Rogier van Kralingen: Zo pak je media aan in revolutietijd

[Column] Vijf stappen voor merksucces in onrustige tijden

De revolutie zindert in de lucht. Daarom vandaag een pleidooi voor gewaagder mediagebruik van merken. Want wie door zijn oogharen kijkt ziet dat er een opstand aankomt, met name in de VS, met effect op mindsets wereldwijd én in Nederland. Merken met revolutionary ideas kunnen nu terrein winnen. Stoelriemen vast…

De alarmbellen rinkelen

Maandag ging het luchtalarm af. Ik liep door het park en dacht in plaats van dat grapje ‘De Duitsers komen’ ineens ‘De Amerikanen komen’. Wie de altijd wat tragere mainstream media volgt ziet het wellicht nog niet. Maar de trend vanuit de niches is onontkoombaar: er is een groundswell tegen het fascisme bezig in dat land. Een revolutie zindert in de lucht.

Massaprotesten van miljoenen gebeuren nu onder de noemer 50501, terwijl townhalls werkelijk worden overspoeld door withete Amerikanen… in diep rode gebieden. Buurtinitiatieven jagen gemaskerde milities weg terwijl ze shame scanderen. Jonge vrouwen worden onterecht opgepakt en komen met verhalen terug van onterecht opgepakte moeders wiens baby is gestorven in de buik. Duizenden mensen zijn letterlijk verdwenen uit het systeem, waarvan tientallen al zeker de dood hebben gevonden, zo niet honderden.

Dit is nu realiteit. En ook al duurt het even, de komende tijd zal ook de mainstream media dit meer gaan oppakken. Dat komt omdat er meerdere krachten op het punt staan te botsen deze zomer. We duiken daar snel in, voordat we – wonderwel optimistisch en out of the box – die revolutionaire spirit zelf oppakken.

Een revolutie in de dop

Influencers en onafhankelijke kanalen verslaan nu al enige weken razzia’s in de VS. Er zitten inmiddels duizenden mensen vast zonder aanklacht en zonder proces. Daar zitten illegale immigranten bij. Echter een schrikbarend groot deel van mensen die worden opgepakt hebben legale status, geen strafblad, zijn doodnormale Amerikanen of toeristen, protesteerders, studenten, of minderjarigen. Zelfs een congreslid en een rechter werden opgepakt omdat ze dit aan de tand voelden. De arrestaties gaan bijna altijd met grof geweld door private ‘security’ firm vol neo-nazi tattoos. Steevast en – hou je vast – in alle gevallen zonder de grondwettelijk verplichte identificatie vooraf.   

Ik weet het. Je voelt nu ongeloof. Maar het is helaas de waarheid. Gelukkig is dat niet het hele verhaal. Want het is allemaal bepaald niet van het niveau Mao’s Culturele Revolutie.

De val is ingezet

De wreedheid is groots, maar het gepruts is ook compleet. Alle geloof in handelsakkoorden is weg, met een Wallstreet dat TACO zingt (Trump Always Chickens Out) en de daarvoor bestemde rechters de tarieven illegaal hebben verklaard. Dat betekent dat Trump een probleempje heeft naar maar liefst zestig landen. Tientallen miljoenen gepensioneerden, veteranen, LGBTQ+ers, medisch personeel, Medicaid ontvangers en het voltallige midden- en kleinbedrijf zullen financieel en maatschappelijk zwaar geraakt worden door een komende wet (Big Beautiful Bill) die vooral rijken bevoordeeld. Dit besef is doorgedrongen tot de meerderheid, inclusief het allergrootste begrotingstekort ooit dat daaruit volgt, naast de inflatie, de komende lege schappen en recessie-indicatoren.

De val van de zwaar drugsverslaafde Elon Musk is nu ook compleet, nu zijn overheid-snijden honderden miljarden zal gaan kosten in plaats van opbrengen. De enige kracht die deze regering mee heeft zijn conservatieve opperrechters van The Supreme Court. Die riskeert echter een showdown met haar eigen rechterschap, s’ lands breed, ofwel een mini-revolutietje on the side (volg Law & Crime). En het orkaanseizoen moet nog komen. De nieuwe baas daarvoor wist niet eens dat er een ‘seizoen’ bestond.

Kortom, complete chaos komt eraan. Natuurrampen, massaprotesten, geweld op straat, met een stijgend dodental, deze zomer ingezet. Ik voorspel revolutie, met een beginpunt op 14 juni. Ik zie namelijk echt ziedende mensen. En alles wordt massaal gedeeld op onze mobieltjes. Dat druppelt nu de massamedia binnen. Mensen en markten zullen reageren. En dat brengt mij op wat jij als merk kan doen in de oproer.

 Stap 1 – Zet het radarstation aan

Merkbouw is nu ook wetgeving, ook compliance, ook trends, ook recruitment. Als merk wil je aan de moreel juiste kant van de wet, de democratie én nieuwe generaties staan. Voorkom merkafbreuk, zoals bij die leegloop van advocatenkantoren die Trump steunden. Connectivity (jouw radarstation voor trends en nieuws) is er om fouten te vermijden.

Stap 2 – Adverteer in nieuwsmedia

We zitten straks meer te doomscrollen, dus even wat opportunistischer zijn en dat merk flink in de nieuwsmedia laten verschijnen is geen slecht idee. De usual disclaimers gelden: bij welk nieuwsbericht sta je? Op welk tijdstip? Dus hou het data-gedreven en scherp. Maar geloof me: nieuwsmedia gaan veel views krijgen deze zomer. Jump on that train.

Stap 3 – Speel in op de revolutie  

Het is misschien nu nog onwennig, maar ga ervanuit dat steeds meer mensen zullen wennen aan het idee van chaos en protest, zoals de Rode Mars al bewees. De early adopters zitten eigenlijk al lang in die mindset en meer zullen volgen. Speel daar op in, maak er grapjes over, geef het ruimte. Het mag licht en luchtig, want hoe gek het ook mag klinken… ook revolutie wordt normaler als je er middenin zit. En wees part of the solution als je kunt.

Stap 4 – Doe iets dat radicaal goeds… no matter the cost

Merken en instituties staan op een all time low qua vertrouwen (bron: Edelman). Dat komt omdat merkwaarden en merkacties nog steeds te weinig aansluiten op de daadwerkelijke situatie van het publiek, welke veel meer empathie eist en actie op onze grote problematiek. Dat is een negatief feit… maar het geeft wél veel ruimte om het anders te doen. Wie juist nú durft om radicaal goede dingen te doen, is dus spekkoper.

Stap 5 – Bereid je voor op een nieuw kabinet

Deze tip is meer voor de corporate en B2B merken onder ons. Want ook Nederland heeft meer opstandigheid ontwikkelt tegen onze eigen populistische prutsertjes, wier kabinet nu eindelijk is gevallen. Men kon niet wachten tot na de NAVO Top.  Ga er dus alvast maar vanuit dat de wetgeving die voor jou relevant zou worden, al in de prullenbak ligt.    

Hou je hoofd koel

Natuurlijk, velen van jullie zullen gewoon de storm uitzitten. Niks mis mee. Maar voor wie een beetje dat revolutionaire onderbuikgevoel heeft gekregen, de laatste tip…

Hou je hoofd koel. Want geloof me, het wordt een hete, hete zomer.

Rogier van Kralingen is schrijver, spreker, muzikant en producent. Zijn laatste boek is The Whole Story – The Ultimade Guide to Storytelling (Amazon of Bol.com). Hij geeft Masterclasses Storytelling, een kritische lezing over Society & Tech, naast ideation workshops Duurzaamheid, Positioning en Branding.

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

De bevrijdende handelsoorlog

10-04-2025 | 08:47:00
Een domper op Amerikaanse overconsumptie is een godsgeschenk voor de natuur en een schot voor open doel voor wereldhandel en Europa

AI AI AI… ai ai ai

13-03-2025 | 09:21:00
Artificiële intelligentie is alleen revolutionair als we durven ons efficiëntie-streven los te laten

 

Gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.