Sven Sauvé, Frederieke Leeflang, Georgette Schlick en politici over hyperfocus op NPO versus big tech

Tijdens een door BM Society, samen met NCP (de Vereniging van Nederlandse Content Producenten), georganiseerde Mediatop met politici werd de hyperfocus op de NPO en de NPO-governance duidelijk tegenover de reële bedreigingen van big tech op de mediasector. 

De Mediatop vond plaats onder leiding van Rick Nieman in de Haagse Nieuwspoort, met Sven Sauvé (CEO van RTL Nederland), Georgette Schlick (CEO Noord-Europa bij Fremantle), Taco Zimmerman (algemeen directeur AVROTROS), Frederieke Leeflang (bestuursvoorzitter NPO), Mohammed Mohandis (GroenLinks-PvdA), Claire Martens-America (VVD) en Youssef Louakili (directeur Media & Creatieve Industrie bij het Ministerie van OCW).

De discussie ging vooral over hoe de NPO vormgegeven moet worden vanaf 2029.

Overname RTL Nederland door DPG Media en ACM

Sven Sauvé gaf aan dat het onderzoek van de ACM naar de overname van RTL Nederland door DPG Media voor twee sporen zich in een afrondende fase bevindt, en dat de ACM zich nu vooral focust op de pluriformiteit, het conglomeraatidee en de mogelijke marktmacht op de advertentiemarkt (bundeling). De topman van RTL Nederland zei (net als RTL Group) te verwachten dat de ACM in maart 2025 een oordeel zal geven. Wel wees Sven Sauvé erop dat er een discrepantie is tussen het aandeel van advertentiegelden en het gebruik van big tech-partijen (85 procent van de gelden versus 50 procent van het gebruik).

Kosten bij producenten

Georgette Schlick noemde, net als in 2023, de producentenindustrie zeer uitdagend, met name omdat de kosten van klanten en daarmee de budgetten onder druk staan.

Frederieke Leeflang gaf aan dat de NPO met een geïndexeerde bezuiniging van 126 miljoen euro in 2026 kan leven, maar dat het niet meer dan dat moet worden omdat dit zonder hervorming niet op te vangen is. Volgens haar is iedereen het erover eens dat het anders moet: bestuurbaarder en toekomstbestendiger, maar tegelijkertijd heeft de NPO-bestuursvoorzitter twijfels of dat wel gaat lukken.  

Hyperfocus

Sven Sauvé hekelt de manier waarop bij talkshows wordt gesproken over de media en vaak over de NPO en hoe de governance is georganiseerd. Lineaire tv staat er niet goed voor, zo betoogde hij: "Hoe vaak zien we Jan Slagter en Angela de Jong spreken met een hyperfocus over het publieke bestel? Er is meer dan lineaire tv en de NPO-governance."

Sven Sauvé: "Wij hebben zeven jaar geleden in de kosten gesneden, dat ging niet ten koste van de content; we hebben juist geïnvesteerd in Videoland," waar volgens hem net zoveel in wordt geïnvesteerd als in de zender RTL4. Het vastgoed en het aantal medewerkers zijn daarbij teruggebracht en het businessmodel is aangepast aan de huidige tijdgeest: RTL Nederland produceert zelf niets.

De topman van RTL Nederland stelt ernstig bezwaar te hebben als de besparingen terugverdiend worden door in het digitale domein weer adverteren toe te staan voor de Ster.

Ster

Frederieke Leeflang stelde in reactie daarop dat de Ster nu alleen aan goede doelen mag verkopen en dat wat de Ster zou kunnen verkopen, peanuts is ten opzichte van de algehele markt. Hierbij merkte ze op dat het midden- en kleinbedrijf graag wil adverteren. Taco Zimmerman vulde daarop aan dat het merendeel van de advertentiegelden nu bij TikTok en Google terechtkomt en bood compensatie aan voor RTL Nederland.

Frederieke Leeflang beweerde dat Nederland het enige land zou zijn met een hybride financieringsmodel (met reclame en overheids-/belastinggeld). Sven Sauvé corrigeerde haar hierop, waarop zij nog aangaf in principe voorstander te zijn van een door de overheid gefinancierde publieke omroep met een structureel stabiel budget, zonder reclame.

Content

Georgette Schlick gaf aan bezorgd te zijn over de impact van de bezuinigingen en of er ook in content gesneden zal worden.

GroenLinks-PvdA

Mohammed Mohandis, mediawoordvoerder van GroenLinks-PvdA in de Tweede Kamer, en Claire Martens-America discussieerden vervolgens over hoe het verder moet met de landelijke publieke omroep. Het GroenLinks-PvdA-Kamerlid hekelde de eindeloze discussies en dat er nu vanuit de regering weer geen plan of bouwstenen liggen die waren toegezegd. Hij noemde het VVD-plan een moedige zet. Mohammed Mohandis wees erop dat gezamenlijk mediabeleid nodig is waarbij onafhankelijkheid en hervorming noodzakelijk zijn om samen online content te kunnen distribueren.

Als het aan GroenLinks-PvdA ligt, worden ook distributeurs, waaronder kabelexploitanten, maar ook partijen als Apple en Google, verplicht om een deel van hun omzet in content te investeren. Oftewel, iedereen die verdient aan mediaconsumptie, en met name buitenlandse spelers, zouden hiertoe moeten worden verplicht, in navolging van de investeringsplicht in Nederlandse content die streamingdiensten opgelegd hebben gekregen.

Sven Sauvé herlanceerde zijn idee om NPO-content aan iedereen beschikbaar te stellen om zo maximale impact te genereren. Frederieke Leeflang ging niet in op deze oproep en wees op de samenwerking via NLZiet (de streamingdienst van NPO, RTL Nederland en Talpa Network).

Frederieke Leeflang reageerde op het NPO-plan van de VVD: het opheffen van NPO Start noemde ze stom. Sven Sauvé gaf daarop aan dat het goed mogelijk is om de technische zaken over te laten aan specialisten en aldus uit te besteden.

Volgens de NPO-bestuursvoorzitter kan er altijd worden nagedacht over samenwerking op technologisch vlak, maar moet er voor dergelijke samenwerkingen meer juridische ruimte zijn, gezien het verbod op winst maken door derden voor de NPO.

VVD-plan

Claire Martens-America gaf een verdere toelichting op haar NPO-plan en zei dat dit plan tot stand is gekomen door weeffouten bij de NPO, die nu een speelbal is geworden, terwijl het huidige bestel afstamt uit de verzuilde tijd. Volgens haar is de governance niet op orde en moet het verenigingsrecht worden afgeschaft.

Youssef Louakili gaf aan dat er wel heel makkelijk over zaken heen wordt gestapt, terwijl het huidige systeem geworteld is in de Nederlandse cultuur en wees naar het regeerprogramma. Hierop reageerde de VVD dat er met vertraging gewerkt wordt, wat het lastig maakt.

Sven Sauvé sloot de discussie af met de opmerking dat Videoland met 1,5 miljoen betalende abonnees winstgevend is geworden, maar dat er tegelijkertijd grote zorgen zijn nu de kijktijd voor lineair kijken bij de relevante commerciële doelgroep komend jaar met 12-15 procent daalt, na eerdere dalingen in afgelopen jaren. De big tech neemt dat over in een ongelijk speelveld, terwijl de reclame-inkomsten onevenredig daarnaartoe gaan.

www.broadcastmagazine.nl

www.nieuwspoort.nl

www.avproducenten.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

[DutchMedia Podcast] met Ton Verlind over Commissariaat, NPO en meer

12-12-2025 | 10:49:53
David de Jong en Taco Jelgersma maken in samenwerking met Audiohuis de tweewekelijkse DutchMedia Podcast. In deze podcast gaan zij in op actuele onderwerpen uit de wereld van media, marketing en telecom. Feiten en een mening met een bite

BM: Niels van der Laan en Jeroen Woe Mediapersonen van het Jaar 2025

09-12-2025 | 23:06:00
Niels van der Laan en Jeroen Woe zijn door mediavakblad BM (Broadcast Magazine) uitgeroepen tot Mediapersonen van het Jaar 2025

NPO: Draadstaal, Kassa, Flikken Rotterdam, 3op Reis en Groenteman & Van Roosmalen weg per 2027

25-11-2025 | 17:43:00
De NPO schrapt per 2027 programma’s als Draadstaal, Flikken Rotterdam, Kassa, Groenteman & Van Roosmale, 3opReis, First Dates en andere populaire programma's

Demissionair BBB-minister Gouke Moes breidt lineaire Ster-reclame weer uit

21-11-2025 | 16:59:00
Per 2027 zal er bij de NPO op de lineaire kanalen NPO1, NPO2 en NPO3 weer 10 procent van de totale zendtijd aan Ster-reclame mogelijk zal zijn. Thans is dat 8 procent

NPO Radio en NPO Luister: 2026 laatste jaar met groot budget

21-11-2025 | 15:59:38
De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) presenteerde zijn audioaanbod voor het jaar 2026, met een budget van 103,8 miljoen
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Dentsu Creative tekent voor eindejaarsfilm Rabobank

15-12-2025 | 16:13:14
Centraal staat de rol die de bank speelt op dagelijkse momenten die voor klanten van belang zijn.

Rebranding van Whello krijgt vorm via eigen merchandise

15-12-2025 | 12:01:51
De kledinglijn met abstracte designs maakt het merkverhaal zichtbaar op de werkvloer en versterkt het werkgeversmerk.

NOISE kiest user-generated aanpak in vuurwerkcampagne

15-12-2025 | 11:27:00
NOISE maakt onderdeel uit van het Only-netwerk en bestaat deze maand 20 jaar.

[Vacatures] Key Agency zoekt een Community Manager / Webcare Agent

15-12-2025 | 09:23:00
Key Agency is per direct op zoek naar een Community Manager / Webcare Agent - 5-15 uur per week - Remote

Bruut en Rraarr lanceren documentaire voor Over Morgen

15-12-2025 | 09:20:00
De campagne stelt de menselijke waarde van zorg centraal en toont het dagelijks werk van zorgmedewerkers van dichtbij.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.