Reclamebranche gaat standaard ontwikkelen voor eigen CO2-emissies

De Nederlandse reclame-industrie zet een stap op weg naar verduurzaming door een meetstandaard te ontwikkelen waarmee de CO2e-uitstoot van haar activiteiten op uniforme wijze in kaart kan worden gebracht. Het is een gezamenlijk initiatief van bureaus, adverteerders en media-exploitanten, dat geïnitieerd is door bvA en VIA.

Op gelijke wijze rapporteren

Het te ontwikkelen Carbon Emission Framework zorgt ervoor dat bedrijven en bureaus op gelijke wijze rapporteren over de uitstoot van creatie, productie, media-inzet, dataopslag van campagnes en daarmee te voldoen aan de Europese wetgeving (CSRD). Het streven is om tot één gedeelde en gecertificeerde rekenmethodiek te komen, waarbij partijen wel in staat blijven om eigen tooling te gebruiken. Voor deze methodiek wordt aansluiting gezocht met internationale standaarden en bestaande initiatieven.

Samenwerking en actie

Door samen te werken is de reclamebranche in staat om kennis te bundelen, sneller tot gedeelde oplossingen te komen en impact te maximaliseren. Het doel is niet alleen om de uitstoot te meten, maar ook om concrete stappen te ondernemen deze te verminderen en onderdeel te maken van afspraken tussen bureaus, adverteerders en media-exploitanten. Op deze manier worden alle partijen aangemoedigd om duurzame alternatieven te verkennen.

Karin van IJsselmuide, aanjager van UN Sustainable Development Goal 12: "Een geweldig initiatief waarbij diverse partijen samenwerken om tot een gedeelde standaard te komen. Collectieve verantwoordelijkheid is wat er nodig is om tot inzicht en uiteindelijk reductie van emissies te komen, waarmee we onze SDG doelen in 2030 als land behalen."

Breed draagvlak

Het project wordt breed gedragen vanuit alle hoeken van de branche. De deelnemende partijen zijn: VIA, bvA, PMA, DDA, DDMA, Screenforce, Audify, IDEA, MMA, Outreach, MailDB, NDP Nieuwsmedia, Data & Insights Network, PIM, SAN, Effie, Sire en SRC. Via internationale samenwerking worden ook de global media partijen betrokken.

Henriette van Swinderen, Directeur van de bvA: "Adverteerders, bureaus en media-exploitanten hebben samen een verantwoordelijkheid om hun emissies in kaart te brengen. Ik ben enorm blij dat er een breed draagvlak is voor dit initiatief. Ik hoop dat we niet alleen binnenkort onze impact kunnen meten, maar ook dat we snel stappen kunnen zetten om deze te reduceren."

Gefaseerde aanpak

Het project wordt geleid door Wouter Swenneker (voorzitter VIA Taskforce Klimaat) en bestaat uit een drietal fases. De eerste fase is afgerond en bestond uit een inventarisatie van bestaande initiatieven, zowel lokaal als internationaal, en gesprekken met de deelnemende partijen. Het doel van de volgende fase is om na de zomer van 2024 aanbevelingen te doen over de te gebruiken meet- en rapportagemethodiek en vorm van implementatie. De derde fase zal gebruikt worden om de gekozen methodiek te implementeren en te voorzien van de juiste data.

Saskia Baneke, Directeur van VIA: “Een dergelijke grote samenwerking op landelijk niveau opstarten wordt met veel belangstelling vanuit het buitenland gevolgd. We hopen hiermee een mooi voorbeeld te stellen en meer duurzame initiatieven te stimuleren. We willen vooral vaart erin houden en samen met de branche de al bestaande initiatieven samenbrengen”.

www.bva.nl

www.vianederland.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Brancheorganisaties ondertekenen Pitchcode 2025

30-09-2025 | 09:00:00
Het is de eerste keer dat brancheorganisaties gezamenlijk de regels onderschrijven die in de code zijn vastgelegd.

Ana Henriques (TUI) voorgedragen als bvA-bestuurslid

20-03-2025 | 13:00:00
Ana Henriques, Head of Marketing Communications Belgium & Netherlands bij TUI, is voorgedragen als bestuurslid van bvA, het netwerk van merkleiders

Big Tech versus de Vrije Pers: Een strijd om de democratie

24-01-2025 | 09:06:00
The Committed Agency organiseerde op 20 januari 2025 het symposium Big Tech & The Future of Media, waar Christian van Thillo (DPG Media), Henriette van Swinderen (bvA), Martijn Bertisen (Google Benelux) en Martin Andree (Big Tech muss weg) aanwezig waren

bvA en VIA lanceren stappenplan Samenwerken voor duurzame impact

14-01-2025 | 10:47:00
In de samenwerking tussen adverteerders en bureaus staat het realiseren van duurzame impact van merken steeds vaker op de agenda. Om bedrijven hierbij te helpen, hebben bvA en VIA samen met een groep koplopers de gids Samenwerken voor duurzame impact en een bijbehorend stappenplan ontwikkeld. De gids beschrijft alle facetten van de samenwerking, van partnerselectie tot aan evaluatie. 

Certificering influencers sluit jaar af met 2000 influencers en Bol als partner 

18-12-2024 | 12:51:00
Het sector-initiatief Certified by influencerregels.com sluit het jaar af met diverse mijlpalen
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Twaalf awards voor Happy Horizon bij Digital Impact Awards

20-10-2025 | 15:50:11
De Nederlandse bureaugroep, met in totaal twaalf nominaties, wist ze allemaal te verzilveren.

[Vacatures] Abovo Maxlead zoekt een Social Advertising Consultant

20-10-2025 | 09:12:00
Abovo Maxlead is per direct op zoek naar Social Advertising Consultant - Hoorn

Bekende Nederlandse vrouwen delen ervaringen in TENA-campagne

17-10-2025 | 12:37:27
Rond Wereld Menopauze Dag lanceert TENA de campagne Het is stil voor de overgang, ontwikkeld in samenwerking met Publicis Groupe Nederland en Boomerang.

Diggy Dex en nabestaanden brengen herinneringslied uit voor Monuta

17-10-2025 | 11:30:46
Monuta lanceert dit jaar de vierde editie van de campagne November 2 Remember met een bijzonder initiatief: een nieuw lied van Diggy Dex

[Vacatures] Mediahuis zoekt een Projectmanager

17-10-2025 | 09:20:00
Mediahuis is per direct op zoek naar Projectmanager - Amsterdam
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.