Storytelling in audiocommercials zorgt voor meer aandacht

[Grow by DPG Media] Uitvoering cruciaal voor succes bij storytelling in audiocommercials

In de dynamische marketingwereld is storytelling een krachtig middel om een merk te positioneren en groei te realiseren. Storytelling stelt merken in staat zich te onderscheiden en een diepere band met hun doelgroep op te bouwen. Onderzoek toont aan dat een merkverhaal niet alleen leidt tot een positievere merkperceptie, maar ook kan leiden tot een stijging in omzet.

Consumenten blijken namelijk bereid om meer geld te betalen voor producten van merken die storytelling toepassen. Voor het eerst is nu onderzoek gedaan naar storytelling binnen audio. dentsu heeft, in opdracht van DPG Media Radio, een uniek en uitgebreid onderzoek gedaan naar het effect van storytelling binnen audiocommercials. Het onderzoek biedt waardevolle inzichten over de invloed van storytelling en laat zien hoe storytelling de effectiviteit van audiocommercials kan verhogen. In dit artikel van Grow van DPG Media nemen we je mee in de stappen van het onderzoek.

Het onderzoek van dentsu bestond uit deskresearch, uitgebreid statistisch onderzoek en opvolgend neuro onderzoek. Deze combinatie van verschillende soorten onderzoek liet vervolgens interessante resultaten zien. Gelijk benieuwd naar het onderzoek? Je vindt de link onderaan de pagina.

Stap 1: Desk research

Door middel van desk research zijn academische storytelling definities verzameld. In een workshop met drie audio experts, twee experts op het gebied van neuro onderzoek, een strateeg en een creatief expert zijn op basis van de gevonden definities acht kenmerken van storytelling opgesteld. De acht kenmerken luiden als volgt:

  1. Personage: figuur of stem die de luisteraar door het verhaal leidt of de personage(s) beschrijft.
  2. Stem: de toon van de stem.
  3. Sfeer: De sfeer in commercials beïnvloedt de toon en creëert een bepaalde emotie.Sfeer kan worden versterkt door muziek.
  4. Setting: tijd en locatie waarin het verhaal zich afspeelt.
  5. Parallellen: herkenbare verhalen of situaties uit het echte leven om de luisteraar aan te spreken, te betrekken en/of een punt duidelijk te maken.
  6. Causaliteit: laten zien hoe het gebruik van een product of dienst geleid heeft tot een bepaald resultaat.
  7. Plottwist: onverwachte gebeurtenis of wending in het verhaal die het plot volledig verandert.
  8. Visualisatie: gebruik van beelden of metaforen.

Stap 2: Data Science Model

In de tweede stap is er een data-analyse model uitgevoerd over de database van DPG Media Radio, die meer dan duizend commercials bevat. Deze commercials zijn gescoord op de acht geformuleerde storytelling kenmerken. Deze verrijking van de database maakte het mogelijk verbanden te leggen tussen de storytelling kenmerken en de beschikbare KPI’s in de database. Hieruit kwam naar voren dat storytelling in audiocommercials de effecten een  boost kan geven wanneer:

  • De juiste toon/humor wordt gebruikt
  • Een herkenbare/dagelijkse situatie wordt beschreven
  • De informatie duidelijk is
  • De commercial een krachtige en emotionele boodschap overbrengt

Voorbeelden van effectief toegepaste storytelling in audiocommercials zijn de van audiocommercial van Greetz en de audiocommercial van bol. Dealbreakers zijn ongeloofwaardige verhalen, verwarrende verhaallijnen en onduidelijke stemmen. Met humor de plank net misslaan zorgt ook voor een nadelig effect. Het succes van het toepassen van storytelling hangt dus erg af van de uitvoering.

Stap 3: dentsu ATTN lab

In de derde stap is aanvullend onderzoek gedaan naar de onbewuste ervaring van de luisteraar. Om te bepalen of storytelling onbewust meer de aandacht van de luisteraar trekt en deze vervolgens als positief of negatief wordt ervaren is met behulp van EEG (registratie van hersenactiviteit) een neuro-onderzoek opgezet bij dentsu. Hieruit komt naar voren dat het aantal pieken in vreugde significant hoger is bij audiocommercials met storytelling ten opzichte van audiocommercials zonder storytelling (p=0.010). Ook is er indicatief meer aandacht voor audiocommercials met storytelling. Het succes van storytelling hangt ook volgens dit aanvullende onderzoek sterk af van de uitvoering. Bij een goede uitvoering is storytelling een krachtig middel om toe te passen in audiocommercials.

Tips voor maximaal succes:

  • Schep een herkenbare situatie voor de luisteraar
  • Wek nieuwsgierigheid op
  • Anticipeer op mogelijke vragen van de luisteraar en beantwoord deze in de commercial
  • Zorg dat de toegepaste storytelling past bij het merk en de over te brengen boodschap
  • Gebruik humor, maar sla hierbij de juiste toon aan
  • Maak duidelijk om welk merk het gaat

Meer weten? Download het deck op deze pagina.

www.dpggrow.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Digitale gids That’s Entertainment versterkt merkvoorkeur Ziggo

21-10-2025 | 14:46:00
Het platform combineert inspirerende content, slimme distributie en een datagedreven aanpak om kijkers te gidsen door het brede entertainmentaanbod.

Crossmediale DPG Media-campagne scoort voor Rijn IJssel

16-10-2025 | 09:15:22
Rijn IJssel, een toonaangevende MBO-instelling in Arnhem, had de ambitie om meer studenten en ouders te bereiken voor hun open dagen.

Whazzup?! in Media #8: Politiek en media in balans

14-10-2025 | 15:09:01
In aflevering 8 van de podcast Whazzup?! in Media onderzoeken René Zeedijk en Roger Verdurmen het spanningsveld tussen journalistiek, eigenaarschap en politiek.

Case: M18% brandlift voor Austria Tourism

13-10-2025 | 09:34:59
Austria Tourism wilde het unieke Lebensgefühl van de Oostenrijkse wintersportgebieden onder de aandacht brengen bij Nederlandse wintersportliefhebbers.

Whazzup?! in Media #7: AI-Shift - De strijd om traffic

09-10-2025 | 16:51:00
René Zeedijk en Roger Verdurmen reflecteren op een onderwerp dat steeds belangrijker wordt: de impact van Google AI op websiteverkeer.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bob Koigi: PR balanceert tussen AI en authenticiteit

24-10-2025 | 11:48:00
De pr-industrie bevindt zich op een kritiek punt en navigeert in een landschap waarin mediagedrag gefragmenteerd is

[Vacancy Kinesso has a position for Paid Social Associate Account Director - Nike

24-10-2025 | 09:26:00
Kinesso is directly looking for Paid Social Associate Account Director - Nike - Amsterdam

DUDE en FM koppelen emotie en AI voor Maserati

24-10-2025 | 08:45:37
DUDE en FM hebben een wereldwijde campagne ontwikkeld voor Maserati rond de vraag in hoeverre kunstmatige intelligentie emotie kan begrijpen.

INDIE bouwt voort op OH YEAH-campagne voor Vodafone

23-10-2025 | 17:42:00
Iedereen die sinds 8 september 2022 een telefoon direct bij Vodafone heeft gekocht, ontvangt tot 3 jaar gratis Batterij Garantie.

FCB ontwikkelt Pets Know Best-campagne voor Purina PRO PLAN

23-10-2025 | 15:37:00
De campagne is gebaseerd op een herkenbaar inzicht: huisdieren lijken een gezondere levenshouding te hebben dan veel mensen en weten vaak wat goed voor ons is.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.