Roorda en Gemeente Den Haag winnen Nudge van het Jaar 2023

De gemeente Den Haag is bekroond met de Nudge van het Jaar 2023 Award. De Behaviour Club reikt deze award ieder jaar uit voor de meest creatieve en effectieve nudge van Nederland en België: een duwtje om gedrag in de juiste richting te sturen.

Roorda Reclamebureau ontwikkelde samen met Tabula Rasa de campagne waarin gebruik werd gemaakt van snelheidsdisplays om te hard rijden in de stad te verminderen. Met de inzet van Haagse uitspraken zoals Rustâââgh, Kap nâh met hagt rède en Lekkâh veilig, activeerde de gemeente automobilisten om zich aan de snelheidslimiet te houden.

Joeri Jansen: "Vorig jaar won onze partner Tabula Rasa al zilver met een nudge voor Leuven om het uitgaanslawaai te verminderen. Goud is nog mooier. Met deze campagne voor Gemeente Den Haag bewijzen we dat nudges prima samengaan met opvallend creatief werk. De Rustâââgh-campagne ging niet alleen viraal in Den Haag maar ook op Dumpert en in landelijke media, van Beau tot Vandaag Inside. Dat de campagne nu ook door Behaviour Club is bekroond met goud is een mooi compliment."

Om de verkeersveiligheid te vergroten staan er sinds begin dit jaar Snelheids Informatie Displays, SID’s, in Den Haag. De nieuwe SID’s geven niet alleen feedback aan verkeersdeelnemers, maar registreren ook het aantal snelheid overschrijdingen waar en wanneer ze plaatsvinden. De gemeente deelt de gegevens met de politie, zodat zij gerichter handhavingsacties kunnen uitvoeren. De SID's zijn bedoeld. Als er veel overschrijdingen zijn, is de kans op een controle groot om de situatie ter plekke veiliger te maken.

De komst van deze SID’s werd begin dit jaar door de gemeente aangekondigd door middel van video’s met voetballer Tommy Beugelsdijk. Met zijn iconische uitspraak rustâââgh, moedigde hij Haagse verkeersdeelnemers aan zich te houden aan de snelheidslimiet. In het vervolg van de campagne speelde wederom een Haagse held de hoofdrol. Op verschillende plekken in de stad stond een reuze Haagse Harry die verkeersdeelnemers opriep rustig te rijden. Ook Sjaak Bral zette zich in voor een veiliger Den Haag. In 3 korte campagnevideo’s reed hij met Hagenezen door hun wijk en sprak met hen over de gevaren, handhaving en verantwoordelijkheid van bewoners zelf.

www.roorda.nl

www.tabularasa.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

BZK en Roorda lanceren campagne rond stemrecht

06-10-2025 | 08:00:00
In aanloop naar de Tweede Kamerverkiezing op 29 oktober heeft het ministerie van BZK samen met Roorda Reclamebureau een campagne ontwikkeld

Roorda ontwikkelt campagne rond intellectueel eigendom

22-09-2025 | 12:08:23
Vijf publieke organisaties uit België en Nederland zijn gestart met een campagne die ondernemers bewust maakt van de waarde van intellectueel eigendom.

Roorda en Achmed Akkabi werken samen tegen ronselpraktijken

01-09-2025 | 10:00:00
Fase twee van de publiekscampagne Vreemd of Verdacht? is gestart. De campagne waarschuwt jongeren voor criminelen

Hans Bauman: Gouden Esprix bekroont 25 jaar Bob

07-07-2025 | 09:00:00
In gesprek met Bas Vlugt vertelt Hans Bauman over het winnen van een Gouden Esprix met de Bob-campagne, die dit jaar 25 jaar bestaat.

Joeri Jansen: Creativiteit begint bij evidence-based denken

07-07-2025 | 09:00:00
In gesprek met Peter Wybenga vertelt Joeri Jansen over de gedragswetenschappelijke basis van het werk bij Roorda
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Interview] Carolien Bos (Menzis): Er voor iemand zijn is de kern

31-10-2025 | 15:07:00
Carolien Bos is directeur klant & markt bij zorgverzekeraar Menzis. Onlangs kondigde Menzis aan de door N=5 ontwikkelde campagne Dan is er Menzis te lanceren en voor een andere positionering te kiezen met de missie Wij kiezen voor de mens. We spreken met Carolien Bos hierover

Stan Molemaker hoofdambassadeur Movember 2025

31-10-2025 | 10:57:08
De campagne wil mannen aanmoedigen open te praten over mentale gezondheid en elkaar actief te steunen.

Bibliotheken starten campagne Heel Nederland Leest

31-10-2025 | 09:05:12
Bezoekers ontvangen gratis Onder de paramariboom van Johan Fretz om deze maand samen te lezen en het gesprek aan te gaan.

[Vacatures] Giesbers Retail zoekt een Campagnemanager

31-10-2025 | 08:13:00
Giesbers Retail is per direct op zoek naar Campagnemanager (HBO · 32/40 uur) Arnhem 

Media Reverse en Habufa lanceren XOOON-campagne op tv

30-10-2025 | 16:09:00
In de najaarscampagne van XOOON, onderdeel van Habufa Meubelen, staat de huiskamer centraal.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.