Roorda lanceert platform mijnStijliD voor Milieu Centraal

Twee op de drie Nederlanders weet dat kleding kopen schadelijk is voor het milieu. Toch geeft slechts één op de drie aan al bewust minder te shoppen. Samen met Milieu Centraal ontwikkelde Roorda daarom een campagne die de bewuste consument helpt om ook daadwerkelijk minder kleding te kopen. Met de gratis online training Mijn Stijl iD leer je bewust kiezen voor kleding die past bij jou, zodat je snelle trends en verleidingen beter kunt weerstaan. Ook leert de training hoe je kleding die al in je kast hangt creatief combineert, miskopen voorkomt en kiest voor duurzame materialen. Roorda ontwikkelde het merk, de identiteit en de campagne voor Mijn Stijl iD.

Mijn Stijl iD

De onlinetraining Mijn Stijl iD heeft Milieu Centraal ontwikkeld in samenwerking met Psychologie Magazine en Hogeschool van Amsterdam, lectoraat Psychologie van een Duurzame stad. In zes stappen leren modepsycholoog Anke Vermeer, kledingstylist Mirjam Hamming en gedragswetenschapper Judith Roumen de deelnemers om een eigen, duurzame kledingstijl te ontwikkelen en overwogen keuzes te maken. Er worden concrete handvatten gegeven hoe vrouwen zelf bewust minder kleding kunnen kopen door trouw te blijven aan wie ze zijn en waar ze voor staan. Daarnaast wordt geleerd wat kopen met het brein doet en hoe om te gaan met verleiding. Middels inspiratievideo’s, een kledingkastworkshop, een workshop mixen & matchen en lessen over eigen identiteit, worden deelnemers bewustgemaakt van hun gedrag om zo minder kleding te kopen.

Achtergrond

Nederlanders kopen gemiddeld zo’n 50 nieuwe kledingstukken per jaar en er komen in Nederland jaarlijks bijna 1 miljard kledingstukken op de markt. Sinds de fast fashion-industrie goedkope kleding van slechte kwaliteit produceert, is kleding steeds meer een wegwerpproduct geworden. Intussen wordt er zelfs al gesproken van ultra-fast fashion vanwege de snel wisselende collecties die door sommige merken bijna dagelijks worden uitgebracht. Hierdoor wordt de verleiding om nieuwe kleding te kopen in stand gehouden. 

Credits:

Verantwoordelijk bij Milieu Centraal: Anna Beth Smeltekop en Karin Aalberts | Bureau: Roorda Reclamebureau | Strategie: Liz Bosman (Tabula Rasa) | Creatie: Eva Koffeman, Willemijn Besteman en Joeri Jansen | Account: Lieke Joosten en Anne van der Meulen | Design: Myrthe van Duinen en Jorn Slotboom | Fotografie: Bete van Meeuwen | Mediabureau: Mbuy

www.roorda.nl

www.milieucentraal.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

Hans Bauman: Gouden Esprix bekroont 25 jaar Bob

07-07-2025 | 09:00:00
In gesprek met Bas Vlugt vertelt Hans Bauman over het winnen van een Gouden Esprix met de Bob-campagne, die dit jaar 25 jaar bestaat.

Joeri Jansen: Creativiteit begint bij evidence-based denken

07-07-2025 | 09:00:00
In gesprek met Peter Wybenga vertelt Joeri Jansen over de gedragswetenschappelijke basis van het werk bij Roorda

Roorda ontwikkelt campagne Patiëntenfederatie Nederland

04-06-2025 | 00:00:00
Patiëntenfederatie Nederland lanceert maandag 2 juni een landelijke campagne om Nederlanders bewust te maken van de mogelijkheden van digitale zorg.

Roorda en SteamTalmark maken campagne voor UWV

02-06-2025 | 15:00:00
UWV is gestart met een landelijke employer branding-campagne die de maatschappelijke waarde van het werk bij de organisatie centraal stelt.

TBWA, Roorda, Dentsu, Joe Public winnen Goud bij Esprix 2025

16-05-2025 | 07:21:00
147 marketeers, strategen, producers en creatieven kwamen 15 mei bij elkaar voor de uitreiking van de Esprix Awards in het STRAAT Museum.
 

Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.