
Bas Vlugt: SXSW or Cannes - that's the question
[Column] Drukt SXSW Londen Cannes Lions uit de markt?
In maart had ik een gesprek met een invloedrijke en wel-ingevoerde collega in het vak die tegen mij zei dat iedereen dit jaar naar SXSW London zou gaan en dat Cannes Lions het in 2025 met aanzienlijk minder belangstelling uit Nederland en België zou moeten zien te rooien.
Prijzen accommodaties Cannes zijn in 2025 geëxplodeerd
En daar is natuurlijk wel wat voor te zeggen. Cannes is duur, heel duur. Een beetje leuk naar het Palais kost je een aantal duizenden euro's. Per kaart wel te verstaan. Een biertje in de Gutter Bar was afgelopen jaar al 17,50 euro en we houden ons hart vast voor dit jaar. Wij hebben tot onze niet gering verbazing moeten constateren dat de prijzen voor het huren van appartementen en huizen in Cannes in 2025 zijn geëxplodeerd.
En SXSW is the new kid. Al populair vanwege de editie in Austin, maar dit jaar voor het eerst om de hoek in Londen!
Naar Londen, Cannes of beide?
Dus ja, waar gaan we naartoe? Naar Londen, Cannes of beide?
Marketing Report gaat naar beide en omdat we via de festival-apps toegang hebben tot beide deelnemerslijsten kunnen we vooraf al een mooie vergelijking maken.
Drukt SXSW Londen Cannes Lions uit de markt?
De Embassy of Dutch creativity gaat dit jaar niet door en komt misschien helemaal niet meer terug. Gaat het Cannes van de lage landen verloren?
Nee. Maar voordat we met getallen gaan gooien eerst even een paar disclaimers:
- Het gaat om totaal verschillende festivals. SXSW is een conferentie, Cannes Lions is voor alles een awardsfestival en óók een conferentie - voor beide geldt dat netwerken en fun essentiële ingrediënten zijn
- SXSW is veel breder met nadrukkelijk ook aandacht voor tech, muziek, televisie en film
- Cannes Lions is zo groot dat het merendeel van de bezoekers helemaal geen pas koopt voor het Palais. Dus de getallen die ik voor Cannes Lions ga noemen, kunnen zo worden vermenigvuldigd met een factor 2 of 3
SXSW heeft de breedte, Cannes Lions de diepte
Er gaan volgens de apps 125 mensen vanuit Nederland naar SWSX London en 139 naar Cannes.
Er gaan 18 mensen vanuit België naar SXSW London en 66 mensen naar Cannes Lions.
Vanuit Nederland wint Cannes dit nipt, vanuit België wint Cannes dit ruim. De Belgen lopen nog niet erg warm voor SXSW.
En bedenk daarbij dus dat er nog een twee tot drie keer zoveel mensen naar Cannes gaan die geen kaartje hebben gekocht voor het Palais.
Nationale en lokale media naar SXSW
Geheel conform het geboden programma, zit er ook veel breedte in de deelnemers aan SXSW Londen.
Wat opvalt, is het grote aantal deelnemers aan SWSW London dat werkt bij nationale en lokale media: 21 deelnemers vanuit NPO, NTR, KRO-NCRV, BNNVARA, AVROTROS, EO, VPRO, BNR, FD Mediagroep, RTV Drenthe, Omroep Gelderland en Omrop Fryslân, Verder veel opleidingen, overheid, stichtingen, techpartijen.
Als we kijken naar bureaus, zien we Yune, N=5, Hibou, GroupM en IPG Mediabrands.
Er gaan ook marketeers naar SXSW London, maar niet overdreven veel: ING, Nederlandse Loterij, KWF en TUI.
Nederland is in Cannes vooral vertegenwoordigd door Engelstaligen die werken voor internationaal opererende organisaties
Wat bij het bestuderen van de deelnemerslijst van het Cannes Lions Festival of Creativity 2025 opvalt, is het grote aantal Engelstaligen dat vanuit Nederland afreist. Je ziet dat ook terug in de prijswinnaars en ook in bijvoorbeeld de Cannes Lions Jury 2025.
Naar Cannes gaat een veelvoud van het aantal bureaus dat naar SXSW gaat: DEPT, Lemon Scented Tea, Megawatt, 72andsunny, 180 Amsterdam, Scooperz, Publicis Groupe, Dentsu Creative, AKQA, Le Pub, Het PR Bureau, Monks, Omnicom Media Group, Super Rebel, Alfred, AndAgencyAmsterdam, Accenture Song, Wieden + Kennedy.
Ook mag Cannes zich verheugen in meer belangstelling van marketeers: ING, Tony's Chocolonely, Versuni, Kraft Heinz, Diageo, Heineken, Philips, Perfetti van Melle, Reckitt, Uber Eats, Crisp, Barilla, Lipton, Postcode Loterij, Prologis, Unilever.
Nog even voor de puristen: SXSW London begint twee weken eerder dan Cannes Lions. Als SXSW al klaar is, zal het aantal deelnemers dat zichtbaar is in de Cannes Lions app blijven oplopen.
Conclusie
SXSW Londen en Cannes Lions zijn twee verschillende events die een eigen publiek trekken en in die zin geen alternatieven voor elkaar zijn. XSWS Londen is een prachtig aanwinst op de kalender en Cannes Lions blijft de wereldwijde koning van alle awardshows.
PS
Marketing Report pakt dit jaar in Cannes groter uit dan ooit. Je vindt ons programma hier
Neem deel aan de Marketing Report Cannes Lions 2025 WhatsApp Groep
Partners Marketing Report Cannes 2025
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Draft Digital lanceert Whatsapp-community rond Cannes Lions
Programma Marketing Report Cannes 2025
10 redenen waarom je wél of juist niét naar Cannes moet gaan
VIA en MAD MOJO lanceren Cannes Off The Grid
Gepubliceerd door: Bas Vlugt