[Screenforce] Effectiviteit tv-commercial verschilt per dagdeel

Screenforce.de heeft onderzoek met de naam Mapping the Impact laten uitvoeren door onderzoeksbureau Eye Square. Het onderzoek borduurt daarop voort op de vraag in welke mate de context en creatie het effect van de tv-commercials bepalen. Eén van de key take-aways is dat reclames extra effectief zijn als je qua inhoud van de tv-commercial rekening houdt met de stemming per dagdeel van de kijker.

Vier dagdelen

In het onderzoek zijn vier dagdelen onderscheidden, elk met hun eigen kijksituatie.

  1. Busy Day (14:00-18:00 uur): Terwijl men in huis met de dagelijkse taken bezig is tegelijkertijd of tussen de taken door overdag naar de tv kijken
  2. Work is done (18:00-20:00 uur): Als men thuiskomt na het werk je vaste (nieuws & actualiteiten) programma’s bekijken
  3. Quality time (20:00-22:00 uur): Tijdens prime-time lekker ontspannen en naar onderhoudende programma’s kijken
  4. Dreaming away (22:00-01:00 uur): Later op de avond wegdromen, zappen of een programma alleen vanuit je persoonlijke interesses bekijken

Het energieniveau van de kijkers is het hoogste ’s middags en tijdens primetime (20:00-22:00 uur) en het laagste direct na het werk en later op de avond. Later op de avond wordt er dan ook met meer aandacht naar het scherm gekeken (86 procent van de tijd) dan ’s middags (75 procent). De gemiddelde reclameherinnering is later op de avond dan ook het hoogste (75 procent) dan ’s middags (65 procent). Tijdens prime-time (65 procent) en later op de avond (64 procent) worden meer inhoudelijke details onthouden uit tv-commercials dan overdag (54 procent).

Verschillen in effectiviteit per dagdeel

Overdag werken tv-commercials het beste die de werking van het product uitleggen en die aansluiten bij de dagelijkse realiteit. Het gebruik van een goede geluidsscore helpt bij het trekken van de aandacht. Ook is het belangrijk het merk prominent in beeld te brengen. Hele korte spots van 10 tot 20 seconden werken overdag minder goed. Ook het inzetten van realistische experts werkt qua spontane merkherinnering overdag beter dan ’s avonds.

Tussen 18:00 en 20:00 uur laden mensen hun energie op na een drukke werkdag. Langere spots, die een positieve stemming hebben, mooi en sympathiek met grappige elementen die een glimlach opwekken zijn het meest effectief. Pure branding spots, zonder informatie over het product, overdreven creatieve of te korte spots (korter dan 20 seconden) zijn minder effectief in de vooravond.

Een tv-commercial met een bioscoopgevoel, die wordt ervaren als een belevenis, werkt het best tussen 20:00 en 22:00 uur. Tijdens prime-time moet een tv-spot meer doen dan alleen verkopen. Artistieke spots overtuigen beter. tv-reclames van 20 tot 30 seconden of langer, met hoofdpersonen (polariserende of heel sympathieke karakters), humor of drama en spanning of verrassing als stijlmiddel, werken het beste. Te korte spots met een te realistische/alledaagse inhoud zijn minder effectief.

Een feel good verhaal zonder verkoopargumenten werkt het best op de late avond. Langere spots van 30 seconden of langer met esthetische beelden, sympathieke hoofdpersonen die met elkaar interacteren in een artistieke/creatieve wereld, zijn het meest effectief. Te korte spots met een saaie of alledaagse setting, weinig esthetisch, te emotioneel (opwinding vermijden), zonder verdere informatie of met te veel nadruk op het merk, zijn minder effectief.

Dit is een samenvatting, het volledige artikel lees je op de site van Screenforce.

www.screenforce.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Screenforce: Total Video blijft centraal bij jongeren

25-11-2025 | 10:36:00
Ondanks de groei van online video en sociale platforms besteden jongeren de helft van hun kijktijd aan TV-content.

21 november World Television Day

19-11-2025 | 13:26:00
Op vrijdag 21 november vieren tv-bedrijven wereldwijd World Television Day 2025, een jaarlijks initiatief van de Verenigde Naties dat de blijvende impact van televisie benadrukt als bron van informatie, inspiratie en verbinding

Tv behoudt sterke positie tussen streaming en social video

11-11-2025 | 15:50:00
Tv scoort in het onderzoek hoger dan streamingdiensten en social video op betrouwbaarheid, redactionele kwaliteit en maatschappelijke relevantie.

Lantern laat zien hoe tv consumentengedrag beïnvloedt

04-11-2025 | 09:08:46
Het project brengt voor het eerst in kaart welke acties consumenten ondernemen nadat zij een tv-commercial hebben gezien

Screenforce: Context bepaalt aandacht voor reclames in december

28-10-2025 | 10:23:30
De analyse laat zien dat reclameblokken rond luchtige of humorvolle programma’s meer kijkers vasthouden dan blokken bij serieuze of zware titels


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Fightclub geeft ticket weg voor BAM Congress 2025

25-11-2025 | 16:35:00
Fightclub organiseert een actie waarbij deelnemers kans maken op een ticket voor het BAM Congress 2025.

Smirnoff start wereldwijde Why Change a Good Thing-campagne

25-11-2025 | 14:28:26
De campagne richt zich op de culturele positie van het merk en de nadruk op constante smaak en kwaliteit.

Dirk van den Bosch: iO is agency, tech én consultancy

25-11-2025 | 12:04:00
In een gesprek met Bas Vlugt vertelt Dirk van den Bosch hoe iO werkt op het snijvlak van technologie, creatie, marketing en consultancy

Rick Franx: Social-first en bewijslast bij Abovo Maxlead

25-11-2025 | 11:31:00
In een gesprek met Marketing Report vertelt Rick Franx hoe de verschuiving van creatie naar bewijslast het werk fundamenteel verandert

Hotel L’Amour ontwikkelt derde hoofdstuk in ANWB-serie

25-11-2025 | 10:10:00
Het is het derde hoofdstuk in de serie ANWB helpt Nederland op weg, waarin de organisatie laat zien dat ondersteuning verder gaat dan pech onderweg.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.