Selmore ontwikkelt duurzame merkcampagne voor ASN Bank

ASN Bank zet zich al sinds de oprichting in 1960 in voor een duurzame samenleving en streeft ernaar koploper te zijn op het gebied van duurzame verandering. De klimaat-, energie- en biodiversiteitscrisis vragen om een versnelling van de duurzame transitie. Daarbij rijst de vraag: welke rol kan een duurzame bank daarin spelen? Die vraag stond centraal bij het ontwikkelen van de integrale merkstrategie van ASN Bank die richting geeft aan proposities, marketingcommunicatie, innovatie en een fabeldierencampagne.

Bereikbaar maken van duurzaamheid

Renée Ras, Lead Missie, Merk en Klantrelatie bij ASN Bank: "In samenwerking met Margot Bouwman, onafhankelijk merkstrateeg, onderzochten we waar mensen behoefte aan hebben. We zagen in onze doelgroeponderzoeken dat een grote groep mensen wel duurzame keuzes wil maken, maar het ook heel lastig vindt. Het is ingewikkeld, duur of saai. We hoeven ze dus niet te vertellen dat verandering nodig is, dat weten ze wel, maar ze hebben behoefte aan concrete oplossingen en handvatten die hen helpen om makkelijker duurzame keuzes te maken binnen hun eigen belevingswereld."

ASN Bank vertaalde deze inzichten door naar een vernieuwde merkstrategie. Renée Ras: "De rol die wij als duurzame bank kunnen spelen is het bereikbaar maken van duurzaamheid. Wij willen facilitator zijn van duurzame keuzes. Dat doen we niet alleen met onze bankproducten maar ook via ons nieuwe platform Vanaf Hier: het startpunt voor duurzame verandering, en met concrete handvatten zoals de Duurzame Kieswijzer en Duurzame Cadeaugids. We richten ons op iedereen die duurzame keuzes wil maken. Daarmee leggen we de nadruk op de positieve intenties, hoe groot of klein ook. Want we realiseren pas echt duurzame vooruitgang als we het mogelijk maken dat iedereen die wil mee kan doen."

Bekende fabeldierenconcept

Vanuit deze ambitie heeft Selmore een doorontwikkeling gemaakt van het creatieve werk waarbij het bureau doorborduurt op het Guiding Idea® en het bekende fabeldierenconcept van ASN Bank. In de campagne maken we kennis met een dierenfamilie en krijgt de ASN eekhoorn een grotere rol.

Niels Westra, Creative Partner van Selmore: "We laten zien dat ASN Bank – de eekhoorn in het verhaal – heel goed weet waar je mee worstelt als je duurzame keuzes wilt maken. De bank draagt daar graag oplossingen voor aan. De dieren in de familie staan symbool voor menselijk gedrag. Alle dieren hebben groene bedoelingen, ieder op zijn eigen manier. We spelen daarmee in op herkenbare barrières als het om duurzaamheid gaat. In de komende jaren komen de dieren terug op allerlei platforms. We maken met de campagne nog concreter hoe ASN Bank met geld gelukkig maakt."

Gedragsinzichten vormden een belangrijke basis voor de campagne. Omdat er een groot gat zit tussen duurzaam willen zijn en duurzaam doen. ASN Bank zorgt ervoor dat het maken van duurzame keuzes altijd iets oplevert. Zowel voor de wereld als voor jou als klant.

Productiepartner Ambassadors bouwt verder aan de animatie, ontwikkeling en magie van de nieuwe dierenfamilie. Nick Groeneveld, regisseur: "We zitten in de nieuwe films nog dichter op de huid van de dieren en hebben veel aandacht besteed aan de natuurlijke materialen van de karakters. In plaats van miniatuursets hebben we het hele bos ditmaal in 3D gebouwd waarbij alle elementen ook los gebruikt en hergebruikt kunnen worden. Dat zorgt ervoor dat onze animaties ook een stuk flexibeler en dus duurzamer kunnen worden ingezet."

www.selmore.com

www.asnbank.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Anja Froeling: Selmore werkt aan bureau van de toekomst

27-11-2025 | 12:19:00
Froeling vertelt hoe Selmore zijn creatieve fundament behoudt, waarom guiding ideas belangrijker zijn dan ooit en hoe de samenwerking met DotControl moet leiden tot een bureau dat in Nederland nog niet bestaat.

Selmore lanceert feestdagencampagne voor Bioscoopbon

18-11-2025 | 10:11:00
De campagne is eenvoudig opgebouwd: een herkenbare situatie en een filmische setting met een vleugje droge humor

Campagne van Selmore en Just speelt in op jongerencultuur

13-11-2025 | 09:38:32
Selmore Creative Agency heeft voor Just zorgverzekering een nieuwe campagne ontwikkeld die zich richt op digital natives.

Domino’s en Selmore breiden campagne uit met 13 films

10-09-2025 | 14:01:00
Domino’s en creatief bureau Selmore breiden hun Honour The Craving-universum uit met dertien films en een reeks memes.

Zwitserleven speelt in op emotie met Pensioenambities

28-08-2025 | 11:02:00
In deze campagne staan persoonlijke plannen en toekomstdromen centraal in plaats van cijfers en jargon

Selmore wint Tikkie-campagnewedstrijd met Klene Dropjacht

21-07-2025 | 09:40:08
Met het concept voor Klene ontvangt Selmore een mediabudget van 100.000 euro in de Tikkie app.

Tom Stoffels: Pitchen kan zo leuk zijn

01-07-2025 | 11:12:00
Ja, je las het goed: pitchen kan leuk zijn. Er zitten veel elementen in waar ik energie van krijg.

Selmore en Škoda lanceren campagne rond zaterdaggevoel

19-05-2025 | 08:00:00
De campagne roept op om de zaterdag optimaal te benutten, met de slogan Breng je zaterdag tot leven.

Domino’s en Selmore lanceren tweede film in campagne

12-05-2025 | 09:06:00
Na de introductie van een groepje kantoormedewerkers in de eerste film, wordt in de tweede film ingezoomd op hun manager.

AKQA en TBWA winnen meeste Lampen bij ADCN Awards

18-04-2025 | 12:41:00
Tijdens de 59e editie van de ADCN Awards zijn in Theater Amsterdam de meest opvallende campagnes en concepten uit het afgelopen jaar bekroond


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Dentsu Creative tekent voor eindejaarsfilm Rabobank

15-12-2025 | 16:13:14
Centraal staat de rol die de bank speelt op dagelijkse momenten die voor klanten van belang zijn.

Rebranding van Whello krijgt vorm via eigen merchandise

15-12-2025 | 12:01:51
De kledinglijn met abstracte designs maakt het merkverhaal zichtbaar op de werkvloer en versterkt het werkgeversmerk.

NOISE kiest user-generated aanpak in vuurwerkcampagne

15-12-2025 | 11:27:00
NOISE maakt onderdeel uit van het Only-netwerk en bestaat deze maand 20 jaar.

[Vacatures] Key Agency zoekt een Community Manager / Webcare Agent

15-12-2025 | 09:23:00
Key Agency is per direct op zoek naar een Community Manager / Webcare Agent - 5-15 uur per week - Remote

Bruut en Rraarr lanceren documentaire voor Over Morgen

15-12-2025 | 09:20:00
De campagne stelt de menselijke waarde van zorg centraal en toont het dagelijks werk van zorgmedewerkers van dichtbij.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.