SBS9 wordt Viaplay

SBS9 wordt per 5 april 2024 omgedoopt tot Viaplay TV. De zender zal een selectie uitzenden van het (sport)portfolio van Viaplay. Het gaat om een contentsamenwerking waarbij de zender eigendom blijft van Talpa Network, maar waarbij de omzet wordt gedeeld tussen Talpa Network en Viaplay Group.

Viaplay TV zal onder meer vertraagd een selectie van de Formule 1-races, darts van de Professional Darts Corporation en voetbalwedstrijden uit de Engelse Premier League en de Duitse Bundesliga uitzenden. Ook zullen (Nederlandse) series, films en amusementprogramma's te zien zijn die Talpa Network thans al op SBS9 uitzendt (veelal in herhaling). De intentie is om het sportaanbod te vergroten.

Talpa Media Solutions zal de reclame verkopen voor de zender. De zender wordt in principe voor 2024 opgezet, met het voornemen een lange termijn partnership aan te gaan. De zender moet ook als venster dienen om abonnees op de streamingdienst van Viaplay te trekken.

Talpa Network en Viaplay Group hebben enkele maanden onderhandeld over de komst van Viaplay TV.

Joost Brakel, CEO van Talpa Network: "Wij zetten vol in op onze open mediastrategie en dat betekent dat wij voortdurend in de markt kijken naar mogelijkheden tot samenwerking met aantrekkelijke partners. Het partnership met Viaplay is hier illustratief voor, zoals we eerder ook succesvolle (commerciële) allianties zijn aangegaan met RetailMedia.One en BBC First. Viaplay en Talpa Network hebben de intentie om de samenwerking in de nabije toekomst te verbreden en te verdiepen, en zijn blij dat we onze kijkers deze immens populaire sporten kunnen aanbieden."

Roger Lodewick, CEO Viaplay Nederland: "We zijn erg blij met deze nieuwe samenwerking met Talpa Network. Talpa Network heeft een enorm bereik en door deze samenwerking kunnen wij een breed publiek aanspreken en kennis laten maken met Viaplay en het geweldige sportaanbod dat we op onze streamingdienst aanbieden."

Bastiaan van Dalen, Zendermanager van Viaplay TV, Veronica en Net5 bij Talpa Network: "De toevoeging van sport maakt dat de zender die nu nog SBS9 heet, met de vertrouwde internationale series en films en entertainment van eigen bodem die we kennen, een completere zender wordt. Dat is een positieve ontwikkeling voor ons bedrijf en voor de kijker."

Marco Zwaneveld, Head of Sports Viaplay Nederland: "De samenwerking met Talpa Network is een mooie volgende stap voor Viaplay in Nederland. We kunnen de kijker met Viaplay TV trakteren op een unieke selectie sportcontent van de bovenste plank. Het wordt een mooie mix van alles wat we te bieden hebben op onze eigen streamingdienst, uiteraard met aandacht voor de Nederlandse helden zoals Max Verstappen, Nathan Aké en Michael van Gerwen."

5 april start

Op 5 april zal de zender openen met de Formule 1 GP Japan met de tweede vrije training (live). De kwalificatie op zaterdag 6 april en de race op zondag 7 april met een aantal uren vertraging te zien zijn (om 13:00 uur; de race is om 07:00 uur). Ook de Formule 1-Talkshow Shakedown Japan zal (een dag later) met vertraging worden uitgezonden. 

In april zal verder darts (11 april, Birmingham en 18 april, Rotterdam) en Engels voetbal uit de Premier League (6 april, 8 april, 13 april en 15 april) te zien zijn. Als het om Formule 1 gaat, gaat het om vertraagde uitzending van een select aantal, waarbij niet is bekend gemaakt welke races dat zullen zijn; de volledige races zullen live bij Viaplay (en F1 Pro) te zien blijven.

Formule 1-rechten

De rechten van de Formule 1 zijn tot en met dit seizoen (2024) in handen van Viaplay. De komende weken moet duidelijk worden wie de Formule 1-wedstrijden per 2025 mag uitzenden. Partijen als Viaplay, VodafoneZiggo (Ziggo Sport), Canal+ en Amazon dingen mee voor het verkrijgen van deze rechten.  

Viaplay Group maakt fors verlies en moest herkapitaliseren alsook bedrijfsonderdelen in andere landen verkopen. Nederland is echter betiteld als kernactiviteit waar wel operationele winst zou worden gemaakt.

Viaplay TV zal op de plek van SBS9 bij alle providers beschikbaar komen. SBS9 bestaat sinds 1 januari 2015.

www.talpanetwork.com

www.kijk.nl

www.viaplaygroup.com

www.viaplay.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Gezamenlijke nieuwsmediasector en NDP Nieuwsmedia sturen brandbrieven aan informateur Buma

20-11-2025 | 11:36:00
Zowel NDP Nieuwsmedia als 22 nieuwsmediaorganisaties gezamenlijk hebben brieven gestuurd aan informateur Sybrand Buma om hem op te roepen dat een volgende regering werk maakt van mediabeleid

Talpa Media: connecting the dots in veranderend medialandschap

18-11-2025 | 12:33:00
Talpa Media positioneerde zich op maandag 17 november 2025 voor meer dan 500 relaties in Amsterdam als een open netwerk met een volledig media- aanbod

Talpa Network zet in op dagelijkse talkshow De Juice met Yvonne Coldeweijer

17-11-2025 | 11:58:00
Talpa Network zet in op de dagelijkse talkshow De Juice met Yvonne Coldeweijer met gasten vanaf 5 januari 2026 op Net5. De talkshow zal elke werkdag om 20:00 uur worden uitgezonden

Radio Noordzee en Arrow Bluesbox Radio in Gelderland/Utrecht op FM

14-11-2025 | 13:23:00
Vanaf 15 november 2025 zijn Radio Noordzee en Arrow Bluesbox Radio in provincies Gelderland en Utrecht te beluisteren op FM

[DutchMedia Podcast] met Michel van der Voort (Screenforce) over de tv-disruptie

19-09-2025 | 16:10:50
David de Jong en Taco Jelgersma maken in samenwerking met Audiohuis de tweewekelijkse DutchMedia Podcast. In deze podcast gaan zij in op actuele onderwerpen uit de wereld van media, marketing en telecom. Feiten en een mening met een bite
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Joe Public wint pitch Almhof

26-11-2025 | 18:05:00
Joe Public Amsterdam heeft de pitch voor Almhof gewonnen. Daarmee neemt Müller Nederland (eigenaar van het merk Almhof) na meer dan 13 jaar afscheid van Talmon Kochheim die in 2017 samen met Pieter van Velsen Pret Amsterdam heeft opgezet

Sanne van Kuijk: BUUT maakt financiële opvoeding makkelijker

26-11-2025 | 10:43:56
Van Kuijk vertelt hoe het concept is ontstaan, hoe jongeren en ouders het gebruiken en waarom de timing voor een bank als BUUT relevanter is dan ooit.

AI-stem Harry Mulisch in campagne Passend Lezen

26-11-2025 | 09:10:38
De campagne moet duidelijk maken dat gesproken verhalen toegankelijk blijven voor mensen bij wie lezen door verminderd zicht moeilijker wordt.

Daan Vrijsen: Strategie wordt steeds belangrijker in media

26-11-2025 | 08:42:44
Hij vertelt hoe de rol van media verandert, waarom klanten vaker de behoefte hebben aan een strategische partner en hoe zijn team meebeweegt met de markt

[Vacatures] Influentials zoekt een Junior Campaign & Content Manager

26-11-2025 | 08:24:00
Influentials is per direct op zoek naar Junior Campaign & Content Manager (32/40 uur) Full-time - Rotterdam 
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.