Schoolschrijver lanceert Taalklasse

Alpha Tango en Upside ontwikkelen visuele identiteit en website voor Taalklasse

De Schoolschrijver, een stichting die lees- en schrijfvaardigheid onder Nederlandse leerlingen bevordert, lanceert deze week de sociale onderneming Taalklasse. Taalklasse biedt scholen een samenhangende aanpak om leerlingen beter te leren lezen en schrijven, geïntegreerd binnen het reguliere curriculum. De identiteit en website van Taalklasse zijn ontworpen door digital experience studio Alpha Tango, de techniek is gebouwd door Upside.

Een methode voor een nieuwe generatie lezers en schrijvers

Taalklasse is voortgekomen uit de aanpak van De Schoolschrijver, waarbij kinderboekenschrijvers kinderen op scholen inspireren met creatieve lees- en schrijfopdrachten. De methode biedt een alternatief voor bestaande lesmethodes en integreert lezen en schrijven met andere taaldomeinen zoals woordenschat, luisteren en taalbeschouwing. Het gebruik van kinderboeken vormt een belangrijk onderdeel van deze leerlijn.

De leerlijn Taalklasse is opgebouwd rond vier thema’s per schooljaar, die ieder acht weken duren en aansluiten bij de conceptkerndoelen voor het basisonderwijs.

Annemiek Neefjes, directeur van De Schoolschrijver: “Het Nederlands taal- en leesonderwijs moet echt anders en Taalklasse laat zien dat dit kan. Alpha Tango doorgrondde indrukwekkend snel onze missie en wist de dubbele kracht van Taalklasse - autoriteit op basis van vijftien jaar kennis en ervaring en spel als kern van haar aanpak - in een prachtig visueel concept te vangen. De vertaalslag van concept naar realisatie van huisstijl en website verliep optimaal. Alpha Tango en Upside weten maatschappelijke relevantie en eigen vakmanschap fantastisch te verenigen.”

Tobias van Veen, co-founder en creative director bij Alpha Tango: “Wij halen veel voldoening uit werk dat een maatschappelijke impact maakt. Voor Taalklasse hebben we ons gericht op toegankelijkheid en betrokkenheid, zodat de identiteit en website zowel leraren als leerlingen inspireren. Veel uitgeverijen richten hun vormtaal voornamelijk op kinderen, terwijl de inhoud vaak vooral is afgestemd op onderwijsprofessionals. Wij hebben gezocht naar een betere balans, waarin zowel de vorm als de inhoud op een warme, intellectuele en inhoudelijke manier de onderwijsprofessional aanspreekt. Het is fantastisch om te zien dat ons werk bijdraagt aan het bevorderen van taalvaardigheid en het oplossen van de leescrisis in Nederland.”

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Michaël Van Damme spreker op Contentmarketing & Webredactie 2025

28-10-2025 | 16:56:00
Tijdens zijn sessie laat hij zien hoe AI organisaties helpt om razendsnel grote groepen te bereiken, zonder de persoonlijke verbinding te verliezen.

All Your BI kiest Alpha Tango voor merkidentiteit en website

28-10-2025 | 15:31:00
De samenwerking markeert een volgende stap in de groei van All Your BI, dat organisaties helpt complexe datavraagstukken te vertalen naar concrete actie en meetbare groei.

Dimi Albers: Groeien is geen keuze meer – het is een manier van denken

27-10-2025 | 13:37:00
Global CEO Dimi Albers deelt zijn inzichten over ondernemerschap binnen DEPT, de kracht van snelheid en wat groei anno 2025 écht betekent.

Ayvens kiest Traffic Builders als digitale groeipartner

27-10-2025 | 10:45:32
Ayvens gaat in Nederland een samenwerking aan met Traffic Builders. Met dit partnership wil Ayvens haar digitale verkoopkanaal uitbreiden


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

StudioM lanceert KNVB x Eurojackpot-campagne Mr. Beker

04-11-2025 | 14:26:00
De samenwerking viert de charme van de Eurojackpot KNVB Beker en positioneert Eurojackpot als naamgever van het toernooi.

DDB en Transavia lanceren platform: Niet normaal gewoon

04-11-2025 | 11:00:00
Na een gewonnen pitch eerder dit jaar presenteert DDB Amsterdam het merkplatform voor Transavia: Niet normaal gewoon

Twenty Two ontwikkelt wervingscampagne PostNL

04-11-2025 | 10:16:00
De campagne is bedoeld om post- en pakketbezorgers aan te trekken en laat zien hoe de functie kan passen bij uiteenlopende levensfasen en situaties.

[Vacatures] Crocodile Agency zoekt een Sr. Content Creator

04-11-2025 | 07:33:00
Crocodile Agency is per direct op zoek naar Sr. Content Creator - 32–40 uur · Amsterdam

Blue Band en De Ruijter lanceren TikTok-serie

03-11-2025 | 15:28:00
Blue Band en De Ruijter slaan de handen ineen voor een gezamenlijke social-first campagne: Het Lekkerste Stel van Nederland.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.