Porsche integreert in-car gaming met AirConsole

Later dit jaar wordt de Porsche Macan uitgerust met AirConsole, een gamingplatform speciaal ontwikkeld voor in de auto. Daarmee krijgen passagiers toegang tot een selectie casual en multiplayergames via het infotainmentsysteem.

De samenwerking maakt het mogelijk om samen te spelen op het centrale scherm wanneer de auto stilstaat, of op het passagiersscherm tijdens het rijden. Smartphones functioneren als controllers, waardoor extra hardware niet nodig is.

Gaming als onderdeel van mobiliteit

Anthony Cliquot, CEO van AirConsole: "Our collaboration with Porsche is a powerful signal of how quickly AirConsole is scaling in the automotive industry. In just two years since launching our in-car platform, we've partnered with some of the world's most respected car brands, now including Porsche. This momentum confirms that gaming has a meaningful place in the future of mobility, and we're proud to be leading that evolution."

Het platform van AirConsole richt zich op korte speelsessies, passend bij de context van autoritten. Het aanbod bestaat uit racespellen, trivia, partygames en sportgames, waaronder Who Wants to Be a Millionaire? (Sony Pictures Television), Overcooked (Team17) en UNO Car Party! (Mattel). Zowel solo als multiplayer (tot vijf deelnemers) wordt ondersteund.

Beschikbaarheid en presentatie

AirConsole wordt eind 2025 uitgerold in de Macan in alle markten waar Porsche Connect actief is, met uitzondering van China. Het platform is beschikbaar via het Porsche App Center en inbegrepen in het Porsche Connect-pakket.

Meer details worden op 10 september gepresenteerd tijdens de IAA in München, waar Anthony Cliquot samen met Porsche-managers de rol van in-car gaming in de toekomst van mobiliteit zal toelichten. Sinds de lancering in 2023 heeft AirConsole al meer dan 40 gametitels uitgebracht in samenwerking met autofabrikanten en onafhankelijke studio’s.

The Invaders

Joris Presser, gaming consultant bij The Invaders: "Wij zien dat dit naadloos aansluit bij een bredere beweging in de gamesector: grote spelers als Xbox zetten vol in op cloud gaming zoals te zien is in de This is an Xbox campagne, waarbij de catalogus van Xbox via onder andere cloudgaming beschikbaar komt op alles met een scherm, van tv’s tot handhelds. Gaming wordt steeds meer hardware-agnostisch.

Porsche en AirConsole bewijzen dat mobiliteit daar nu een nieuw domein aan toevoegt. Het onderstreept hoe gaming steeds minder gebonden is aan één platform en zich ontwikkelt tot een universele entertainment-laag die overal aanwezig kan zijn waar scherm en connectiviteit samenkomen.

De grote vraag omtrent dit soort initiatieven is echter altijd: gaan consumenten het echt daadwerkelijk gebruiken, of is het uiteindelijk vooral een gimmick? Wij neigen nu vooral naar het laatste."

www.theinvaders.nl

Lees ook:

[Forum] Wat is goede content?

17-09-2025 | 23:59:00
In de rubriek [Forum] stellen wij bepalende spelers in de markt een actuele vraag. Deze keer stellen we juryleden van de Influencer & Content Marketing Awards 2025 de vraag

Frank Goren: Onze filosofie is audience first on steroids

15-09-2025 | 12:58:00
In aanloop naar de Influencer & Content Marketing Awards 2025 spreken we met de juryleden. Vandaag spreken we met Frank Goren

Gamers boven de 50 nu bijna een derde van de markt

20-08-2025 | 12:28:00
Bijna dertig procent van de Amerikaanse gamers is vijftig jaar of ouder. Dat blijkt uit een rapport van de Entertainment Software Association (ESA)

[Vacatures] The Invaders zoekt een Account Director / Operations Manager

13-08-2025 | 10:48:00
The Invaders is per direct op zoek naar Account Director / Operations Manager

[Vacatures] The Invaders zoekt een Campaign Lead

13-08-2025 | 10:32:00
The Invaders is per direct op zoek naar een Campaign Lead 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Nederlandse videogame-industrie groeit naar 1,8 miljard euro

15-09-2025 | 16:11:26
De Nederlandse videogame-industrie heeft in 2024 een omzet van 1,8 miljard euro gerealiseerd. Dat is een groei van twintig procent ten opzichte van 2023

Isabel Druijf: Gamification in onderzoek brengt hogere respons

11-09-2025 | 11:08:00
Isabel Druijf, Research Consultant bij MediaTest, deelt de effectiviteit van gamification met marktonderzoek.

Fitzroy: spel groeit uit tot kern van merkbeleving

01-09-2025 | 06:26:51
In een wereld vol prikkels en notificaties verlangen consumenten echter naar diepere verbinding en een gevoel van belonging.

Minecraft zet Ice Cube in voor Cube Claims-campagne

29-08-2025 | 10:17:44
In deze social-first aanpak speelt de rapper en acteur een opvallende rol als verzekeringsinspecteur binnen de wereld van de game.

Bob Koigi: Waarom merken gaming niet meer kunnen negeren

25-08-2025 | 15:03:49
Het publiek ziet er vandaag de dag anders uit dan twintig jaar geleden. Volwassenen boven de 50 jaar vormen bijna 30 procent van alle gamers in de VS
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.