Prijsvergelijkingen belangrijkste bij keuze van vakantieboekingssites

Prijsvergelijkingen (32,5 procent) en gebruiksvriendelijkheid (30 procent) zijn de belangrijkste factoren voor Nederlandse vakantiegangers bij het kiezen van zoek- en boekwebsites voor vakanties. Dat blijkt uit onderzoek door Snakeware.

Betrouwbare recensies (23,5 procent) volgen op de derde plaats, terwijl real-time beschikbaarheid (11 procent) minder belangrijk wordt gevonden. Gezinnen met kinderen onder de 18 jaar hebben een duidelijke voorkeur voor prijsvergelijkingen en gebruiksvriendelijkheid.

Prijs of positieve recensies?

Mannen hechten iets meer waarde aan prijsvergelijkingen dan vrouwen. Gebruiksvriendelijkheid wordt door bijna een derde van de respondenten als belangrijkste factor genoemd, waarbij dit ook voor mannen belangrijker is dan voor vrouwen. Vrouwen hechten dan weer meer waarde aan betrouwbare recensies.

Slechts 27,5 procent van de respondenten geeft aan te willen overstappen naar een zoek- en boekwebsite die milieuvriendelijke reisopties promoot, ook als dit betekent dat de prijzen hoger zijn.

Lokale aanbieder ondersteunen

Bijna de helft van de respondenten is bereid meer te betalen voor een vakantie als zij via een Nederlandse zoek- en boekwebsite boeken, om zo lokale aanbieders te ondersteunen. Dit geldt vooral voor mannen en mensen van 60 jaar en ouder.

Ate van der Meer, eigenaar van Snakeware: “Ons onderzoek toont aan dat prijsvergelijkingen en gebruiksvriendelijkheid de meest bepalende factoren zijn voor consumenten bij het kiezen van zoek- en boekwebsites voor vakanties. Hoewel er een groeiende interesse is in milieuvriendelijke reisopties, is de bereidheid om hiervoor meer te betalen nog relatief laag. Echter, een significante groep is bereid om meer te betalen voor boekingen via Nederlandse platforms om lokale aanbieders te steunen.”

www.snakeware.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Snakeware: AI-chantage

07-10-2025 | 13:38:24
Een poging tot chantage met AI-gegenereerde beelden vormde voor digital agency Snakeware de aanleiding om direct in actie te komen

Snakeware: Digitale kansen bij stijgende btw

19-09-2025 | 11:14:00
In een tijd van laag consumentenvertrouwen is simpelweg prijzen verhogen geen houdbare optie.

Ate van der Meer: Slechts 37% vertrouwt op de AVG

02-09-2025 | 00:00:00
We spreken met Ate van der Meer, CCO van Snakeware, over de aanleiding van het onderzoek en de opvallendste uitkomsten

Consument wil grip op data, transparantie schiet tekort

02-09-2025 | 00:00:00
Uit onderzoek in opdracht van digital agency Snakeware blijkt dat 76 procent van de Nederlanders wil weten in welk land hun data wordt opgeslagen

Ate van der Meer: 80% van je verkeer is géén mens

13-08-2025 | 11:16:00
Waar zoekmachines ooit verkeer en klanten opleverden, zien we nu dat AI-bots nauwelijks waarde teruggeven.

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

EssenceMediacom en StudioM ontwikkelen Dr. Oetker-campagne Willie’s Bakfeest

04-11-2025 | 17:01:00
Dr. Oetker en Stichting Jarige Job slaan opnieuw de handen ineen voor een campagne die draait om geven, samen bakken en het vieren van ieder kind.

DDB en Transavia lanceren platform: Niet normaal gewoon

04-11-2025 | 11:00:00
Na een gewonnen pitch eerder dit jaar presenteert DDB Amsterdam het merkplatform voor Transavia: Niet normaal gewoon

Twenty Two ontwikkelt wervingscampagne PostNL

04-11-2025 | 10:16:00
De campagne is bedoeld om post- en pakketbezorgers aan te trekken en laat zien hoe de functie kan passen bij uiteenlopende levensfasen en situaties.

[Vacatures] Crocodile Agency zoekt een Sr. Content Creator

04-11-2025 | 07:33:00
Crocodile Agency is per direct op zoek naar Sr. Content Creator - 32–40 uur · Amsterdam

Blue Band en De Ruijter lanceren TikTok-serie

03-11-2025 | 15:28:00
Blue Band en De Ruijter slaan de handen ineen voor een gezamenlijke social-first campagne: Het Lekkerste Stel van Nederland.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.