Screenforce: De kracht van live TV tijdens een sportzomer

Deze zomer stond weer in het teken van sport, met naast de jaarlijks terugkerende evenementen als de Tour de France, nu ook weer het Europees Kampioenschap en de Olympische Spelen. In beide toernooien is Nederland behoorlijk verdienstelijk geweest en daar hebben we massaal naar gekeken. Verschillende broadcasters kwamen met cijfers naar buiten. Screenforce heeft de cijfers op een rijtje gezet.

Olympische programmering NOS en Eurosport bijzonder goed bekeken

In hun persbericht op 12 augustus, de dag na de sluiting van de Olympische Spelen, rapporteerde de NOS al mooie cijfers over de Olympische Spelen. Met uitgesteld kijken erbij komen sommige van die cijfers nog wat hoger uit. In de twee weken die de Olympische Spelen duurden hebben bij elkaar bijna 12,3 miljoen mensen gekeken naar de Olympische programmering van de NOS en Eurosport. Dat aantal staat gelijk aan 74,4 procent van de Nederlandse bevolking van 6 jaar en ouder. De NOS bereikte alleen al 12,2 miljoen mensen met hun Olympische programmering. Eurosport bereikte in die twee weken 4,6 miljoen mensen met de Olympische uitzendingen, een kleine 28 procent van alle Nederlanders van 6 jaar en ouder. In 2024 ligt het maandbereik van die zender op gemiddeld 3,2 miljoen mensen per maand. Indrukwekkende cijfers dus!

Ook de zenderaandelen van deze Olympische zenders in de doelgroep 6 jaar en ouder laten een mooie stijging zien, zoals te zien is in onderstaande grafieken. Het Europees kampioenschap zorgde al voor een stijging in het zenderaandeel van NPO 1 in de maand juni. In de periode van het EK (14 juni – 14 juli) was het gemiddelde zenderaandeel van NPO 1 over de gehele dag al 38,1 procent. Tijdens de Olympische Spelen steeg dat zenderaandeel door naar een indrukwekkende 42,7 procent.

Grafiek 1: zenderaandeel NPO 1 bij 6 jaar e.o. in procent (02:00-26:00)

Bron: NMO/Media Buying Systems

Eurosport wist tijdens de Olympische Spelen gemiddeld 1,9 procent zenderaandeel te halen bij de doelgroep 6 jaar en ouder, zoals te zien is in onderstaande grafiek. Opvallend in die grafiek is de gelijke score in mei. De zender scoorde in die maand erg goed met vooral de Giro D’Italia, maar ook met Roland Garros en de Vuelta voor Dames.

Grafiek 2: zenderaandeel Eurosport bij 6 jaar e.o. in procent (02:00-26:00)

Bron: NMO/Media Buying Systems

Lees het volledige artikel op de site van Screenforce

www.screenforce.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Screenforce: Total Video blijft centraal bij jongeren

25-11-2025 | 10:36:00
Ondanks de groei van online video en sociale platforms besteden jongeren de helft van hun kijktijd aan TV-content.

21 november World Television Day

19-11-2025 | 13:26:00
Op vrijdag 21 november vieren tv-bedrijven wereldwijd World Television Day 2025, een jaarlijks initiatief van de Verenigde Naties dat de blijvende impact van televisie benadrukt als bron van informatie, inspiratie en verbinding

Tv behoudt sterke positie tussen streaming en social video

11-11-2025 | 15:50:00
Tv scoort in het onderzoek hoger dan streamingdiensten en social video op betrouwbaarheid, redactionele kwaliteit en maatschappelijke relevantie.

Lantern laat zien hoe tv consumentengedrag beïnvloedt

04-11-2025 | 09:08:46
Het project brengt voor het eerst in kaart welke acties consumenten ondernemen nadat zij een tv-commercial hebben gezien

Screenforce: Context bepaalt aandacht voor reclames in december

28-10-2025 | 10:23:30
De analyse laat zien dat reclameblokken rond luchtige of humorvolle programma’s meer kijkers vasthouden dan blokken bij serieuze of zware titels


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Fightclub geeft ticket weg voor BAM Congress 2025

25-11-2025 | 16:35:00
Fightclub organiseert een actie waarbij deelnemers kans maken op een ticket voor het BAM Congress 2025.

Smirnoff start wereldwijde Why Change a Good Thing-campagne

25-11-2025 | 14:28:26
De campagne richt zich op de culturele positie van het merk en de nadruk op constante smaak en kwaliteit.

Dirk van den Bosch: iO is agency, tech én consultancy

25-11-2025 | 12:04:00
In een gesprek met Bas Vlugt vertelt Dirk van den Bosch hoe iO werkt op het snijvlak van technologie, creatie, marketing en consultancy

Rick Franx: Social-first en bewijslast bij Abovo Maxlead

25-11-2025 | 11:31:00
In een gesprek met Marketing Report vertelt Rick Franx hoe de verschuiving van creatie naar bewijslast het werk fundamenteel verandert

Hotel L’Amour ontwikkelt derde hoofdstuk in ANWB-serie

25-11-2025 | 10:10:00
Het is het derde hoofdstuk in de serie ANWB helpt Nederland op weg, waarin de organisatie laat zien dat ondersteuning verder gaat dan pech onderweg.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.