
Susanne Volder: Rotterdam heeft creatief talent genoeg
[Interview] Managing Director van Friends for Brands over maatschappelijke impact met creativiteit tijdens Agency at Night
Marketing Report is op 16 mei in Rotterdam voor Agency at Night. 51 bureaus openen die avond hun deuren voor jong talent en anderen geïnteresseerden. Voorafgaand aan het event vragen wij een aantal bureaus naar hun deelname aan Agency at Night. We spreken dit keer met Susanne Volder, Managing Director van Friends for Brands.
Kun jij Friends for Brands introduceren?
Friends for Brands droomt van een wereld die eerlijker, inclusiever en houdbaar is. Daarom werken we elke dag met mensen en organisaties die daar ook voor gaan! Sociale merken maken we groter en grote merken maken we socialer. We zorgen ervoor dat ze opvallen bij de juiste mensen en communities, om zo samen nog meer impact te maken. Strategische en creatieve skills zijn ónze krachten voor sociale rechtvaardigheid. Daar strijden we voor. Gelijke kansen voor iedereen, op alle vlakken. Van wonen, veiligheid en gezondheid tot educatie, gender, inkomen en klimaat. We bedenken impactvolle ideeën en activeren mensen en gemeenschappen. Met branding, campagnes en creatieve storytelling werken we zo aan een ‘friendly’ toekomst.
Waarom doen jullie mee met Agency at Night?
Allereerst om dat het een superleuk event is voor ons team, een moment om wat we doen te vieren en te delen met anderen. Vorig jaar zijn we drukbezocht en de energie was echt top. Daarnaast het goed is dat er meer smoel wordt gegeven aan de Rotterdamse creatieve industrie. Er wordt hier mooi, vernieuwend en eigenzinnig werk gemaakt. Talent in onze regio hoeft niet naar Amsterdam, ze kunnen hier aan de slag. Maar dan moeten ze dat wel weten. Ik denk dat je daarin moet samenwerken als bureaus. Jaren geleden hebben wij met XYZ Agency gesprekken gevoerd om dergelijk event te organiseren. Wij hebben ’t idee toen laten varen. Ik waardeer het enorm dat Jeroen en Martijn van Okaia de handschoen wel hebben opgepakt.
Hoe ziet jullie Agency at Night-programma eruit?
Artdirector Anouk en creatief Gianni geven een workshop ‘Creativity for Good’, waarin we delen hoe je creativiteit kunt inzetten om maatschappelijke impact te maken. Creative director Natasja en ik geven een talk over het bureau, onze missie om een community based agency te worden en hoe je daar aandeelhouder van kunt zijn. Er wordt lekker gedraaid door Dj’s Chris en Solar. Drinks & bites komen van impact brands: Mensa Mensa, Rotterdam Urban Winery, Moyo Maté. Doorlopend kun je ons werk bewonderen en dat van onze studiogenoten, Maartje van den Hurk en creative talent genomineerde Marciano Lansu.
Wat voor soort jong talent zoeken jullie?
Ik moet eerlijk zijn: jong talent vindt ons. Wij zijn bewust een hyper divers en inclusief team en maken relevant werk dat impact heeft op mensenlevens. Iedereen die hier werkt heeft een aandeel in het bedrijf. Dat alles bij elkaar heeft een bepaalde aantrekkingskracht, met als resultaat dat we 2 tot 3 sollicitaties per week binnenkrijgen. Dat zijn de eerste mensen die we bellen als we iemand zoeken, want motivatie is voor ons het allerbelangrijkst. Dus kom vooral langs als je nieuwsgierig bent en denkt dat je bij ons past! Ook freelancers en andere agencies zijn super welkom.
Wat is het laatste nieuws?
Sinds afgelopen maandag is Friends for Brands B Corp gecertificeerd. Daarover vertellen Natasja en ik ook in onze talk. We zijn heel trots dat we nu deel uitmaken van een wereldwijde beweging van B Corp bedrijven, die sociaal en duurzaam ondernemen belangrijk vinden en zich daarvoor inspannen. Zeker op het sociale vlak kan er nog wel wat verbeteren in de agency wereld, dus we hopen andere bureaus te inspireren om ons te volgen.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Pim van Helten: Wij mixen AI en creativiteit live on stage
Mike Demelinne: We zetten onze deuren open voor jong talent
Vivian Kowalski: We laten zien dat creativiteit niet stopt bij Amsterdam
Lisa Winkel: Wij zetten creatief Rotterdam op de kaart
Ramin Bahari: Ideeën stoppen niet na kantoortijd
Gepubliceerd door: Saskia van Weert