[Screenforce] Effectiviteit tv-commercial verschilt per dagdeel

Screenforce.de heeft onderzoek met de naam Mapping the Impact laten uitvoeren door onderzoeksbureau Eye Square. Het onderzoek borduurt daarop voort op de vraag in welke mate de context en creatie het effect van de tv-commercials bepalen. Eén van de key take-aways is dat reclames extra effectief zijn als je qua inhoud van de tv-commercial rekening houdt met de stemming per dagdeel van de kijker.

Vier dagdelen

In het onderzoek zijn vier dagdelen onderscheidden, elk met hun eigen kijksituatie.

  1. Busy Day (14:00-18:00 uur): Terwijl men in huis met de dagelijkse taken bezig is tegelijkertijd of tussen de taken door overdag naar de tv kijken
  2. Work is done (18:00-20:00 uur): Als men thuiskomt na het werk je vaste (nieuws & actualiteiten) programma’s bekijken
  3. Quality time (20:00-22:00 uur): Tijdens prime-time lekker ontspannen en naar onderhoudende programma’s kijken
  4. Dreaming away (22:00-01:00 uur): Later op de avond wegdromen, zappen of een programma alleen vanuit je persoonlijke interesses bekijken

Het energieniveau van de kijkers is het hoogste ’s middags en tijdens primetime (20:00-22:00 uur) en het laagste direct na het werk en later op de avond. Later op de avond wordt er dan ook met meer aandacht naar het scherm gekeken (86 procent van de tijd) dan ’s middags (75 procent). De gemiddelde reclameherinnering is later op de avond dan ook het hoogste (75 procent) dan ’s middags (65 procent). Tijdens prime-time (65 procent) en later op de avond (64 procent) worden meer inhoudelijke details onthouden uit tv-commercials dan overdag (54 procent).

Verschillen in effectiviteit per dagdeel

Overdag werken tv-commercials het beste die de werking van het product uitleggen en die aansluiten bij de dagelijkse realiteit. Het gebruik van een goede geluidsscore helpt bij het trekken van de aandacht. Ook is het belangrijk het merk prominent in beeld te brengen. Hele korte spots van 10 tot 20 seconden werken overdag minder goed. Ook het inzetten van realistische experts werkt qua spontane merkherinnering overdag beter dan ’s avonds.

Tussen 18:00 en 20:00 uur laden mensen hun energie op na een drukke werkdag. Langere spots, die een positieve stemming hebben, mooi en sympathiek met grappige elementen die een glimlach opwekken zijn het meest effectief. Pure branding spots, zonder informatie over het product, overdreven creatieve of te korte spots (korter dan 20 seconden) zijn minder effectief in de vooravond.

Een tv-commercial met een bioscoopgevoel, die wordt ervaren als een belevenis, werkt het best tussen 20:00 en 22:00 uur. Tijdens prime-time moet een tv-spot meer doen dan alleen verkopen. Artistieke spots overtuigen beter. tv-reclames van 20 tot 30 seconden of langer, met hoofdpersonen (polariserende of heel sympathieke karakters), humor of drama en spanning of verrassing als stijlmiddel, werken het beste. Te korte spots met een te realistische/alledaagse inhoud zijn minder effectief.

Een feel good verhaal zonder verkoopargumenten werkt het best op de late avond. Langere spots van 30 seconden of langer met esthetische beelden, sympathieke hoofdpersonen die met elkaar interacteren in een artistieke/creatieve wereld, zijn het meest effectief. Te korte spots met een saaie of alledaagse setting, weinig esthetisch, te emotioneel (opwinding vermijden), zonder verdere informatie of met te veel nadruk op het merk, zijn minder effectief.

Dit is een samenvatting, het volledige artikel lees je op de site van Screenforce.

www.screenforce.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Screenforce: Twee derde van Nederlandse kijktijd gaat naar Total TV

16-12-2025 | 12:11:00
De Global TV Group heeft dit jaar opnieuw cijfers gepubliceerd over het multiplatform-publiek van TV in 20 landen.

[Screenforce] Klassieke tv-series domineren kijkgedrag Amerikaanse GenZ

09-12-2025 | 11:13:00
Uit onderzoek van Hub Entertainment Research blijkt dat Amerikaanse jongeren en jongvolwassenen vaak kiezen voor bekende tv-series met meerdere seizoenen

Audify en Screenforce met zesde editie van Santa Hug voor branchegenoten

08-12-2025 | 16:12:00
Voor de zesde keer organiseren brancheorganisaties Audify (voor de radio/audiosector) en Screenforce (voor de tv/videosector) Santa Hug in de december-maand

Screenforce - Les Binet: focus op ROI remt marketinggroei

03-12-2025 | 11:32:19
Uit een analyse van de IPA Databank blijkt dat 89 procent van de variatie in marketingpayback wordt verklaard door budget en slechts 11 procent door ROI.

Screenforce: Total Video blijft centraal bij jongeren

25-11-2025 | 10:36:00
Ondanks de groei van online video en sociale platforms besteden jongeren de helft van hun kijktijd aan TV-content.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

CANAL+ zet cinema centraal in campagne TANGO

18-12-2025 | 11:22:00
Met de campagne benadrukt het concern zijn langdurige band met de filmindustrie en positioneert het zich als partner binnen het creatieve proces van film.

Coca-Cola en FIFA starten FIFA World Cup Trophy Tour

18-12-2025 | 10:14:10
De wereldwijde tour biedt fans de kans om de originele WK-trofee te zien in aanloop naar het WK voetbal van 2026

LINDA. breidt portfolio uit met LINDA.mini

18-12-2025 | 09:40:00
Met deze uitbreiding richt het mediabedrijf zich op aanstaande moeders en ouders van kinderen van 0 tot en met 4 jaar.

Draft Digital en FarmCamps lanceren Geen stress, wel kippen

18-12-2025 | 09:28:00
De campagne speelt in op het gevoel dat gezinsvakanties vaak minder ontspannen zijn dan vooraf gehoopt.

Primeur: Video Ads op basis van Cost per Sale bij TradeTracker

18-12-2025 | 00:00:00
Hiermee biedt het bedrijf adverteerders en publishers de mogelijkheid om videocontent in te zetten met de zekerheid dat er alleen wordt betaald bij daadwerkelijke conversie.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.