Roorda lanceert campagne over Nederlandse Depositogarantie voor DNB

De Nederlandsche Bank lanceert een campagne over Nederlandse Depositogarantie, een regeling die inhoudt dat wanneer je bank failliet gaat, je je geld tot 100.000 euro binnen zeven werkdagen terugkrijgt. Roorda Reclamebureau ontwikkelde de campagne nadat zij het account tijdens een pitch voor zich wisten te winnen. Roorda won de pitch met het thema: Als je bank omvalt, blijft je geldt overeind.

Veel Nederlanders blijken niet op de hoogte van het depositogarantiestelsel. Onrust rond een bank zou daardoor tot een ‘bank-run’ kunnen leiden, waardoor de betreffende bank daadwerkelijk in de problemen zou kunnen komen. De campagne heeft als doel om meer mensen over Nederlandse Depositogarantie te informeren.

Uit onderzoek van De Nederlandsche Bank blijkt dat bekendheid met Nederlandse Depositogarantie het laagst is onder mensen tussen de 18 en 34 jaar (43 procent) en vrouwen (48 procent).

Floor Busch, strateeg bij Roorda: "Voor een ingewikkeld klinkend concept als depositogarantie is het belangrijk om niet te complex te communiceren. In de pay-off maken we bewust gebruik van beeldspraak: door woorden als ‘omvallen’ en ‘overeind blijven’ is deze regel makkelijker te onthouden en blijft de boodschap beter hangen."

Eva Koffeman, creatief bij Roorda: “Depositogarantie is niet het meest sexy onderwerp, en mensen staan nou eenmaal niet te popelen om een informatieve video af te kijken” vertelt . “Daarom hebben we de humor opgezocht. We verbeelden de onrust die bij veel mensen leeft, door uit te gaan van een worst-case scenario. Paniek is onnodig want als je bank omvalt, blijft je geld overeind.”

Olav Scholten, Senior Expert Resolution at De Nederlandsche Bank: “Ons belangrijkste doel is om zo veel mogelijk mensen bekend te maken met Nederlandse Depositogarantie. Om dat te doen moet je durven op te vallen. We laten aan heel Nederland zien: wees geen Sjoerd.”

Credits:

Opdrachtgever: De Nederlandsche Bank | Verantwoordelijk bij opdrachtgever: Robert Meulenbroek en Olav Scholten | Bureau: Roorda Reclamebureau | Creatief directeur: Joeri Jansen | Creatie: Eva Koffeman & Willemijn Besteman | Strategie: Floor Busch | Account: Anne van der Meulen | Agency producer: Marcel Ossendrijver | Regisseur: Kevin Boitelle (KXRXT) | Executive producer: Allen Grygierczyk (KXRXT) | Producer: Lino Kempees | DOP: Rutger Storm | First Ad: Pieter Veenhof | Production designer: Desiree Brands | Art Director: Floor van der Knol | Key Grip: Roy van den Vlekkert | Gaffer: Gerard Stam | Styling: Esmee Croqué | Locatie management: Akki Nelissen | Set sound: Lykle Tuinstra | Grip: Antoine Petiet | Focus puller: Robert Jaap de Lange | Visagie: Evalotte Oosterop | Data/VTR: Tommy Both | Offline edit: Kevin Boitelle

www.roorda.nl

www.dnb.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Roorda en CoMensha roepen op om mensenhandel uit te sluiten

21-11-2025 | 11:16:00
Het initiatief vraagt aandacht voor signalen van uitbuiting, omdat slachtoffers vaak onzichtbaar blijven. Veel Nederlanders herkennen deze signalen niet

TBWA\NEBOKO houdt huis bij Effies 2025

13-11-2025 | 22:53:00
Woeaaaaah! Het kan bijna niet anders dan dat TBWA\NEBOKO alle Nederlandse Effie-records heeft gebroken

Roorda ontwikkelt campagne Handig, van de Belastingdienst

03-11-2025 | 15:14:00
De Belastingdienst start een campagne waarin vragen en twijfels van burgers en ondernemers centraal staan.

BZK en Roorda lanceren campagne rond stemrecht

06-10-2025 | 08:00:00
In aanloop naar de Tweede Kamerverkiezing op 29 oktober heeft het ministerie van BZK samen met Roorda Reclamebureau een campagne ontwikkeld


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Dentsu Creative tekent voor eindejaarsfilm Rabobank

15-12-2025 | 16:13:14
Centraal staat de rol die de bank speelt op dagelijkse momenten die voor klanten van belang zijn.

Rebranding van Whello krijgt vorm via eigen merchandise

15-12-2025 | 12:01:51
De kledinglijn met abstracte designs maakt het merkverhaal zichtbaar op de werkvloer en versterkt het werkgeversmerk.

NOISE kiest user-generated aanpak in vuurwerkcampagne

15-12-2025 | 11:27:00
NOISE maakt onderdeel uit van het Only-netwerk en bestaat deze maand 20 jaar.

[Vacatures] Key Agency zoekt een Community Manager / Webcare Agent

15-12-2025 | 09:23:00
Key Agency is per direct op zoek naar een Community Manager / Webcare Agent - 5-15 uur per week - Remote

Bruut en Rraarr lanceren documentaire voor Over Morgen

15-12-2025 | 09:20:00
De campagne stelt de menselijke waarde van zorg centraal en toont het dagelijks werk van zorgmedewerkers van dichtbij.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.