Reclameonderzoek zomer 2025: wat werkt wel en niet?

In de zomer deelt Screenforce inzichten uit eerder gepubliceerde onderzoeken rond actuele thema’s in de reclamewereld. Deze week staat reclame-effectiviteit centraal.

AI vraagt om menselijke toets

Onderzoek van Nielsen IQ toont aan dat kijkers AI-gegenereerde reclame vaak herkennen en als minder prettig ervaren. Ze vinden deze video's irritanter en verwarrender dan traditionele spots, wat leidt tot lagere geheugenactivatie en gedragsimpact. Toch activeren AI-spots wel effectief het merkimago, doordat ze gebruikmaken van bekende visuele elementen. De boodschap: AI biedt kansen, maar alleen als de kwaliteit hoog is en menselijk wordt bijgestuurd.

Ontroering werkt net zo goed als humor

Hans Hoeken (Universiteit Utrecht) onderzocht welk type emotie het beste werkt in reclame. Ontroerende commercials scoorden even goed of beter dan grappige varianten, vooral wanneer ze eindigden met een positief gevoel. Emotie blijkt effectief om betrokkenheid te creëren, of dit nu via een lach of een traan gebeurt.

Traditionele media leveren het meeste op

Volgens het rapport Profit Ability 2 is reclame nog altijd rendabel, met TV als best presterend kanaal. Gevestigde media leveren meer rendement op dan sommige digitale alternatieven. Bovendien komt het grootste deel van de ROI pas na enkele maanden. Een gebalanceerde mediamix en lange termijnvisie zijn essentieel om waarde te behouden.

Omgeving beïnvloedt effectiviteit

Ad Alliance en Unravel Research concluderen dat het platform waarop een commercial wordt getoond, impact heeft op hoe die wordt beoordeeld. TV en Videoland creëren meer vertrouwen dan user-generated platforms als YouTube. De context waarin reclame verschijnt, beïnvloedt daarmee het merkimago en de effectiviteit van de uiting.

Meer over deze onderzoeken en links naar de bronnen vind je op de site van Screenforce.

www.screenforce.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Screenforce: Vooruitkijken via platforms groeit bij Nederlandse kijkers

07-10-2025 | 16:02:43
Vooruitkijken via online platforms wint aan populariteit. Dat blijkt uit de resultaten van het Trends In Digitale Media-onderzoek 2025.

Screenforce: storytelling is sleutel tot merk- en businessgroei

30-09-2025 | 09:58:31
De kernboodschap van het webinar: creativiteit is geen luxe, maar essentieel voor groei.

Waarom Gen Z sceptisch is over AI-reclame

23-09-2025 | 12:06:00
Jongeren hebben vooral moeite met de echtheid en relevantie van AI-campagnes.

[DutchMedia Podcast] met Michel van der Voort (Screenforce) over de tv-disruptie

19-09-2025 | 16:10:50
David de Jong en Taco Jelgersma maken in samenwerking met Audiohuis de tweewekelijkse DutchMedia Podcast. In deze podcast gaan zij in op actuele onderwerpen uit de wereld van media, marketing en telecom. Feiten en een mening met een bite

Nederlandse mediasector komt met gezamenlijke aanpak politieke reclames

18-09-2025 | 05:00:00
De grote Nederlandse uitgevers, tv- en radiozenders en buitenreclame-exploitanten verenigd in Audify, Magazine Media Associatie (MMA), NDP Nieuwsmedia, Outreach en Screenforce hebben onder de naam politiekereclame.nl een gezamenlijk platform gelanceerd

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Herkenbaarheid, humor en oplossingen staan centraal in automotive-campagne Marktplaats

07-10-2025 | 20:47:00
Happiness Amsterdam ontwikkelde voor Marktplaats een tweede campagne voor automotive. We spreken Nancy van Hees, Senior Communications Manager Mobility bij Marktplaats en Joey Boeters, Creative Partner en mede-oprichter van Happines Amsterdam

Europese steden decor voor OOH-campagne Lynk & Co 08

07-10-2025 | 16:39:48
Met de 08 wil Lynk & Co het segment van plug-in hybrides verder ontwikkelen

Alfred lanceert campagne met dames van Van Dobben

07-10-2025 | 11:28:00
Alfred en OnSocial hebben een merkcampagne ontwikkeld voor croquetmerk Van Dobben, waarin de dames uit de iconische Amsterdamse Eetsalon centraal staan

Havas Lemz ontwikkelt CHECK-campagne voor Dienst Toeslagen

07-10-2025 | 10:38:00
Dienst Toeslagen start een campagne die mensen aanmoedigt hun toeslagen aan te passen bij veranderingen in hun leven

team5pm en fonQ lanceren campagne rond woonstijl

07-10-2025 | 10:21:00
Online woonwinkel fonQ lanceert een online campagne, ontwikkeld in samenwerking met team5pm, die Nederlanders aanzet hun eigen woonstijl te ontdekken.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.