STIVA: alleen Nickelodeon en Disney Channel jongerenzenders

Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) heeft vastgesteld dat alleen de tv-zenders Nickelodeon (van Paramount Global) en Disney Channel (van The Walt Disney Company) aangemerkt kunnen worden als jongerenzenders. De definitie van een jongerenzender is een zender waarvan gemiddeld meer dan 25 procent van het totale kijk- en/of luisterpubliek bestaat uit minderjarigen.

Er zijn geen radiostations die aan dit criterium voldoet. STIVA constateert dat de aangemerkte zenders dezelfde zijn als 2023, 2022, 2021 en 2020. De Mediawet stelt dat er voor 21:00 uur geen reclame voor alcoholhoudende dranken mag worden uitgezonden; de bij STIVA aangesloten partijen zenden ook na 21:00 uur geen alcoholreclame uit op jongerenzenders. STIVA is de organisatie die Nederlandse producenten en importeurs van bier, wijn en gedistilleerde dranken verenigd voor verantwoord alcohol.

Het is dit jaar voor het eerst dat de onderzoeken van het Nationaal Media Onderzoek (NMO) die door Kantar/Ipsos wordt uitgevoerd, betrokken zijn. Eerder waren deze gebaseerd op de Stichting Kijkonderzoek (GFK) en Nationaal Luisteronderzoek (GFK).

Peter de Wolf, directeur van STIVA: “Adverteerders begrijpen dat ze een verantwoordelijkheid hebben om minderjarigen zo min mogelijk te bereiken. Reclame voor alcoholhoudende dranken is bedoeld voor volwassenen en deze reclame richt zich dan ook op volwassenen. STIVA en de adverteerders vinden het belangrijk alleen die platforms en zenders te gebruiken die hier geschikt voor zijn.“

Bereik minderjarigen op social media

Als het gaat om social media, wijst STIVA er op dat er maatregelen genomen zijn om ervoor te zorgen dat ook hier alcoholreclame niet bij minderjarigen terechtkomt. YouTube, Snapchat, Facebook en X hebben een leeftijdsfilter waardoor reclame voor alcoholhoudende dranken niet bij 18-minners terechtkomt. Ook voor posts waarbij influencers samenwerken met merken van alcoholhoudende dranken is dit leeftijdsfilter beschikbaar.

Daarnaast geldt op TikTok, waar nog geen leeftijdsfilter beschikbaar is, conform de eigen regels van het platform een verbod op reclame voor alcoholhoudende dranken.

Peter de Wolf: “STIVA en de merken van alcoholhoudende dranken zullen er ook in 2024 op proactieve wijze alles aan doen om reclame voor alcoholhoudende dranken – via welk mediakanaal dan ook – niet terecht te laten komen bij minderjarigen, zowel op social media als op de meer traditionele media. Een belangrijk onderdeel hiervan is het niet uitzenden van reclame voor alcoholhoudende dranken op jongerenzenders.”

www.disneyadvertising.nl

www.disney.nl

www.nickelodeon.nl

www.adalliance.nl/netwerk/nickelodeon/

www.adalliance.nl/netwerk/disney-channel/

www.stiva.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Giovanni Piccirilli verlaat RTL Nederland (en DPG Media)

12-12-2025 | 13:11:00
Giovanni Piccirilli, CTO van RTL Nederland heeft aangekondigd het bedrijf te verlaten. In de gewijzigde organisatiestructuur met DPG Media is de Vlaamse Frank Mathys die al CTO was van DPG Media, voortaan ook CTO voor de audio- en video-unit waar RTL Nederland onder valt

[DutchMedia Podcast] met Ton Verlind over Commissariaat, NPO en meer

12-12-2025 | 10:49:53
David de Jong en Taco Jelgersma maken in samenwerking met Audiohuis de tweewekelijkse DutchMedia Podcast. In deze podcast gaan zij in op actuele onderwerpen uit de wereld van media, marketing en telecom. Feiten en een mening met een bite

Frederique Rote: Waarom deze AI-kerstreclame misging

11-12-2025 | 15:57:00
Waarom vinden we pratende dieren in Pixar-films schattig, maar geeft deze reclame sommige mensen de kriebels? 

Patricia Sonius wordt algemeen directeur NMO

11-12-2025 | 14:11:00
Naast haar verantwoordelijkheid voor het mediabereiksonderzoek gaat zij de dagelijkse leiding van de organisatie op zich nemen.

Whazzup?! in Media #12: De publieke media onder druk

10-12-2025 | 09:25:00
Waarom kiest de NOS ervoor om zich terug te trekken van X (voorheen Twitter), een platform met 2,8 miljoen gebruikers in Nederland?
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Dentsu Creative tekent voor eindejaarsfilm Rabobank

15-12-2025 | 16:13:14
Centraal staat de rol die de bank speelt op dagelijkse momenten die voor klanten van belang zijn.

Rebranding van Whello krijgt vorm via eigen merchandise

15-12-2025 | 12:01:51
De kledinglijn met abstracte designs maakt het merkverhaal zichtbaar op de werkvloer en versterkt het werkgeversmerk.

NOISE kiest user-generated aanpak in vuurwerkcampagne

15-12-2025 | 11:27:00
NOISE maakt onderdeel uit van het Only-netwerk en bestaat deze maand 20 jaar.

[Vacatures] Key Agency zoekt een Community Manager / Webcare Agent

15-12-2025 | 09:23:00
Key Agency is per direct op zoek naar een Community Manager / Webcare Agent - 5-15 uur per week - Remote

Bruut en Rraarr lanceren documentaire voor Over Morgen

15-12-2025 | 09:20:00
De campagne stelt de menselijke waarde van zorg centraal en toont het dagelijks werk van zorgmedewerkers van dichtbij.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.