September Film neemt exploitatie Amsterdams Ketelhuis over

Filmdistributeur September Film van Pim Hermeling neemt binnenkort de exploitatie over van Het Ketelhuis, het in Amsterdam Westerpark (Westergasterrein) gevestigde filmtheater. Dit kondigt de Stichting Het Ketelhuis aan, die tevens meldt nog in onderhandeling daarover te zijn.

Geen subsidie

Dit is een gevolg van het besluit van het Amsterdams Fonds voor de Kunst, die per 2025 geen subsidie meer geeft aan Stichting Het Ketelhuis mede doordat het zwakke beoordelingen kreeg op het vlak van artistiek belang, te weinig belang voor Amsterdam zou hebben, en zwak presteert op het vlak van inclusie en diversiteit. Volgens de stichting is het zonder subsidie onmogelijk de eigen doelstelling fatsoenlijk in de praktijk te brengen.  

Sinds 1999

Sinds 1999 profileerde Het Ketelhuis zich als een filmtheater met speciale aandacht voor vertoning van en debat over de Nederlandse cinema, alsmede voor arthouse en Europese films. In de volksmond wordt het Ketelhuis ook omschreven als de kantine van de Nederlandse film.

Het Ketelhuis ontving de afgelopen jaren elk jaar 319.717 euro. Wel heeft het Amsterdams Fonds voor de Kunst besloten Stichting Oxville, die met Cinema de Vlugt actief is en plannen heeft voor een bioscoop in Osdorp, 245.000 euro aan subsidie vergeven vanaf 2025.

Onderhandelingen

Stichting Het Ketelhuis heeft intensieve onderhandelingen gevoerd over meerdere mogelijke doorstart-scenario's. Overname door een commerciële partij kwam als beste uit de bus.

Ook het in Utrecht gevestigde Nederlands Film Festival moet het de komende vier jaar zonder gemeentelijke subsidie stellen.  Volgens de Raad van Toezicht van Stichting Het Ketelhuis komen daardoor op twee cruciale fronten de distributie en vertoning, en daarmee de aandacht voor de Nederlandse film, in de knel.

Stichting Het Ketelhuis blijft bestaan

Stichting Het Ketelhuis blijft bestaan en zal zich in de toekomst blijven inzetten voor ‘de financiering en organisatie van evenementen, programma’s en initiatieven die het welzijn van de Nederlandse film ten goede komen'.  September Film is bekend van het Parool Film Fest (PAFF) en distribueert vooral Nederlandse en Europese films als Tegendraads, Megalopolis, Paradijs en L’Histoire de Souleymane.

www.hetketelhuis.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

TheAnyThing opent privébioscopen in Pathé Eindhoven

11-12-2025 | 12:08:00
Het Nederlandse bedrijf, dat als eerste ter wereld een privébioscoopconcept introduceerde, breidt daarmee zijn samenwerking met Pathé verder uit.

Pathé introduceert bioscoopstoel als kerstornament

18-11-2025 | 18:07:00
Pathé brengt dit jaar een kerstornament uit: een miniatuur van de rode bioscoopstoel.

Selmore lanceert feestdagencampagne voor Bioscoopbon

18-11-2025 | 10:11:00
De campagne is eenvoudig opgebouwd: een herkenbare situatie en een filmische setting met een vleugje droge humor

Vue opent bioscoop met 15 zalen in Houthavens

13-11-2025 | 11:10:58
Volgens de exploitant is dit het hoogste aantal zalen op één locatie in Nederland.

IFFR 2026 viert film en stad met tijgercampagne

31-10-2025 | 10:46:00
De campagne, ontwikkeld door het Rotterdamse ontwerpbureau 75B, brengt de tijger terug in een kleurrijk samenspel van stad, cinema en creativiteit.
 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Dentsu Creative tekent voor eindejaarsfilm Rabobank

15-12-2025 | 16:13:14
Centraal staat de rol die de bank speelt op dagelijkse momenten die voor klanten van belang zijn.

Rebranding van Whello krijgt vorm via eigen merchandise

15-12-2025 | 12:01:51
De kledinglijn met abstracte designs maakt het merkverhaal zichtbaar op de werkvloer en versterkt het werkgeversmerk.

NOISE kiest user-generated aanpak in vuurwerkcampagne

15-12-2025 | 11:27:00
NOISE maakt onderdeel uit van het Only-netwerk en bestaat deze maand 20 jaar.

[Vacatures] Key Agency zoekt een Community Manager / Webcare Agent

15-12-2025 | 09:23:00
Key Agency is per direct op zoek naar een Community Manager / Webcare Agent - 5-15 uur per week - Remote

Bruut en Rraarr lanceren documentaire voor Over Morgen

15-12-2025 | 09:20:00
De campagne stelt de menselijke waarde van zorg centraal en toont het dagelijks werk van zorgmedewerkers van dichtbij.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.