
Sonicbrand ontwikkelt auditieve identiteit voor politie
De Nederlandse politie heeft voor het eerst een eigen merkgeluid ontwikkeld. In samenwerking met sonic brandingbureau Sonicbrand is een herkenbaar geluid gecreëerd dat wordt ingezet in alle mediacommunicatie van het korps. Doel is het versterken van herkenbaarheid, vertrouwen en efficiëntie in contentproductie.
Het merkgeluid bestaat uit een soundlogo, drie DNA-tracks en meer dan twintig muzikale samples. Deze worden onder meer gebruikt in televisiecampagnes, op sociale media, als ringtone en zelfs door het politieorkest.
Van portofoon tot handklap
Het soundlogo combineert elementen als het portofoongeluid, sirenetonen, een ritmische hi-hat, subbas en een afsluitende handklap. De combinatie moet een gevoel oproepen van beweging, daadkracht en betrouwbaarheid – eigenschappen die het politiewerk typeren.
Cyril Huzemeier, merkmanager bij de politie: “De aanleiding om een merkgeluid te laten ontwikkelen was in eerste instantie een nieuwe logo-animatie waarin geluid een centrale rol kreeg. Daarnaast was er een duidelijke behoefte aan een overkoepelend geluid dat op maat gemaakt is voor de politie. Je bent als contentmaker minder tijd kwijt aan passende muziek vinden en je bespaart geld over rechten en het aanschaffen van stockmateriaal.”
Ontwikkeld met input van de werkvloer
Het creatieve proces betrok medewerkers van verschillende politiediensten. Via moodboards, analyses en demo’s werd toegewerkt naar het uiteindelijke geluid. Componist Job Poels, die betrokken was bij de ontwikkeling, draaide een avond mee op dienst in Rotterdam-Zuid om de sfeer van het politiewerk te ervaren.
Marijn Roozemond, oprichter van Sonicbrand: “Het doel was een geluid te componeren dat alle facetten van het politiewerk belicht en alle communicatievormen ondersteunt – van informeren tot alarmeren.”
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
E Power Audio sluit zich aan bij Azerion voor digitale audio
Storytelling versterkt effect audiocommercials
VCR en NPO lanceren app Radioplayer Nederland
Wordt het Europa Digital First voor bedrijven?
NMO Luistercijfers april 2025: Qmusic wint opnieuw
Gepubliceerd door: Daan Dekkers