[Column] Tim Wesdijk (Somention): Het einde van third-party cookies: dit is wat je moet weten

Google heeft aangekondigd dat tegen het einde van het derde kwartaal van 2024 third-party cookies worden uitgefaseerd, waardoor een cruciale bron van data voor marketeers en adverteerders verdwijnt. Third-party cookies waren in staat om verschillende soorten gegevens zoals interesses, voorkeuren en demografische gegevens te meten over het internetgedrag van gebruikers, zelfs wanneer ze niet direct op de website waren waar de cookies waren geplaatst.

De wijziging heeft vooral gevolgen voor platforms zoals Meta, die afhankelijk zijn van cookies van derden om de prestaties van advertenties te meten en te optimaliseren.

De impact op Meta Pixel

Met het uitfaseren van cookies van derden zullen platforms zoals Meta Pixel hun strategieën voor gegevensverzameling en analyse drastisch moeten herzien. Deze cookies, ooit zo noodzakelijk voor het vastleggen van gedetailleerde gebruikersinformatie, zullen niet langer beschikbaar zijn via browsers zoals Chrome en anderen. Dit betekent dat de Meta Pixel voor een immense uitdaging staat, aangezien het voornamelijk afhankelijk was van deze cookies voor het rapporteren en optimaliseren van Facebook-advertenties.

First-party cookies als reddingsboei

Hoewel de impact voelbaar is, is er nog hoop voor adverteerders. Meta Pixel kan nog steeds gebruikmaken van first-party cookies, op voorwaarde dat deze functionaliteit is ingeschakeld in de instellingen van de Pixel in Meta Events Manager. Echter, het gebruik van first-party cookies brengt beperkingen met zich mee, omdat ze slechts beperkte gegevens over activiteit en gebruiker verzamelen, zoals paginaweergaven, klikactiviteit, sessiegegevens, geografische gegevens en verwijzinggegevens op de specifieke website waarop ze zijn geplaatst.

De opkomst van Conversions API (CAPI)

Hier komt de Conversions API (CAPI) naar voren als een krachtige oplossing in dit veranderende landschap. CAPI stelt adverteerders in staat om gegevens over gebruikersactiviteiten van hun eigen servers naar de servers van Meta te verzenden. Deze serverside tracking elimineert de noodzaak van cookies van derden, waardoor wij als adverteerders een alternatieve route hebben om waardevolle gegevens te verzamelen en te analyseren.

De overgang naar serverside tracking

Voor adverteerders die willen anticiperen op de impact van het cookie-uitfaseringsbeleid, is de overstap naar serverside tracking een absolute must. Deze overgang markeert een verschuiving van de afhankelijkheid van browsergegevens naar meer directe en robuuste server-naar-servercommunicatie. Met deze grote veranderingen voor de boeg is aanpassingsvermogen de sleutel tot succes. Adverteerders die snel de overstap maken naar serverside tracking en de mogelijkheden van Conversions API benutten, zullen goed voorbereid zijn op de toekomst van online adverteren.

Tim Wesdijk is Social Advertising Specialist bij Somention

www.somention.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

DigitalAgency100 2026 | De Genomineerden

12-10-2025 | 09:24:00
De DigitalAgency100 2026 komt eraan! De lijst met de 100 meest invloedrijke mensen in de Nederlandse digital agency-wereld wordt bekendgemaakt tijdens het M100 Event, woensdag 3 december 2024 in PHIL in Haarlem

Barry Bol start als artdirector bij The USP Agency

07-10-2025 | 08:51:37
Bol komt over van Selmore, waar hij werkte aan campagnes voor Look-O-Look, Škoda, ASN Bank en Klene

Dan Verhoeven: Frontrunner zijn is de standaard verleggen

29-09-2025 | 12:26:00
Met het vertrek van Vivian Kowalski is Dan Verhoeven voortaan dé Executive Creative Director van Social Media bureau Somention

[Vacancy] Somention has a position for International Webcare & Community Managers

26-09-2025 | 08:26:00
Somention is looking for International Webcare & Community Managers (German/English/French) - Part-time · Rotterdam

Dentsu Creative haalt social-expert Vivian Kowalski binnen

24-09-2025 | 08:33:22
Dentsu Creative heeft Vivian Kowalski aangesteld als creative director. Ze komt over van Somention, waar ze sinds 2021 creatief leider was.
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Stacey Rookhuizen voelt als campagneleverancier deel van het VVD-team

07-11-2025 | 21:52:39
Stacey Rookhuizen is oprichter/eigenaar van Bombilate Media. Matthijs van de Burgwal is hoofd strategie bij de VVD.  We spreken beiden over de verkiezingscampagne voor de VVD die Bombilate Media voor de vierde keer maakte

Nasser El Kamouchi: De wake-up call voor marketeers

07-11-2025 | 15:20:00
Succes wordt niet langer bepaald door wie het meeste mediabudget heeft, maar door wie het meest consequent zijn merkverhaal weet te vertellen.

Bob Koigi: De toekomst is voor de menselijke merken

07-11-2025 | 11:12:15
De toekomst is niet voor de merken met de slimste technologie, maar voor de merken die drie tijdloze menselijke principes begrijpen

Fightclub en WeCare lanceren Good for you!

07-11-2025 | 09:33:00
Tijdens deze gratis middagsessie krijgen marketeers een praktische toolkit aangereikt om richting 2026 hun positie te versterken.

Studio FIK ontwikkelt campagne rond gezond schermgebruik

06-11-2025 | 12:12:00
Gemeente Haarlem en GGD Kennemerland vragen deze maand aandacht voor beschermtijd, momenten die je bewust vrijhoudt van digitale prikkels.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.