag-on was waarbij werd teruggegrepen naar de eerdere reclame en als één campagne wordt verkocht. Talpa Network heeft in het kalenderjaar 2024 625.000 reclamepots uitgezonden waarvan er volgens eigen zeggen twee incidenteel en onbedoeld verkeerd zijn geplaatst. Talpa Network stelt uitgebreide processen en controles te hebben op de naleving van de Nederlandse mediawet.

In 2021 en 2023 ging Talpa Network ook al in de fout, maar kreeg daarvoor geen sanctie opgelegd, maar waarschuwingen. Volgens de toezichthouder was een en ander onbedoeld, maar het mediabedrijf was al meerdere keren gewaarschuwd en vindt dat er geen sprake is van onvoorziene omstandigheden.

Uitzonderlijk

Het is overigens uitzonderlijk dat het Commissariaat voor de Media een boete geeft, aangezien het beleid gehanteerd wordt om zo weinig mogelijk boetes te geven. Afgelopen jaar gaf de mediatoezichthouder in totaal 2 boetes. Dit kalenderjaar is tot op heden slechts een andere boete (aan een influencer) gegeven; de boete aan Talpa Network is de tweede boete van 2025. Talpa Network beraadt zich nog of het in bezwaar zal gaan tegen het sanctiebesluit.

Concurrenten van Talpa Network als RTL Nederland (Luxemburgs), Paramount Global (Tsjechisch) en The Walt Disney Company (Spaans) vallen niet onder het Nederlands toezicht en de Nederlandse mediawet aangezien deze met hun Nederlandse zenders buitenlandse uitzendlicenties hebben.

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List






Lees ook:

[DutchMedia Podcast] met Michel van der Voort (Screenforce) over de tv-disruptie

19-09-2025 | 16:10:50
David de Jong en Taco Jelgersma maken in samenwerking met Audiohuis de tweewekelijkse DutchMedia Podcast. In deze podcast gaan zij in op actuele onderwerpen uit de wereld van media, marketing en telecom. Feiten en een mening met een bite

Radio 538 tot 2028 radiopartner KNVB

12-09-2025 | 00:43:00
De KNVB en Talpa Network hebben hun partnerschap verlengd tot 30 juni 2028

Talpa Network pro forma in beroep over aantal FM-radiostations

09-09-2025 | 16:47:00
Talpa Network is pro forma in beroep gegaan bij het College van Beroep voor het Bedrijfsleven (CBb) tegen een vonnis van 1 juli 2025 over het maximaal aantal landelijke FM-radiostations dat een bedrijf mag bezitten.

Na Malou Petter ook Art Rooijakkers weg bij Nieuws van de Dag

18-08-2025 | 16:26:00
Art Rooijakkers is gestopt bij het opinieprogramma Nieuws van de Dag dat Talpa Network samen met de Telegraaf maakt en op SBS 6 uitzendt. Hij blijft bij Talpa Network werken, maar bij welk programma is nog onduidelijk. Thomas van Groningen is aangesteld als vaste presentator.

Gordon Heuckeroth en Froukje de Both vanaf 1 september op Radio 10

14-08-2025 | 17:09:00
 Gordon Heuckeroth en Froukje de Both zullen per 1 september 2025 de ochtendshow van Radio 10 van 06:00 tot 09:00 uur presenteren. Ze nemen daarmee de plek over van Lex Gaarthuis die na het vertrek van Gerard Ekdom in juni 2024 de Radio 10 ochtendshow is gaan maken


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Brout werkt samen met Draft Digital aan digitale groei

09-10-2025 | 09:17:00
De samenwerking is gericht op het versterken van de digitale marketingaanpak van Brout en het integreren van CRM-data voor gerichtere communicatie en groei

N=5 ontwikkelt campagne Dan is er Menzis

09-10-2025 | 07:30:00
Zorgverzekeraar Menzis heeft de door N=5 ontwikkelde campagne Dan is er Menzis gelanceerd. De campagne wil laten zien waar mensen in het dagelijks leven met gezondheidsuitdagingen mee te maken hebben en hoe Menzis daarbij kan ondersteunen

FCB en Mastercard maken visuele beperkingen voelbaar

09-10-2025 | 01:15:00
FCB heeft voor creditcardmerk Mastercard een campagne ontwikkeld om te laten zien hoe mensen met een visuele beperking deze omzetten in mogelijkheden

[Vacatures] Abovo Maxlead zoekt een Display, Video & Audio (DVA) Consultant

08-10-2025 | 09:03:00
Abovo Maxlead is per direct op zoek naar een Display, Video & Audio (DVA) Consultant

[Vacatures] Abovo Maxlead zoekt een Senior Display, Video & Audio (DVA) Consultant

08-10-2025 | 08:49:00
Abovo Maxlead is per direct op zoek naar een Senior Display, Video & Audio (DVA) Consultant 
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.