September Film neemt exploitatie Amsterdams Ketelhuis over

Filmdistributeur September Film van Pim Hermeling neemt binnenkort de exploitatie over van Het Ketelhuis, het in Amsterdam Westerpark (Westergasterrein) gevestigde filmtheater. Dit kondigt de Stichting Het Ketelhuis aan, die tevens meldt nog in onderhandeling daarover te zijn.

Geen subsidie

Dit is een gevolg van het besluit van het Amsterdams Fonds voor de Kunst, die per 2025 geen subsidie meer geeft aan Stichting Het Ketelhuis mede doordat het zwakke beoordelingen kreeg op het vlak van artistiek belang, te weinig belang voor Amsterdam zou hebben, en zwak presteert op het vlak van inclusie en diversiteit. Volgens de stichting is het zonder subsidie onmogelijk de eigen doelstelling fatsoenlijk in de praktijk te brengen.  

Sinds 1999

Sinds 1999 profileerde Het Ketelhuis zich als een filmtheater met speciale aandacht voor vertoning van en debat over de Nederlandse cinema, alsmede voor arthouse en Europese films. In de volksmond wordt het Ketelhuis ook omschreven als de kantine van de Nederlandse film.

Het Ketelhuis ontving de afgelopen jaren elk jaar 319.717 euro. Wel heeft het Amsterdams Fonds voor de Kunst besloten Stichting Oxville, die met Cinema de Vlugt actief is en plannen heeft voor een bioscoop in Osdorp, 245.000 euro aan subsidie vergeven vanaf 2025.

Onderhandelingen

Stichting Het Ketelhuis heeft intensieve onderhandelingen gevoerd over meerdere mogelijke doorstart-scenario's. Overname door een commerciële partij kwam als beste uit de bus.

Ook het in Utrecht gevestigde Nederlands Film Festival moet het de komende vier jaar zonder gemeentelijke subsidie stellen.  Volgens de Raad van Toezicht van Stichting Het Ketelhuis komen daardoor op twee cruciale fronten de distributie en vertoning, en daarmee de aandacht voor de Nederlandse film, in de knel.

Stichting Het Ketelhuis blijft bestaan

Stichting Het Ketelhuis blijft bestaan en zal zich in de toekomst blijven inzetten voor ‘de financiering en organisatie van evenementen, programma’s en initiatieven die het welzijn van de Nederlandse film ten goede komen'.  September Film is bekend van het Parool Film Fest (PAFF) en distribueert vooral Nederlandse en Europese films als Tegendraads, Megalopolis, Paradijs en L’Histoire de Souleymane.

www.hetketelhuis.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

NFF presenteert nominaties Gouden Kalf Digitale Cultuur 2025

30-09-2025 | 17:50:29
De winnaar wordt op vrijdag 3 oktober bekend tijdens het EY Gouden Kalveren Gala.

Imagine Festival opent met thriller in Britse Gebarentaal

30-09-2025 | 10:44:58
Van 30 oktober tot en met 9 november vindt het Imagine Fantastic Film Festival plaats in LAB111, FilmHallen en Hal West in Amsterdam.

Nederlands Film Festival presenteert Focustalks

19-09-2025 | 08:59:31
Het Nederlands Film Festival organiseert dit jaar Focustalks, gesprekken die toegankelijk zijn voor zowel publiek als professionals.

Bioscoop10-Daagse maakt van Nederland tien dagen filmfeest

10-09-2025 | 12:16:04
Van 17 tot en met 26 september 2025 staat Nederland volledig in het teken van film tijdens de Bioscoop10-Daagse

25 jaar Wilde Mossels op Film by the Sea

09-09-2025 | 10:04:40
Het Zeeuwse filmfestival Film by the Sea zet dit jaar filmmaker Erik de Bruyn in de schijnwerpers.
 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Marketing Week] Bob Koigi: Addressable tv: de onbenutte goudmijn voor marketeers

10-10-2025 | 16:07:15
Een aanzienlijke strategische kloof kost adverteerders miljoenen aan potentiële omzet en bereik. Nieuw onderzoek van DISH Media, ontwikkeld in samenwerking met Janus Strategy & Insights, onthult dat marketeers door het onderbenutten van addressable TV systematisch 31,6 miljoen Amerikaanse volwassenen over het hoofd zien, een segment dat alleen effectief via dit kanaal bereikt kan worden.

[Vacatures] Clear Channel zoekt een Sales Support bij Bauer Media Outdoor Nederland

10-10-2025 | 11:45:00
Clear Channel is per direct op zoek naar Sales Support bij Bauer Media Outdoor Nederland

[Vacatures] Clear Channel zoekt een Planner (Customer Succes) bij Bauer Media Outdoor Nederland

10-10-2025 | 10:58:00
Clear Channel is per direct op zoek naar Planner (Customer Succes) bij Bauer Media Outdoor Nederland

Dawn en Vattenfall maken stroompieken hoorbaar

10-10-2025 | 10:53:00
Vattenfall lanceert samen met bureau Dawn en 100% het Vattenfall Kamerorkest — een audiovisuele installatie die de disbalans in stroomverbruik hoorbaar maakt

NABV kiest LevelUP Digital voor merkcampagne We Are Airsoft

09-10-2025 | 16:30:00
De Nationale Airsoft Belangen Vereniging (NABV) heeft gaming agency LevelUP Digital gekozen voor de uitvoering van haar merkcampagne We Are Airsoft.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.