STIVA: alleen Nickelodeon en Disney Channel jongerenzenders

Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) heeft vastgesteld dat alleen de tv-zenders Nickelodeon (van Paramount Global) en Disney Channel (van The Walt Disney Company) aangemerkt kunnen worden als jongerenzenders. De definitie van een jongerenzender is een zender waarvan gemiddeld meer dan 25 procent van het totale kijk- en/of luisterpubliek bestaat uit minderjarigen.

Er zijn geen radiostations die aan dit criterium voldoet. STIVA constateert dat de aangemerkte zenders dezelfde zijn als 2023, 2022, 2021 en 2020. De Mediawet stelt dat er voor 21:00 uur geen reclame voor alcoholhoudende dranken mag worden uitgezonden; de bij STIVA aangesloten partijen zenden ook na 21:00 uur geen alcoholreclame uit op jongerenzenders. STIVA is de organisatie die Nederlandse producenten en importeurs van bier, wijn en gedistilleerde dranken verenigd voor verantwoord alcohol.

Het is dit jaar voor het eerst dat de onderzoeken van het Nationaal Media Onderzoek (NMO) die door Kantar/Ipsos wordt uitgevoerd, betrokken zijn. Eerder waren deze gebaseerd op de Stichting Kijkonderzoek (GFK) en Nationaal Luisteronderzoek (GFK).

Peter de Wolf, directeur van STIVA: “Adverteerders begrijpen dat ze een verantwoordelijkheid hebben om minderjarigen zo min mogelijk te bereiken. Reclame voor alcoholhoudende dranken is bedoeld voor volwassenen en deze reclame richt zich dan ook op volwassenen. STIVA en de adverteerders vinden het belangrijk alleen die platforms en zenders te gebruiken die hier geschikt voor zijn.“

Bereik minderjarigen op social media

Als het gaat om social media, wijst STIVA er op dat er maatregelen genomen zijn om ervoor te zorgen dat ook hier alcoholreclame niet bij minderjarigen terechtkomt. YouTube, Snapchat, Facebook en X hebben een leeftijdsfilter waardoor reclame voor alcoholhoudende dranken niet bij 18-minners terechtkomt. Ook voor posts waarbij influencers samenwerken met merken van alcoholhoudende dranken is dit leeftijdsfilter beschikbaar.

Daarnaast geldt op TikTok, waar nog geen leeftijdsfilter beschikbaar is, conform de eigen regels van het platform een verbod op reclame voor alcoholhoudende dranken.

Peter de Wolf: “STIVA en de merken van alcoholhoudende dranken zullen er ook in 2024 op proactieve wijze alles aan doen om reclame voor alcoholhoudende dranken – via welk mediakanaal dan ook – niet terecht te laten komen bij minderjarigen, zowel op social media als op de meer traditionele media. Een belangrijk onderdeel hiervan is het niet uitzenden van reclame voor alcoholhoudende dranken op jongerenzenders.”

www.disneyadvertising.nl

www.disney.nl

www.nickelodeon.nl

www.adalliance.nl/netwerk/nickelodeon/

www.adalliance.nl/netwerk/disney-channel/

www.stiva.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Happiness Amsterdam en Fitzroy winnen bij ADCE

24-11-2025 | 09:58:00
Tijdens de 34e editie van de ADCE Awards in Barcelona zijn twee Nederlandse bureaus in de prijzen gevallen.

Demissionair BBB-minister Gouke Moes breidt lineaire Ster-reclame weer uit

21-11-2025 | 16:59:00
Per 2027 zal er bij de NPO op de lineaire kanalen NPO1, NPO2 en NPO3 weer 10 procent van de totale zendtijd aan Ster-reclame mogelijk zal zijn. Thans is dat 8 procent

Whazzup?! in Media #10: Is Nederland klaar voor social commerce?

20-11-2025 | 13:46:00
In de 10e aflevering van Whazzup?! in Media praten Roger Verdurmen en René Zeedijk je bij over de opkomst van social commerce in Nederland

Gezamenlijke nieuwsmediasector en NDP Nieuwsmedia sturen brandbrieven aan informateur Buma

20-11-2025 | 11:36:00
Zowel NDP Nieuwsmedia als 22 nieuwsmediaorganisaties gezamenlijk hebben brieven gestuurd aan informateur Sybrand Buma om hem op te roepen dat een volgende regering werk maakt van mediabeleid

Danijel Dercksen: ChatGPT dwingt Odido tot ander kanaalspel

19-11-2025 | 14:13:00
Hij spreekt over de technologische verschuivingen die merken raken, hoe ACT.agency daarop inspeelt en waarom ChatGPT het marketinglandschap verandert.
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bol bereikt festivalpubliek via eerste BeReal-campagne

24-11-2025 | 15:13:04
Deze activatie was onderdeel van de crossmediale campagne, bestaande uit digitale en OOH-zichtbaarheid in zowel Nederland als België.

Frank Goren: The Invaders helpt merken in gamingcultuur

24-11-2025 | 14:00:26
In Marketing Report TV gaat Frank Goren, Strategy Officer bij The Invaders, in gesprek met Bas Vlugt over de ontwikkeling van gaming als marketingdomein.

Unlike ontwikkelt Sinterklaascampagne voor RAAK

24-11-2025 | 09:58:46
Met Reine Clause zet RAAK een personage in dat op een luchtige manier aandacht vraagt voor online gedrag.

Happiness Amsterdam en Fitzroy winnen bij ADCE

24-11-2025 | 09:58:00
Tijdens de 34e editie van de ADCE Awards in Barcelona zijn twee Nederlandse bureaus in de prijzen gevallen.

[Vacatures] De Nieuwe Zaak (DNZ) zoekt een Hubspot Specialist

24-11-2025 | 08:11:00
De Nieuwe Zaak (DNZ) is per direct op zoek naar Hubspot Specialist - Hybride, Zwolle
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.