Selmore ontwikkelt duurzame merkcampagne voor ASN Bank

ASN Bank zet zich al sinds de oprichting in 1960 in voor een duurzame samenleving en streeft ernaar koploper te zijn op het gebied van duurzame verandering. De klimaat-, energie- en biodiversiteitscrisis vragen om een versnelling van de duurzame transitie. Daarbij rijst de vraag: welke rol kan een duurzame bank daarin spelen? Die vraag stond centraal bij het ontwikkelen van de integrale merkstrategie van ASN Bank die richting geeft aan proposities, marketingcommunicatie, innovatie en een fabeldierencampagne.

Bereikbaar maken van duurzaamheid

Renée Ras, Lead Missie, Merk en Klantrelatie bij ASN Bank: "In samenwerking met Margot Bouwman, onafhankelijk merkstrateeg, onderzochten we waar mensen behoefte aan hebben. We zagen in onze doelgroeponderzoeken dat een grote groep mensen wel duurzame keuzes wil maken, maar het ook heel lastig vindt. Het is ingewikkeld, duur of saai. We hoeven ze dus niet te vertellen dat verandering nodig is, dat weten ze wel, maar ze hebben behoefte aan concrete oplossingen en handvatten die hen helpen om makkelijker duurzame keuzes te maken binnen hun eigen belevingswereld."

ASN Bank vertaalde deze inzichten door naar een vernieuwde merkstrategie. Renée Ras: "De rol die wij als duurzame bank kunnen spelen is het bereikbaar maken van duurzaamheid. Wij willen facilitator zijn van duurzame keuzes. Dat doen we niet alleen met onze bankproducten maar ook via ons nieuwe platform Vanaf Hier: het startpunt voor duurzame verandering, en met concrete handvatten zoals de Duurzame Kieswijzer en Duurzame Cadeaugids. We richten ons op iedereen die duurzame keuzes wil maken. Daarmee leggen we de nadruk op de positieve intenties, hoe groot of klein ook. Want we realiseren pas echt duurzame vooruitgang als we het mogelijk maken dat iedereen die wil mee kan doen."

Bekende fabeldierenconcept

Vanuit deze ambitie heeft Selmore een doorontwikkeling gemaakt van het creatieve werk waarbij het bureau doorborduurt op het Guiding Idea® en het bekende fabeldierenconcept van ASN Bank. In de campagne maken we kennis met een dierenfamilie en krijgt de ASN eekhoorn een grotere rol.

Niels Westra, Creative Partner van Selmore: "We laten zien dat ASN Bank – de eekhoorn in het verhaal – heel goed weet waar je mee worstelt als je duurzame keuzes wilt maken. De bank draagt daar graag oplossingen voor aan. De dieren in de familie staan symbool voor menselijk gedrag. Alle dieren hebben groene bedoelingen, ieder op zijn eigen manier. We spelen daarmee in op herkenbare barrières als het om duurzaamheid gaat. In de komende jaren komen de dieren terug op allerlei platforms. We maken met de campagne nog concreter hoe ASN Bank met geld gelukkig maakt."

Gedragsinzichten vormden een belangrijke basis voor de campagne. Omdat er een groot gat zit tussen duurzaam willen zijn en duurzaam doen. ASN Bank zorgt ervoor dat het maken van duurzame keuzes altijd iets oplevert. Zowel voor de wereld als voor jou als klant.

Productiepartner Ambassadors bouwt verder aan de animatie, ontwikkeling en magie van de nieuwe dierenfamilie. Nick Groeneveld, regisseur: "We zitten in de nieuwe films nog dichter op de huid van de dieren en hebben veel aandacht besteed aan de natuurlijke materialen van de karakters. In plaats van miniatuursets hebben we het hele bos ditmaal in 3D gebouwd waarbij alle elementen ook los gebruikt en hergebruikt kunnen worden. Dat zorgt ervoor dat onze animaties ook een stuk flexibeler en dus duurzamer kunnen worden ingezet."

www.selmore.com

www.asnbank.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

AKQA en TBWA winnen meeste Lampen bij ADCN Awards

18-04-2025 | 12:41:00
Tijdens de 59e editie van de ADCN Awards zijn in Theater Amsterdam de meest opvallende campagnes en concepten uit het afgelopen jaar bekroond

Selmore ontwikkelt Pak lekker uit-campagne voor Look-O-Look

17-04-2025 | 18:28:00
De campagne is bedoeld als uitnodiging om het leven minder serieus te nemen en vaker buiten de lijntjes te kleuren.

Selmore ontwikkelt jubileumcampagne voor KNGF Geleidehonden

26-03-2025 | 11:12:00
Onder het thema 90 jaar hondenhelden wordt met een animatiefilm aandacht gevraagd voor het werk van KNGF en de steun die daarvoor nodig is.

[Bob's World View] Wat de laatste F&O-ontwikkelingen voorspellen

20-01-2025 | 18:19:00
Het jaar is begonnen met ingrijpende verschuivingen in de reclame- en marketingindustrie, grotendeels aangedreven door fusies en overnames (M&A).

Dékuple Group neemt DotControl en Selmore over

14-01-2025 | 11:00:00
Het creatieve bureau Selmore en het digitale bureau DotControl zijn voor de meerderheid overgenomen door de Dékuple Group, speler in datamarketing en communicatie

Selmore neemt afscheid van ASN Bank met fabeldieren Linkedin campagne

23-12-2024 | 14:47:00
Na acht jaar komt er een einde aan de ASN Bank campagne met de bekende fabeldieren. Via Linkedin nemen ze hoogstpersoonlijk afscheid van het merk onder de welbekende noemer #opentowork

Selmore & DotControl lanceren game voor Škoda

23-10-2024 | 10:36:00
Om de Škoda Elroq bekend te maken in Nederland is een activatiecampagne ontwikkeld: Elroq, paper, scissors!

Selmore & DotControl aan de slag
voor Just zorgverzekering

10-10-2024 | 15:48:07
De relatief jonge zorgverzekeraar mikt zich vooral op de zelfhulp generatie. De eerste campagne volgt nog dit jaar.

Selmore en Domino’s komen met Honour the craving

18-09-2024 | 09:28:00
Met Honour the craving richt het pizzabedrijf zich in een eerste campagne met Selmore op het stillen van de lekkere trek.

[Vacatures] Selmore Creative Agency zoekt een Account Manager

11-09-2024 | 08:01:00
Selmore Creative Agency is per direct op zoek naar Account Manager

Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.