Ster: basisspotlengte tv blijft 30 seconden; commerciële banners bij NPO

De Ster is per 1 oktober 2024 begonnen met het verkopen van commerciële banners in de online omgeving van de NPO. Tot voor kort was dit enkel mogelijk voor partijen met boodschappen van algemeen nut (goede doelen en politieke partijen).

Dit heeft Ster bekendgemaakt bij de presentatie van zijn tarieven voor 2025. Daarbij werd ook aangekondigd dat de basisspotlengte op televisie in 2025 30 seconden blijft. In de praktijk is deze volgens algemeen directeur Frank Volmer gemiddeld 20 seconden. Het idee is dat de basislengte in lijn wordt gebracht met die van online spots en radiospots, zodat ze beter kunnen worden vergeleken.

In reactie daarop kreeg Ster vanuit de mediabureaus het verzoek dit in de gehele markt te doen. Ster heeft met RTL Nederland (Ad Alliance) en Talpa Network (Talpa Media) contact gehad, maar die willen dat volgens Frank Volmer nu nog niet invoeren. Ster is voornemens het in 2026 alsnog in te voeren. De prijzen zouden daarbij niet stijgen, maar naar rato worden omgerekend als gewijzigde currency.  

Ster wil commerciële reclames terug bij NPO Start/VOD

Ster zegt zich hard te maken om de reclame-inkomsten voor de NPO te verhogen (via het ministerie van OCW), nu de NPO een bezuinigingstaakstelling meekrijgt van de regering. Ster mag sinds enkele jaren geen commerciële reclame meer uitzenden bij NPO Start en wil dit graag wel weer doen. Volgens Frank Volmer kan daarmee het financiële fundament voor de NPO worden verstevigd. Ook wil de Ster bij podcasts reclames gaan uitzenden.

Basisprijs tv 7,6 procent hoger

De basis GRP-prijs op televisie is bij de Ster met 7,6 procent verhoogd naar 710 euro. Ster stelt dat het getracht heeft de prijzen te matigen. Op televisie verwacht Ster een vermindering van 20 procent aan aanbod doordat het geen sportevenementenjaar is.

Radio

Voor het radio-aanbod stijgen de prijzen voor zenders als NPO Radio 2 en NPO 3FM in de doelgroep 25- tot 54-jarigen. Prijzen voor NPO Radio 1, NPO Klassiek, NPO Radio 5 en een combinatie voor de doelgroep 25- tot 67-jarigen dalen.

www.ster.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Ster presenteert eerste Kerstreclame Première op primetime

01-12-2025 | 10:38:00
Ster introduceert op zaterdag 6 december de Kerstreclame Première: een uitzending waarin de Nederlandse feestdagenreclames gebundeld worden

NPO: Draadstaal, Kassa, Flikken Rotterdam, 3op Reis en Groenteman & Van Roosmalen weg per 2027

25-11-2025 | 17:43:00
De NPO schrapt per 2027 programma’s als Draadstaal, Flikken Rotterdam, Kassa, Groenteman & Van Roosmale, 3opReis, First Dates en andere populaire programma's

Demissionair BBB-minister Gouke Moes breidt lineaire Ster-reclame weer uit

21-11-2025 | 16:59:00
Per 2027 zal er bij de NPO op de lineaire kanalen NPO1, NPO2 en NPO3 weer 10 procent van de totale zendtijd aan Ster-reclame mogelijk zal zijn. Thans is dat 8 procent

Ster presenteert tarieven en plannen voor mediajaar 2026

15-10-2025 | 09:30:00
De tarieven voor adverteren bij Ster in 2026 zijn bekend. Tijdens de online uitzending Ster Focus op 2026 presenteerde de publieke reclame-exploitant haar plannen voor het komende mediajaar.

SEO Impactanalyse: Verruiming Ster gaat vooral ten koste van Nederlandse spelers

04-10-2025 | 00:24:00
Het door SEO gedane onderzoek naar verruiming van Ster-reclame bij de NPO levert 14 tot 24 miljoen euro aan extra omzet op ten koste van private Nederlandse media
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Marketing Week] Bob Koigi: marketeers verhogen digitale bestedingen in 2026

12-12-2025 | 12:00:24
Flexibiliteit in budgetten staat daarbij centraal: 85 procent verwacht ook in 2026 tussentijdse bijstellingen.

Fightclub zet mens centraal in campagne Hulphond Nederland

12-12-2025 | 09:19:11
De campagne laat zien wat hulphonden betekenen voor mensen die dagelijks leven met PTSS, epilepsie of andere beperkingen.

[Vacancy] Cheil Benelux has a position for Medior Strategist / Strategy Manager

12-12-2025 | 08:53:00
Cheil Benelux is directly looking for Medior Strategist / Strategy Manager - Hybrid | Amsterdam

[Vacatures] AndAgency Amsterdam zoekt een Senior PR & Events Manager

12-12-2025 | 08:02:00
AndAgency Amsterdam is per direct op zoek naar Senior PR & Events manager - Fulltime · Amsterdam

[Vacatures] AndAgency Amsterdam zoekt een Senior Paid Social Specialist

12-12-2025 | 07:47:00
AndAgency Amsterdam is per direct op zoek naar Senior Paid Social Specialist - Fulltime · Amsterdam
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.