Studio Dumbar/DEPT ontwikkelt motion identity systeem voor Instagram

Om de community van creators te vieren en te inspireren, heeft Instagram zijn merkidentiteit opgefrist en uitgebreid. Studio Dumbar/DEPT werd uitgenodigd om samen te werken aan de volgende fase van de uitbreiding van het merk: de creatie van een allesomvattend motion systeem.

Studio Dumbar/DEPT nam het voortouw bij het ontwerpen van een motion systeem dat creativiteit viert en de enorme community van creators inspireert. In samenwerking met het in-house brand designteam, richtte de aanpak zich op het potentieel van motion om ritme te creëren in alles wat Instagram doet. Het gezamenlijke doel was een flexibel, uitgebalanceerd motion systeem dat speelt met perspectief, creativiteit toont en verbindingen benadrukt.

Engagement-laag toevoegen

Beïnvloed door de kenmerken van Instagram ontwikkelde Studio Dumbar/DEPT een motion systeem dat de imperfecties van natuurlijke menselijke bewegingen en door gebruikers gegenereerde content weerspiegelt. Er is een reeks flexibele motiontechnieken ontwikkeld om storytelling te ondersteunen en een engagement-laag toe te voegen aan de merkelementen. Sommige technieken bootsen natuurlijke camerabewegingen na (wat de diepte en veranderende perspectieven van 3D-ruimte voorstelt), terwijl andere doen denken aan de handeling van vegen of scrollen. Het definiëren van de fysica van het systeem - de fysica bepaalt hoe beweging wordt georiënteerd in tijd en ruimte - speelde een fundamentele rol in het project en vormde de basis voor de benadering van motion. Het creatieve potentieel werd in de schijnwerpers gezet door de groeiende verscheidenheid aan tools te laten zien die beschikbaar zijn voor gebruikers. Op deze manier werd ervoor gezorgd dat content en creators altijd op de eerste plaats staan, terwijl de grenzeloze mogelijkheden voor interactie en samenwerking worden uitgelicht.

Het motion systeem is geïntegreerd in de belangrijkste merkelementen van Instagram en wordt actief uitgerold in campagnes. Uitgebreide richtlijnen, sjablonen en toolkits zorgen voor duidelijkheid en consistentie, waarbij het systeem een centrale rol speelt in de dagelijkse app-marketing en gebruikerservaring.

Liza Enebeis, creatief directeur bij Studio Dumbar/DEPT: "Het was echt een inspirerende ervaring om diep in de wereld van creators te duiken die Instagram maken tot wat het is en dat vervolgens te vertalen naar motion. We hebben een systeem ontwikkeld dat een harmonieuze samensmelting van strategie en design is en het merk Instagram tot leven brengt."

www.deptagency.com

www.instagram.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

DigitalAgency100 2026 | De Genomineerden

12-10-2025 | 09:24:00
De DigitalAgency100 2026 komt eraan! De lijst met de 100 meest invloedrijke mensen in de Nederlandse digital agency-wereld wordt bekendgemaakt tijdens het M100 Event, woensdag 3 december 2024 in PHIL in Haarlem

Rens Quirijnen en Helen Fernando stappen over naar DEPT

08-10-2025 | 10:33:00
DEPT breidt het creatieve team in Nederland verder uit met de komst van Rens Quirijnen en Helen Fernando. Het duo start als associate creative directors

Ben Williams Global Chief Creative Officer DEPT

02-10-2025 | 15:50:00
Hij krijgt de taak om de creatieve en marketingcapaciteiten van het bureau wereldwijd te integreren in een gezamenlijke aanpak die merken helpt transformeren en bedrijfsgroei stimuleert.

BUUT ontwikkeld met DEPT: strategie, design, experience

25-09-2025 | 10:49:08
ABN AMRO lanceerde begin september BUUT, een bank voor tieners en hun ouders die is ontwikkeld door Tikkie in samenwerking met DEPT.

DEPT ontwikkelt More Time for Life-campagne voor Brother

17-09-2025 | 15:28:51
Brother is een Europese campagne gestart in vijftien landen om zijn inkjetprinters voor kleine bedrijven en thuiskantoren te promoten.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

O2H Creative Solutions versiert Amsterdam voor jubileumjaar

16-10-2025 | 15:13:06
De stad Amsterdam viert haar 750-jarig bestaan, en dat is ook buiten niet te missen.

TBWA\NEBOKO laat emoties spreken in fraudecampagne NVB

16-10-2025 | 14:55:00
De campagne moedigt Nederlanders aan om te vertrouwen op hun emoties bij een poging tot fraude.

[Vacatures] iO zoekt een Junior Contentmanager

16-10-2025 | 09:10:00
iO is per direct op zoek naar Junior Contentmanager - Campus Amsterdam

[Vacatures] iO zoekt een Digital Marketeer

16-10-2025 | 08:54:00
iO is per direct op zoek naar Digital Marketeer - Campus Den Bosch

ARTIS werkt met UNLIKE aan TikTok-strategie

15-10-2025 | 12:35:54
Met deze samenwerking wil het dierenpark zich duurzaam positioneren op het platform, met content die aansluit bij de leefwereld van jongeren.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.