Roorda en Gemeente Den Haag winnen Nudge van het Jaar 2023

De gemeente Den Haag is bekroond met de Nudge van het Jaar 2023 Award. De Behaviour Club reikt deze award ieder jaar uit voor de meest creatieve en effectieve nudge van Nederland en België: een duwtje om gedrag in de juiste richting te sturen.

Roorda Reclamebureau ontwikkelde samen met Tabula Rasa de campagne waarin gebruik werd gemaakt van snelheidsdisplays om te hard rijden in de stad te verminderen. Met de inzet van Haagse uitspraken zoals Rustâââgh, Kap nâh met hagt rède en Lekkâh veilig, activeerde de gemeente automobilisten om zich aan de snelheidslimiet te houden.

Joeri Jansen: "Vorig jaar won onze partner Tabula Rasa al zilver met een nudge voor Leuven om het uitgaanslawaai te verminderen. Goud is nog mooier. Met deze campagne voor Gemeente Den Haag bewijzen we dat nudges prima samengaan met opvallend creatief werk. De Rustâââgh-campagne ging niet alleen viraal in Den Haag maar ook op Dumpert en in landelijke media, van Beau tot Vandaag Inside. Dat de campagne nu ook door Behaviour Club is bekroond met goud is een mooi compliment."

Om de verkeersveiligheid te vergroten staan er sinds begin dit jaar Snelheids Informatie Displays, SID’s, in Den Haag. De nieuwe SID’s geven niet alleen feedback aan verkeersdeelnemers, maar registreren ook het aantal snelheid overschrijdingen waar en wanneer ze plaatsvinden. De gemeente deelt de gegevens met de politie, zodat zij gerichter handhavingsacties kunnen uitvoeren. De SID's zijn bedoeld. Als er veel overschrijdingen zijn, is de kans op een controle groot om de situatie ter plekke veiliger te maken.

De komst van deze SID’s werd begin dit jaar door de gemeente aangekondigd door middel van video’s met voetballer Tommy Beugelsdijk. Met zijn iconische uitspraak rustâââgh, moedigde hij Haagse verkeersdeelnemers aan zich te houden aan de snelheidslimiet. In het vervolg van de campagne speelde wederom een Haagse held de hoofdrol. Op verschillende plekken in de stad stond een reuze Haagse Harry die verkeersdeelnemers opriep rustig te rijden. Ook Sjaak Bral zette zich in voor een veiliger Den Haag. In 3 korte campagnevideo’s reed hij met Hagenezen door hun wijk en sprak met hen over de gevaren, handhaving en verantwoordelijkheid van bewoners zelf.

www.roorda.nl

www.tabularasa.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Roorda en CoMensha roepen op om mensenhandel uit te sluiten

21-11-2025 | 11:16:00
Het initiatief vraagt aandacht voor signalen van uitbuiting, omdat slachtoffers vaak onzichtbaar blijven. Veel Nederlanders herkennen deze signalen niet

TBWA\NEBOKO houdt huis bij Effies 2025

13-11-2025 | 22:53:00
Woeaaaaah! Het kan bijna niet anders dan dat TBWA\NEBOKO alle Nederlandse Effie-records heeft gebroken

Roorda ontwikkelt campagne Handig, van de Belastingdienst

03-11-2025 | 15:14:00
De Belastingdienst start een campagne waarin vragen en twijfels van burgers en ondernemers centraal staan.

BZK en Roorda lanceren campagne rond stemrecht

06-10-2025 | 08:00:00
In aanloop naar de Tweede Kamerverkiezing op 29 oktober heeft het ministerie van BZK samen met Roorda Reclamebureau een campagne ontwikkeld
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Dawn ontwikkelt merkstrategie en campagne voor Greenpeace

14-12-2025 | 08:00:00
Greenpeace presenteert een merkcampagne die het werk van de organisatie breder en inhoudelijker in beeld brengt.

[Marketing Week] Bob Koigi: marketeers verhogen digitale bestedingen in 2026

12-12-2025 | 12:00:24
Flexibiliteit in budgetten staat daarbij centraal: 85 procent verwacht ook in 2026 tussentijdse bijstellingen.

Fightclub zet mens centraal in campagne Hulphond Nederland

12-12-2025 | 09:19:11
De campagne laat zien wat hulphonden betekenen voor mensen die dagelijks leven met PTSS, epilepsie of andere beperkingen.

[Vacancy] Cheil Benelux has a position for Medior Strategist / Strategy Manager

12-12-2025 | 08:53:00
Cheil Benelux is directly looking for Medior Strategist / Strategy Manager - Hybrid | Amsterdam

[Vacatures] AndAgency Amsterdam zoekt een Senior PR & Events Manager

12-12-2025 | 08:02:00
AndAgency Amsterdam is per direct op zoek naar Senior PR & Events manager - Fulltime · Amsterdam
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.