Reuters: Meta verdient 10 procent via scam en illegale omzet

Persbureau Reuters stelt dat Meta (met Facebook, Instagram, Whatsapp) in 2024 circa 10 procent, oftewel 16 miljard dollar (13,8 miljard euro) van zijn wereldwijde omzet verdient met scam en verboden goederen. Reuters baseert zich op interne documenten van Meta die het onder ogen kreeg. Meta zou dagelijks 15 miljard aan scamreclames aan zijn gebruikers tonen. Uiteindelijk zou Meta 7 miljard dollar (6 miljard euro) op jaarbasis overhouden aan de scam.

Meta zou de afgelopen 3 jaar niet in staat zijn geweest deze scams te stoppen. Bij de scam gaat het om frauduleuze e-commerce, illegale online casino’s en de verkoop van met name verboden medicijnen. Meta bant adverteerders alleen als de interne signaleringssystemen voor 95 procent zeker weten dat het om scam of fraude gaat. Als Meta onzeker is, rekent het hogere tarieven vanuit een ontmoedigingsidee.

Als gebruikers op de scamreclames klikken, krijgen ze er meer te zien, aangezien het gepersonaliseerde Meta-systeem dan soortgelijke reclames laat zien.

Meta verklaarde tegenover Reuters dat het genoemde percentage van 10 procent erg grof is en overdreven; het werkelijke percentage zou lager zijn omdat er ook legitieme reclames bij dit percentage zouden zitten. Meta heeft geen cijfers gegeven hoe het dan wel concreet zit. Volgens Meta zou in de afgelopen 18 maanden 58 procent van de scams zijn ingeperkt, oftewel 134 miljoen illegale reclames.

Verder blijkt uit interne Meta-documenten dat het bedrijf vermoedt dat Meta-platforms ongeveer een derde van alle scams in de Verenigde Staten herbergen; zo stelt het document dat het makkelijker is Meta te scammen dan Google. In de Verenigde Staten doet de financiële waakhond SEC onderzoek naar financiële scams op de Meta-platforms.

Afwegingen boetes en omzet

Ook blijkt dat Meta afwegingen maakt omtrent de verhouding tussen eventuele boetes en omzetverliezen tegenover noodzakelijke investeringen om scams tegen te gaan. De uitkomst is dan dat boetes veel lager zijn dan de behaalde omzetten en aldus worden ingecalculeerd. Ook heeft Meta limieten gesteld aan hoeveel omzet het mag verliezen aan verdachte adverteerders. Als het meer dan 0,15 procent van de omzet kost, mag er geen actie worden genomen. Oftewel 135 miljoen dollar (Meta genereert jaarlijks 90 miljard dollar omzet). Meta ontkent deze stellingnames en beweert dat de 0,15 procent geen harde limiet is. Meta zou wel willen werken aan het omlaagbrengen van illegale omzetten naar 7,3 procent voor eind 2025, naar 5,8 procent in 2027.

Meta stelt in tegenstelling tot de bewering van Reuters dat ontslagen onderzoek naar fraude verhindert, dat er wel degelijk sprake is van uitbreiding van het aantal onderzoeker snaar reclamefraude. Facebook- en Instagram-gebruikers hebben in 2023 meer dan 100.000 klachten over mogelijk frauduleuze reclames ingediend, waarbij 96 procent van de klachten werd afgewezen. Ook stelt Reuters dat ondanks het rapporteren van scammers met lijsten, deze vaak nog lang doorgaan met hun oplichtingspraktijken.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

DDMA Benchmark 2025: conversie keert terug in social ads

05-11-2025 | 14:14:38
De derde editie van het onderzoek toont dat Nederlandse adverteerders weer sterker inzetten op conversie en een bredere mix van socialmediaplatformen.

Patrick Petersen: GenAI is tovenarij met alcoholpromillage

04-11-2025 | 09:42:37
Terwijl half creatief Nederland nog in de ontkenningsfase zit (“AI? Dat doet toch niks écht origineels?”), dacht ik: laat ik eens helpen. Of stoken.

Ad Alliance breidt Pauze Ad en addressable (DAR) uit

03-11-2025 | 19:18:00
Ad Alliance breidt de Pauze Ad uit op streamingdienst HBO Max, brengt addressable reclame bij RTL4 op Videoland (Dynamic Ad Replacement) en introduceert de Play Ident bij Videoland

Happy Horizon wint pitch van Tricorp Workwear

30-10-2025 | 15:38:12
De samenwerking is gericht op het realiseren van de internationale groeidoelstellingen van het merk.

DPG Media integreert Brand Metrics-technologie in Ad Manager

28-10-2025 | 17:14:00
Brand Metrics, wereldwijd marktleider in brand lift-meettechnologie, breidt de samenwerking met de advertentietak van DPG Media verder uit.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.