Reuters: Meta laat doelbewust reclamefraude toe vanuit China

Persbureau Reuters heeft onthuld dat Meta, het moederbedrijf van Facebook, Instagram en WhatsApp circa 3 miljard aan illegale reclames uit China toelaat op zijn socialmediaplatforms.

Terwijl de toegang tot Facebook en Instagram in China verboden is, maken Chinese bedrijven wel gebruik van de reclamemogelijkheden voor hun producten. In totaal genereert Meta 18 miljard dollar op jaarbasis vanuit China. De illegale reclames zijn voor directe scam, illegaal gokken, porno en ander verboden content. Meta zou doelbewust weinig doen hieraan omdat dat de omzetten zouden ondermijnen.

Kwart van reclamefraude komt uit China

China is het land waar een kwart van alle reclamefraudes vandaan komen bij Meta. Meta was bezig met een programma in 2024 om de reclamefraudes in te dammen, waarmee de omzetten daaruit zouden halveren. Meta besloot hierop volgens Reuters het team dat er mee bezig was, te laten pauzeren; het team werd daarna ontbonden. De omzetten uit illegale reclames stegen daarna weer richting het oude niveau.

Meta verklaarde tegenover Reuters dat het Chinese anti-fraudeteam altijd als tijdelijk was ingesteld; Meta ontkent de claim dat oprichter Mark Zuckerberg zelf opdracht zou hebben gegeven om het team te ontmantelen om omzetredenen. Wel wordt wereldwijd opgetreden tegen scams. In de afgelopen 18 maanden heeft Meta volgens eigen zeggen 46 miljoen reclames die uit China afkomstig zijn vanwege verdachte omstandigheden, geblokkeerd.

Meta heeft China aangeduid als het topland als het gaat om reclamscam, waarbij de Chinese regering er praktisch weinig tot niks aan doet. De Amerikaanse FBI heeft in maart 2025 beslag gelegd ter waarde van 214 miljoen dollar aan tegoeden bij Chinese scammers die Facebook en Instagram gebruikten om consumenten met financiële nepproducten op te lichte.

Via resellers

Overigens werkt Meta niet zelf met de adverteerders, maar wordt via 11 belangrijke Chinese resellers gewerkt die alleen met Chinese bedrijven mogen werken. De partijen met wie de resellers vervolgens werken zijn steeds wisselende adverteerders.

Begin november stelde Reuters aan de hand van uitgelekte documenten dat Meta circa 16 miljard dollar aan illegale reclames zou verdienen, oftewel 10 procent van de omzet. 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

ABU en Higuita doorbreken beeld rond uitzendwerk

17-12-2025 | 10:37:19
In de campagne vertellen uitzendkrachten zelf hoe hun werk aansluit bij hun leven en ontwikkeling.

LePub en Heineken stimuleren echte gesprekken

17-12-2025 | 09:27:15
Met de pilot Could Have Been a Heineken willen de partijen mensen stimuleren om minder te communiceren via audio en vaker face-to-face af te spreken.

The Best Social Awards en bol lanceren UGC Top 25

16-12-2025 | 11:11:00
Met de introductie van de UGC Top 25 spelen de organisaties in op de snelle groei van UGC-creators, die inmiddels een vaste plaats innemen binnen de marketingstrategieën van merken.

[Vacatures] Key Agency zoekt een Community Manager / Webcare Agent

15-12-2025 | 09:23:00
Key Agency is per direct op zoek naar een Community Manager / Webcare Agent - 5-15 uur per week - Remote

[Vacatures] AndAgency Amsterdam zoekt een Senior Paid Social Specialist

12-12-2025 | 07:47:00
AndAgency Amsterdam is per direct op zoek naar Senior Paid Social Specialist - Fulltime · Amsterdam
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.