PR-trends in 2025: Authenticiteit, AI en andere tegenstellingen

Om te weten wat de laatste (technologische) ontwikkelingen voor de pr-wereld gaan betekenen in 2025 gingen we langs bij PR-Dashboard, leverancier van pr-software. Hieronder vind je de belangrijkste pr-trends die PR-Dashboard signaleert voor 2025:

Marketing en communicatie raken nog meer met elkaar verweven

Steeds vaker bepaalt marketing de koers van alle vormen van communicatie, dus ook van de pr. Communicatie wordt nog meer gericht op resultaat: wat levert het de organisatie op? Maar let op, het verhaal en de berichten worden hierdoor ook sneller commercieel van toon, en dat is lang niet altijd goed. Journalisten zitten er namelijk niet op te wachten om als verlengstuk van een reclamecampagne te dienen. Dus: pr-professionals moeten hun marketing collega’s nog duidelijker maken waar de grens ligt en dat het overschrijden daarvan alleen maar nadelen oplevert.

Rauw, eerlijk en persoonlijk

Authenticiteit wordt ook steeds belangrijker in 2025. Social media heeft veel gebracht, maar ook iets weggenomen: het vertrouwen van velen in objectieve berichtgeving. Fake news was, en is, nog steeds trending. Het Grote Pers- en pr-onderzoek laat zien dat het vertrouwen in social media kanalen de afgelopen jaren sterk dalende is. En uit een onderzoek van Motivaction (2024) blijkt dat een groot deel van de Nederlanders (43 procent) er niet zonder meer vanuit gaat dat nieuws juist is. In 2022 was dit percentage nog 38 procent. Het vertrouwen dat nieuws juist is daalde naar 41 procent, een terugloop van 4 procent.

In een wereld van nepnieuws en wantrouwen is openheid cruciaal. Organisaties die open en eerlijk communiceren over voor- en tegenspoed, bouwen sterker vertrouwen op. Authenticiteit draait om vertrouwen en geloofwaardigheid: een must in iedere pr-strategie van 2025. Dus: minder gelikte, commerciële boodschappen en juist rauw en oprecht zijn.

Van mail naar social naar mail

E-mail was lange tijd hét middel om journalisten te bereiken, maar met de komst van social media veranderde dat deels. Via de social media kanalen werd nieuws verspreid en opgepikt door journalisten. Nu de geloofwaardigheid van de social media kanalen onder druk staat, zien wij weer een beweging terug naar e-mail om nieuws bij de media onder de aandacht te brengen. Dus: met de technologische ontwikkelingen en de mogelijkheden om steeds gerichter perslijsten samen te stellen, blijft e-mail voorlopig leading in de distributie van persberichten. AI in pr: De gamechanger van 2025 Wij durven wel te stellen dat het overgrote deel van de pr-professionals AI op een of andere manier inzet. In 2025 verwachten wij een toename van toepassingsgebieden. Tijdens onze laatste pr-Bootcamp kwam dat ook naar voren in de discussies tussen de spreker en de gasten.

Toch is AI nog niet goed genoeg om een pr-professional te vervangen. Persberichten gemaakt door tools zoals ChatGPT of Copilot moeten nu altijd worden gecontroleerd en meestal ook worden herschreven door de pr-professional voor ze naar de pers kunnen. Daarom hebben we zelf een AI-schrijfhulp ontwikkeld die het schrijven van persberichten toegankelijker maakt. Deze is specifiek ontworpen en getraind met pr in gedachten.

Het maken van perslijsten door middel van AI is nog niet mogelijk. Ons valt op dat de gegenereerde data vrijwel altijd onjuist is. Toch zal AI ook daarbij een steeds belangrijkere rol gaan spelen. Als hulpmiddel bij efficiënt werken en het besparen van tijd.

Netwerk en connecties

Met al die technologische ontwikkelingen zouden we bijna gaan denken dat alles maakbaar is. Maar zoals gezegd is pr een echt mensen vak waarbij ervaring, gevoel, inzicht en netwerk een doorslaggevende rol spelen. Niet alleen als merk maar ook als pr-professional ben je succesvoller als je jezelf bent en blijft. Wanneer je bijvoorbeeld vol overgave voor duurzaamheid, food of fashion gaat en jouw persbericht geen opgeblazen verkoopverhaal is, zal dat beter landen bij journalisten.

www.pr-dashboard.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

PR-Dashboard organiseert opnieuw PR-Bootcamp Beginnen met PR

01-09-2025 | 14:45:00
Op 18 september 2025 organiseert PR-Dashboard voor de tweede keer het PR-Bootcamp Beginnen met PR.

Denise van Ooijen: AI kijkt verder dan zoekwoorden

02-07-2025 | 17:03:05
PR-Dashboard sprak met Denise van Ooijen, managing director van B2B-PR-bureau Marcommit, over de kansen én valkuilen van AI in PR.

Founding partners leggen fundament onder Dutch PR Awards

10-05-2025 | 14:30:00
PR-Dashboard en Media Info Groep bestendigen samenwerking met Marketing Report in overeenkomst

Lokale PR, waarom het werkt en hoe je het inzet

08-05-2025 | 13:53:00
Lokale publiciteit, sommige bedrijven zien er misschien weinig in, maar in dit artikel laat PR-Dashboard zien voor wie het interessant is en waarom.

Kim Klaver: PR is geen sluitstuk, maar startpunt

10-04-2025 | 09:00:00
Kim Klaver vertelt over de rol van PR binnen de marketingstrategie, het belang van zichtbaarheid voor PR-professionals én de Dutch PR Awards


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Dawn maakt merkcampagne voor Exact

14-10-2025 | 10:10:00
In de uitrol positioneert Exact zijn bedrijfssoftware als rustpunt in de hectiek van alledaags werk.

Fitzroy en Draft Digital bouwen aan merk Overstappen.nl

13-10-2025 | 12:00:00
Met een always-on tv-campagne via STER, gericht op een breed publiek van dertig tot zestig jaar, wil Overstappen.nl gestaag bereik en herkenning opbouwen.

TomTom kiest STROOM voor lancering dashboardassistent Tom

13-10-2025 | 11:42:03
Met deze fysieke rij-assistent wil TomTom automobilisten helpen met meer focus en veiligheid de weg op te gaan.

Zilveren Kruis en KNVB starten campagne mentale gezondheid

13-10-2025 | 08:44:00
De campagne richt zich op het bespreekbaar maken van mentale druk onder jongeren op en rond het voetbalveld.

Bob Koigi: Addressable tv: de onbenutte goudmijn voor marketeers

10-10-2025 | 16:07:00
Een aanzienlijke strategische kloof kost adverteerders miljoenen aan potentiële omzet en bereik. Nieuw onderzoek van DISH Media, ontwikkeld in samenwerking met Janus Strategy & Insights, onthult dat marketeers door het onderbenutten van addressable TV systematisch 31,6 miljoen Amerikaanse volwassenen over het hoofd zien, een segment dat alleen effectief via dit kanaal bereikt kan worden.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.