Reclame-industrie gaat zich met politiek bemoeien? Vreemd!

Onder de noemer Stem voor Stabiliteit hebben Willem Sijthoff, Simon Neefjes en David Snellenberg tijdens een haringparty aangekondigd miljoenen te willen investeren opdat VVD, CDA en D66 de volgende regering zullen vormen.

Willem Sijthoff is ondernemer en telg uit de Sijthoff-famlie, vandaag eigenaar van Sijthoff Media waar vakbladen als Binnenlands Bestuur en Adformatie onder vallen. Simon Neefjes, oprichter van NEBOKO dat aan TBWA is verkocht, omgedoopt tot TBWA\NEBOKO en waar hij tot 2018 CEO van bleef is vandaag investeerder en actief in adviesraden bij onder meer TBWA\NEBOKO. David Snellenberg, oprichter van Dawn, dat aan Springbok Agency is verkocht in 2022 en die hij in juni 2024 verliet. Een kleine noot is dat het huidige TBWA\NEBOKO en het huidige Dawn/Springbok uitdrukkelijk niet betrokken zijn bij Stem voor Stabiliteit.

Stem voor Stabiliteit is heel opmerkelijk initiatief. Nu is het geen onbekend terrein dat reclamebureaus zich mengen in het politieke proces. In 1966 was het toenmalige reclamebureau Prad (afkorting voor progressive advertising, in 1991 opgegaan in Publicis) betrokken bij de oprichting van D66, Meer recent is er verwevenheid geconstateerd tussen BBB en het marketingbureau ReMarkable Communicatie. Maar het gaat dan om betrokkenheid bij één partij en niet om een beoogde regering te promoten.

VVD

Er is inmiddels kritiek gekomen op het initiatief om met name de VVD te steunen. Deze partij zette immers met het openstellen van hun samenwerking met de PVV de deur open voor meer extreme en populistische opvattingen binnen de regering waarvan enkele PVV-bewindslieden (Marjolein Faber) en Geert Wilders zelf een aantal rechtstatelijke aspecten even in de ijskast parkeerden. De VVD is er met de asielwetten en de huidige demissionaire rompregering gewoon mee doorgegaan (zie de wetgeving over illegalen, strafbaarstelling van illegalen en hulp aan illegalen). Wellicht geïnspireerd door Donald Trump? Welke stabiliteit biedt dit?

Kiezer doet er niet toe?

Ook opvallend is dat deelnemers aan het initiatief Stem voor Stabiliteit bij voorbaat propaganda willen maken en eigenlijk willen opleggen welke regering er moet komen. Een heel opvallende move. Alsof de kiezer er niet meer toe doet. Met slogans als Zullen we de politiek een handje helpen? Want de waarheid ligt in het midden. Help CDA, VVD en D66 aan 76 zetels. Slogans met de waarheid zijn altijd gevaarlijk, al helemaal als de intiiatiefnemers anderen wegzetten als extreme partijen en je te verheffen boven anderen zoals hier gebeurt.

Onafhankelijkheid Binnenlands Bestuur

Binnenlands Bestuur is een blad van Willem Sijthoff voor alle mogelijke ambtenaren. Hoe moeten we dat blad voortaan zien? De redactie noemt zichzelf onafhankelijk, maar nergens blijkt uit dat dit ook gegarandeerd is. Het geeft te denken, aangezien het één van de weinige vakbladen is die zich richt op alle bebeleidsambtenaren.

Politieke polarisatie creatieve sector

De vraag is bovendien: werken dit soort initiatieven in Nederland? En wat betekent het voor de creatieve sector. Immers de initiatiefnemers sluiten allerlei partijen uit, waaronder met name GroenLinks-PvdA die als extremistisch wordt neergezet. Maar ook allerlei andere politieke partijen die ageerden tegen de gevallen coalitie. En moet naast Binnenlands Bestuur, Adformatie voortaan ook gezien worden als politiek gekleurd?

Het valt sowieso al op dat er meer polarisatie merkbaar is in de creatieve sector. Sommige bureaus willen niet (meer) voor bepaalde bedrijven werken en afficheren zich er ook mee. Branchevereniging VIA had enige tijd een politieke stellingname op haar site waar men het verplicht mee eens moest zijn om de site te kunnen bezoeken. Op deze wijze slaat men door.

Garantie?

Een regering van VVD, CDA en D66 – als die al een meerderheid weet te verkrijgen in het parlement – is geen enkele garantie voor stabiliteit. Het CDA die inmiddels zich tot vervelens toe overal als fatsoenspartij profileert, heeft zelf de nodige ervaring met onfatsoenlijk besturen en is intern ook niet altijd even fatsoenlijk gebleken. Niet voor niks werd het CDA afgestraft bij de laatste verkiezingen. Het waarom daarvan probeert het CDA de kiezers te doen vergeten. Net zoals dat D66 verloor met een duidelijke reden na de laatste regering van Mark Rutte.

Democratie

Hopelijk heeft de creatieve en mediasector afdoende democratisch besef om te constateren dat het aan de kiezer is om te bepalen wat die wil stemmen en het na verkiezingen aan de partijen is te kijken welke regering haalbaar is. Dat is immers hoe democratie werkt. Het is aan de media om alle partijen evenredig en fair aan bod te laten komen inclusief principes als feitencheck en hoor- en wederhoor. Een op te leggen stem voor stabiliteit is niet hoe democratie werkt, hoe graag men die stabiliteit ook wenst. Özcan Akyol schreef al in zijn column voor de (vermogende) initiatiefnemers): ga een hobby zoeken!

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

[Column] David de Jong: DPG Media heeft slim spel gespeeld

30-06-2025 | 21:57:00
DPG Media heeft het spel slim gespeeld en de benodigde toestemming van mededingingsautoriteit ACM binnen om RTL Nederland over te nemen. ACM spreekt van strenge voorwaarden en betrokkenen hebben het erover dat dit soort voorwaarden uitzonderlijk zijn

CNX 2025 dag 2: Agentic AI centraal

16-06-2025 | 09:47:00
In dit verslag deelt David de Jong, journalist van Marketing Report, zijn indrukken van de tweede dag van het congres.

CNX 2025 dag 1: AI innovaties en cultureel programma

13-06-2025 | 08:51:00
In dit verslag deelt David de Jong, journalist van Marketing Report, zijn indrukken van de eerste dag van het congres.

Marc Visch krijgt kritiek op NMO terug als een boemerang

23-05-2025 | 19:00:00
Marc Visch, hoofdredacteur en directeur van RTV Drenthe, krijgt in feite zijn kritiek (via Linkedin) op het NMO Luisteronderzoek  als een boemerang terug van het Nationaal Media Onderzoek

[Column] David de Jong: Nederlandse media laten zich meeslepen door patriottisme bij Eurovisie songfestival

13-05-2024 | 11:54:00
Nagenoeg alle Nederlandse media hebben zich laten meeslepen in partijdigheid en meegaan in populistische sentimenten alsmede stemmingmakerij voorbijgaand aan journalistieke neutraliteit en objectieve berichtgeving
 

 

Gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.