Talpa Network krijgt boete vanwege kansspelreclames

Talpa Network heeft een bestuurlijke boete van 12.500 euro gekregen vanwege het overtreden van de Mediawet omtrent het tijdstip waarop reclame voor kansspelen is uitgezonden. Kansspelreclames en alcoholreclames mogen niet uitgezonden worden tussen 06:00 en 19:00 uur. Het Commissariaat voor de Media kan voor dit soort overtredingen maximaal 225.000 euro per overtreding opleggen.

Nationale Postcode Loterij

De boete is een gevolg van het volgens de mediatoezichthouder drie keer uitzenden van kansspelreclames van de Nationale Postcode Loterij op 14 juli 2024 en 10 december 2024. Op 14 juli was dit twee keer in één reclameblok.  Volgens Talpa Network was het niet de bedoeling dit zo uit te zenden, maar kwam dit door een last minute programmawijziging in verband met sportwedstrijden, waarbij het mediabedrijf erop wijst dat het alleen door 60+-ers is bekeken en het doel van de wet, bescherming van jongeren niet in het geding is geweest. 

Maatregelen

Talpa Network stelt in de bij het Commissariaat voor de Media ingediende zienswijze maatregelen te hebben genomen opdat dit soort overtredingen niet meer zullen voorkomen. Talpa Network bevestigt dit desgevraagd aan Marketing Report. De overtreding van 14 juli beschouwt het mediabedrijf als één overtreding omdat het in één reclameblok zat en een tag-on was waarbij werd teruggegrepen naar de eerdere reclame en als één campagne wordt verkocht. Talpa Network heeft in het kalenderjaar 2024 625.000 reclamepots uitgezonden waarvan er volgens eigen zeggen twee incidenteel en onbedoeld verkeerd zijn geplaatst. Talpa Network stelt uitgebreide processen en controles te hebben op de naleving van de Nederlandse mediawet.

In 2021 en 2023 ging Talpa Network ook al in de fout, maar kreeg daarvoor geen sanctie opgelegd, maar waarschuwingen. Volgens de toezichthouder was een en ander onbedoeld, maar het mediabedrijf was al meerdere keren gewaarschuwd en vindt dat er geen sprake is van onvoorziene omstandigheden.

Uitzonderlijk

Het is overigens uitzonderlijk dat het Commissariaat voor de Media een boete geeft, aangezien het beleid gehanteerd wordt om zo weinig mogelijk boetes te geven. Afgelopen jaar gaf de mediatoezichthouder in totaal 2 boetes. Dit kalenderjaar is tot op heden slechts een andere boete (aan een influencer) gegeven; de boete aan Talpa Network is de tweede boete van 2025. Talpa Network beraadt zich nog of het in bezwaar zal gaan tegen het sanctiebesluit.

Concurrenten van Talpa Network als RTL Nederland (Luxemburgs), Paramount Global (Tsjechisch) en The Walt Disney Company (Spaans) vallen niet onder het Nederlands toezicht en de Nederlandse mediawet aangezien deze met hun Nederlandse zenders buitenlandse uitzendlicenties hebben.

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List






Lees ook:

Gezamenlijke nieuwsmediasector en NDP Nieuwsmedia sturen brandbrieven aan informateur Buma

20-11-2025 | 11:36:00
Zowel NDP Nieuwsmedia als 22 nieuwsmediaorganisaties gezamenlijk hebben brieven gestuurd aan informateur Sybrand Buma om hem op te roepen dat een volgende regering werk maakt van mediabeleid

Talpa Media: connecting the dots in veranderend medialandschap

18-11-2025 | 12:33:00
Talpa Media positioneerde zich op maandag 17 november 2025 voor meer dan 500 relaties in Amsterdam als een open netwerk met een volledig media- aanbod

Talpa Network zet in op dagelijkse talkshow De Juice met Yvonne Coldeweijer

17-11-2025 | 11:58:00
Talpa Network zet in op de dagelijkse talkshow De Juice met Yvonne Coldeweijer met gasten vanaf 5 januari 2026 op Net5. De talkshow zal elke werkdag om 20:00 uur worden uitgezonden

Radio Noordzee en Arrow Bluesbox Radio in Gelderland/Utrecht op FM

14-11-2025 | 13:23:00
Vanaf 15 november 2025 zijn Radio Noordzee en Arrow Bluesbox Radio in provincies Gelderland en Utrecht te beluisteren op FM

[DutchMedia Podcast] met Michel van der Voort (Screenforce) over de tv-disruptie

19-09-2025 | 16:10:50
David de Jong en Taco Jelgersma maken in samenwerking met Audiohuis de tweewekelijkse DutchMedia Podcast. In deze podcast gaan zij in op actuele onderwerpen uit de wereld van media, marketing en telecom. Feiten en een mening met een bite


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Vacatures] De Nieuwe Zaak (DNZ) zoekt een SEA Specialist

21-11-2025 | 12:02:00
De Nieuwe Zaak (DNZ) is per direct op zoek naar SEA Specialist - Hybride, Zwolle

Being There wint pitch en lanceert Europese Melitta-campagne

21-11-2025 | 11:33:23
Always up for good coffee gaat deze maand live in NL, Zweden, Duitsland en Frankrijk en wordt via online kanalen, social en op de winkelvloer uitgerold.

Roorda en CoMensha roepen op om mensenhandel uit te sluiten

21-11-2025 | 11:16:00
Het initiatief vraagt aandacht voor signalen van uitbuiting, omdat slachtoffers vaak onzichtbaar blijven. Veel Nederlanders herkennen deze signalen niet

Glenn da Silva & Bente van Deventer: UNLIKE bouwt merken via social

21-11-2025 | 10:51:25
Glenn da Silva en Bente van Deventer van UNLIKE spreken met Bas Vlugt over de manier waarop social het vertrekpunt vormt voor merkontwikkeling

KPN opent de lijn om te appen met Sint

21-11-2025 | 08:55:21
Via een online ouderportaal kunnen ouders gegevens over hun kinderen invoeren, zoals naam, leeftijd en interesses.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.