Roorda en Tabula Rasa ontwikkelen campagne Supporter van Schoon

Roorda Reclamebureau en Tabula Rasa ontwikkelden de strategie, identiteit en campagne voor Supporter van Schoon. De bewustmakingscampagne is te zien op tv, online en in outdoor. 

Doel van de campagne is zwerfafval voorkomen én afval in z’n algemeen verminderen. In de campagne zien en horen we Freek Vonk verslag doen van het natuurlijke afval- en opruimgedrag dat wij Nederlanders allemaal in ons hebben. Ook registreert hij nieuwe soorten die al een stapje verder gaan. Door bijvoorbeeld een eigen koffiebeker mee te nemen. Of naar de frietkraam te gaan met je eigen pannetje, om zo onnodig verpakkingsmateriaal en potentieel zwerfafval te voorkomen. Door deze nieuwe vormen van duurzaam gedrag te combineren met bekende vormen, zoals het meenemen van een duurzame tas naar de supermarkt, inspireert de campagne iedereen om ook nieuwe gewoontes aan te leren om afval te voorkomen.

Verbeeldingskracht stimuleren

Joeri Jansen, creatief directeur Roorda Reclamebureau: "Bij onderwerpen met zo’n lage betrokkenheid als afval voorkomen, is het belangrijk om de aandacht te trekken en niet belerend over te komen. Humor in combinatie met aansprekende voorbeelden helpt daarbij en maakt het voorstelbaar dat ook jij een Supporter van Schoon bent. Het aanstekelijke enthousiasme van Freek gooit daar nog een flinke schep motivatie bovenop. Dat optimisme en enthousiasme stralen we ook uit in de identiteit voor Supporter van Schoon. Die kon wat ons betreft wel een knipoog gebruiken."

Over Nederland Schoon

Nederland Schoon heeft als missie Nederland 100 procent zwerfafvalvrij te maken. Hierbij werken zij samen met gemeenten, inwoners, scholen, ngo’s en het bedrijfsleven. Ze delen kennis over zwerfafvalaanpakken en interventies en organiseren acties als de Landelijke Opschoondag.

Ingrid Goethart, directeur van Nederland Schoon: "Wij geloven dat iedereen – van consumenten tot het bedrijfsleven – de wil heeft om een schonere wereld achter te laten. Op de weg naar een zwerfafvalvrij Nederland neemt Nederland Schoon het voortouw en activeren wij iedereen in de keten om een steentje bij te dragen. Wij doen dat onder andere door in opdracht van Stichting Afvalfonds Verpakkingen een gezamenlijk bewustwordingsplan te ontwikkelen. Daar is deze campagne een belangrijk onderdeel van."

Aanleiding

De overheid heeft – naar aanleiding van de Europese Single Use Plastic-richtlijn (SUP) – vanaf 1 januari 2023 de verantwoordelijkheid van producenten voor plastic verpakkingen voor eenmalig gebruik uitgebreid. Producenten en importeurs in Nederland hebben de plicht om bewustmakingscampagnes op te zetten en gedragsbeïnvloedende maatregelen te treffen. Nederland Schoon ontwikkelt in opdracht van Stichting Afvalfonds Verpakkingen een gezamenlijk bewustwordingsplan.

Ingrid Goethart: "Het is veel efficiënter en effectiever dat wij als ervaren partij dit namens alle bedrijven samendoen. Wij hebben de expertise in huis over zwerfafval en blijven leren en onze kennis toepassen op het gebied van gedragsbeïnvloeding." De huidige bewustmakingscampagne speelt ook in op de naderende wetgeving rondom plastic producten voor eenmalig gebruik van 1 juli.

Credits:

Verantwoordelijk bij Nederland Schoon: Ingrid Goethart, Gwendela Kleppers, Joanna van Unen, Elise Mooijman, Lizzy Keizer, Liliane Velt | Bureau: Roorda & Tabula Rasa | Creatie: Anne van Andel, Tom Zwarts, Rein van der Ven en Joeri Jansen | Account: Lieke Joosten, Hans Bauman en Tessel van der Zwet | Design: Jorn Slotboom | Digital: Alex de Kok | Studio: Denise Groenenberg, Anouk Drenthe, Inge Jalink | Producer: Marcel Ossendrijver | Strategie: Antonia Troelstra, Christine Swankhuisen | Regisseur: Sven Super (Supereasterfeather) | Producer: Arjan Oosterveer | Post production manager: Beer Ravenhorst | Production manager: Philipe Wentrup | DOP: Ruzbeh Babol | First Ad: Gelder Dermout | Art Director: Floris Eysink Smeets | Gaffer: Uwe Kuijpers | Styling: Sanne Prins | Sound on set: Roberto van Eijden | Fotografie & retouche: Jasper Zwartjes | Offline edit: Pim van der Pas (MRTN) | Grading: Joppo te Veldhuis (De Grot) | Online: The Compound | Muziek: Epidemic Sound | Voice-over: prof. dr. Freek Vonk (Studio Freek) | Soundmix en muziekproductie: Feike de Wit (Soundcircus) | Media: IM Lounge (Jan-Willem Stoop, Tessa Meulman) | Pr: Smith Communicatie

www.roorda.nl

www.supportervanschoon.nl

Lees ook:

BZK en Roorda lanceren campagne rond stemrecht

06-10-2025 | 08:00:00
In aanloop naar de Tweede Kamerverkiezing op 29 oktober heeft het ministerie van BZK samen met Roorda Reclamebureau een campagne ontwikkeld

Roorda ontwikkelt campagne rond intellectueel eigendom

22-09-2025 | 12:08:23
Vijf publieke organisaties uit België en Nederland zijn gestart met een campagne die ondernemers bewust maakt van de waarde van intellectueel eigendom.

Roorda en Achmed Akkabi werken samen tegen ronselpraktijken

01-09-2025 | 10:00:00
Fase twee van de publiekscampagne Vreemd of Verdacht? is gestart. De campagne waarschuwt jongeren voor criminelen

Hans Bauman: Gouden Esprix bekroont 25 jaar Bob

07-07-2025 | 09:00:00
In gesprek met Bas Vlugt vertelt Hans Bauman over het winnen van een Gouden Esprix met de Bob-campagne, die dit jaar 25 jaar bestaat.

Joeri Jansen: Creativiteit begint bij evidence-based denken

07-07-2025 | 09:00:00
In gesprek met Peter Wybenga vertelt Joeri Jansen over de gedragswetenschappelijke basis van het werk bij Roorda


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Marketing Week] Bob Koigi: Addressable tv: de onbenutte goudmijn voor marketeers

10-10-2025 | 16:07:15
Een aanzienlijke strategische kloof kost adverteerders miljoenen aan potentiële omzet en bereik. Nieuw onderzoek van DISH Media, ontwikkeld in samenwerking met Janus Strategy & Insights, onthult dat marketeers door het onderbenutten van addressable TV systematisch 31,6 miljoen Amerikaanse volwassenen over het hoofd zien, een segment dat alleen effectief via dit kanaal bereikt kan worden.

[Vacatures] Clear Channel zoekt een Sales Support bij Bauer Media Outdoor Nederland

10-10-2025 | 11:45:00
Clear Channel is per direct op zoek naar Sales Support bij Bauer Media Outdoor Nederland

[Vacatures] Clear Channel zoekt een Planner (Customer Succes) bij Bauer Media Outdoor Nederland

10-10-2025 | 10:58:00
Clear Channel is per direct op zoek naar Planner (Customer Succes) bij Bauer Media Outdoor Nederland

Dawn en Vattenfall maken stroompieken hoorbaar

10-10-2025 | 10:53:00
Vattenfall lanceert samen met bureau Dawn en 100% het Vattenfall Kamerorkest — een audiovisuele installatie die de disbalans in stroomverbruik hoorbaar maakt

NABV kiest LevelUP Digital voor merkcampagne We Are Airsoft

09-10-2025 | 16:30:00
De Nationale Airsoft Belangen Vereniging (NABV) heeft gaming agency LevelUP Digital gekozen voor de uitvoering van haar merkcampagne We Are Airsoft.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.