Ster: basisspotlengte tv blijft 30 seconden; commerciële banners bij NPO

De Ster is per 1 oktober 2024 begonnen met het verkopen van commerciële banners in de online omgeving van de NPO. Tot voor kort was dit enkel mogelijk voor partijen met boodschappen van algemeen nut (goede doelen en politieke partijen).

Dit heeft Ster bekendgemaakt bij de presentatie van zijn tarieven voor 2025. Daarbij werd ook aangekondigd dat de basisspotlengte op televisie in 2025 30 seconden blijft. In de praktijk is deze volgens algemeen directeur Frank Volmer gemiddeld 20 seconden. Het idee is dat de basislengte in lijn wordt gebracht met die van online spots en radiospots, zodat ze beter kunnen worden vergeleken.

In reactie daarop kreeg Ster vanuit de mediabureaus het verzoek dit in de gehele markt te doen. Ster heeft met RTL Nederland (Ad Alliance) en Talpa Network (Talpa Media) contact gehad, maar die willen dat volgens Frank Volmer nu nog niet invoeren. Ster is voornemens het in 2026 alsnog in te voeren. De prijzen zouden daarbij niet stijgen, maar naar rato worden omgerekend als gewijzigde currency.  

Ster wil commerciële reclames terug bij NPO Start/VOD

Ster zegt zich hard te maken om de reclame-inkomsten voor de NPO te verhogen (via het ministerie van OCW), nu de NPO een bezuinigingstaakstelling meekrijgt van de regering. Ster mag sinds enkele jaren geen commerciële reclame meer uitzenden bij NPO Start en wil dit graag wel weer doen. Volgens Frank Volmer kan daarmee het financiële fundament voor de NPO worden verstevigd. Ook wil de Ster bij podcasts reclames gaan uitzenden.

Basisprijs tv 7,6 procent hoger

De basis GRP-prijs op televisie is bij de Ster met 7,6 procent verhoogd naar 710 euro. Ster stelt dat het getracht heeft de prijzen te matigen. Op televisie verwacht Ster een vermindering van 20 procent aan aanbod doordat het geen sportevenementenjaar is.

Radio

Voor het radio-aanbod stijgen de prijzen voor zenders als NPO Radio 2 en NPO 3FM in de doelgroep 25- tot 54-jarigen. Prijzen voor NPO Radio 1, NPO Klassiek, NPO Radio 5 en een combinatie voor de doelgroep 25- tot 67-jarigen dalen.

www.ster.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Ster presenteert tarieven en plannen voor mediajaar 2026

15-10-2025 | 09:30:00
De tarieven voor adverteren bij Ster in 2026 zijn bekend. Tijdens de online uitzending Ster Focus op 2026 presenteerde de publieke reclame-exploitant haar plannen voor het komende mediajaar.

SEO Impactanalyse: Verruiming Ster gaat vooral ten koste van Nederlandse spelers

04-10-2025 | 00:24:00
Het door SEO gedane onderzoek naar verruiming van Ster-reclame bij de NPO levert 14 tot 24 miljoen euro aan extra omzet op ten koste van private Nederlandse media

Ster bundelt eerste kerstcommercials in speciale première

22-09-2025 | 09:03:00
Met de Kerstreclame Première wil Ster een feestelijk startpunt creëren voor de kerstcampagneperiode.

[DutchMedia Podcast] met Michel van der Voort (Screenforce) over de tv-disruptie

19-09-2025 | 16:10:50
David de Jong en Taco Jelgersma maken in samenwerking met Audiohuis de tweewekelijkse DutchMedia Podcast. In deze podcast gaan zij in op actuele onderwerpen uit de wereld van media, marketing en telecom. Feiten en een mening met een bite

Mediahuis Nederland, DPG Media en Ster komen met regels voor politieke reclames

14-09-2025 | 15:17:00
Mediahuis Nederland, Ster en DPG Media hebben regels aangekondigd hoe per 10 oktober 2025 politieke reclames kunnen worden aangekocht
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Vacatures] Ocean Outdoor zoekt een Fotograaf

27-10-2025 | 08:15:00
Ocean Outdoor is per direct op zoek naar Fotograaf - Amsterdam

Bob Koigi: PR balanceert tussen AI en authenticiteit

24-10-2025 | 11:48:00
De pr-industrie bevindt zich op een kritiek punt en navigeert in een landschap waarin mediagedrag gefragmenteerd is

[Vacancy Kinesso has a position for Paid Social Associate Account Director - Nike

24-10-2025 | 09:26:00
Kinesso is directly looking for Paid Social Associate Account Director - Nike - Amsterdam

DUDE en FM koppelen emotie en AI voor Maserati

24-10-2025 | 08:45:37
DUDE en FM hebben een wereldwijde campagne ontwikkeld voor Maserati rond de vraag in hoeverre kunstmatige intelligentie emotie kan begrijpen.

INDIE bouwt voort op OH YEAH-campagne voor Vodafone

23-10-2025 | 17:42:00
Iedereen die sinds 8 september 2022 een telefoon direct bij Vodafone heeft gekocht, ontvangt tot 3 jaar gratis Batterij Garantie.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.