
RTL Nederland: omzet stijgt bijna 6 procent in Q3; overname voor eind maart 2025 verwacht
De omzet van RTL Nederland steeg in het derde kwartaal van 2024 met 5,8 procent naar 145 miljoen euro. Dit blijkt uit berekeningen van Marketing Report aan de hand van de kwartaalcijfers van RTL Group. Over de eerste negen maanden van 2024 bedroeg de omzet van RTL Nederland 446 miljoen euro, een stijging van 4,9 procent. Daarmee presteert de nog onder RTL Group vallende mediagroep goed met de tv- en VOD-activeiten (Videoland).
Verkoop eind Q1, 2025 verwacht
RTL Group kondigt aan te verwachten dat de verkoop van RTL Nederland aan DPG Media voor het einde van het eerste kwartaal 2025 afgerond is, als de ACM deze overname goedkeurt.
Sinds de aankondiging van de verkoop in december 2023 is deze sinds de eerste melding bij de ACM onderwerp van beoordeling door de toezichthouder. De ACM heeft 17 mei 2024 geconcludeerd dat er een vergunning voor de overname benodigd is. DPG Media heeft op 17 juli 2024 deze vergunningsaanvraag gedaan.
RTL Group: stabiele omzetten
RTL Group boekte over het de eerste 9 maanden van 2024 met 4,66 miljard euro een stabiele omzet. Over het derde kwartaal van 2024 bedroeg de omzet 1,49 miljard euro en is daarmee 4 procent lager dan 2023. De lagere omzetten in het derde kwartaal komen volgens RTL Group vanwege lagere contentomzetten bij Fremantle en lagere reclameomzetten in onder meer Duitsland, waarbij de omzet uit radio, print en overige activiteiten het meeste dalen. Deze dalingen komen vooral uit Duitsland.
Fremantle: omzetdaling
Fremantle zag een omzetdaling van 7,1 procent naar 1,43 miljard euro over de eerste 9 maanden door langzamere groei in de contentmarkt dan verwacht, waarbij RTL Group wijst op de hoge omzetten dankzij Fellow Travellers in Q3, 2023. Asacha Media Group, die is overgenomen, wordt sinds eind maart 2024 geconsolideerd. In het vierde kwartaal verwacht RTL Group belangrijke producties als Battle Camp (Netflix), de dramaseries Costiera en the Listeners, en ook de documentaire Vietnam: the war that changed America.
In het derde kwartaal 2024 bedroeg de Fremantle-omzet 468 miljoen euro; dat is 11,2 procent lager dan het derde kwartaal van 2023.
Focus op streaming
RTL Group heeft de focus op streaming en rapporteert dat de streamingomzetten van RTL+ in Duitsland, M6+ in Frankrijk en RTL+ in Hongarije met 40,6 procent zijn gestegen tot 277 miljoen euro dankzij verhoogde abonneeaantallen in Duitsland (5,8 miljoen abonnees, 206.000 abonnees meer in Q3, 2024) en verhoogde reclame-omzetten daaruit in Frankrijk en Duitsland. Hoe Videoland het separaat doet in het derde kwartaal wordt niet bekendgemaakt: op 30 juni 2024 waren er 1,449 miljoen abonnees en rapporteerde het bedrijfsonderdeel voor het eerst winstgevendheid.
Voor heel 2024 verwacht RTL Group (zonder RTL Nederland) een omzet van 6,3 miljard euro, waarmee het mediabedrijf van Bertelsmann zijn voorspelling met 300 miljoen heeft verlaagd, met aangepaste operationeel resultaat van 750 miljoen euro, oftewel enkele tientallen miljoenen lager dan 2023.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Voice of Holland keert vanaf januari 2025 terug bij RTL 4
Thomas Rabe (RTL Group): Ster/NPO lastig voor RTL Nederland
RTL Nederland: stijgend resultaat, dalende reclameverkopen
Ad Alliance: focus op total video, samenwerking en innovatie; addressable start in najaar
RTL Nederland presenteert winterprogrammering met grote rol voor Videoland
Gepubliceerd door: David de Jong