
Podcastgebruik groeit sterk bij jonge luisteraars
[Whitepaper] Markteffect Podcast Monitor 12de editie
Het gebruik van podcasts blijft stijgen in Nederland, met name onder jongeren tussen 18 en 35 jaar en hoogopgeleiden. Dat blijkt uit de twaalfde editie van de Markteffect Podcast Monitor, uitgevoerd onder 2197 respondenten. Hoewel de totale groei beperkt is, zet de populariteit onder specifieke doelgroepen gestaag door.
De belangrijkste redenen om te luisteren zijn ontspanning en het volgen van nieuws, politiek of gezondheid. Jongere luisteraars volgen vaker ook anderstalige podcasts, terwijl oudere doelgroepen de voorkeur geven aan Nederlandstalige content.
Thuis luisteren populair, jongeren vaker onderweg
De meeste luisteraars luisteren thuis, maar jongeren doen dat opvallend vaak onderweg of tijdens het sporten. Mobiel luisteren is de norm, met Spotify als dominante speler, gevolgd door YouTube. Video-podcasts zijn in opkomst en live podcast-events trekken vooral een jonger publiek.
Beperkte acceptatie van reclame, lichte groei betaalbereidheid
Slechts een derde van de luisteraars vindt podcasts geschikt voor reclame, ondanks het gerichte bereik. Jongeren staan positiever tegenover advertenties dan ouderen. Pre-rolls zijn het meest voorkomend maar worden ook het meest storend gevonden, vooral als deze door derden zijn ingesproken. Branded content werkt met name goed bij thema’s als reizen, gezondheid en geldzaken. Host-read ads worden als minst storend ervaren.
Steeds meer luisteraars zijn bereid te betalen voor advertentievrije podcasts, meestal via abonnementsdiensten. De meerderheid blijft echter terughoudend: slechts een derde wil betalen, afhankelijk van het bedrag.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Markteffect: Denk niet voor je klant, luister naar hem
Stefan Klomp: Zo helpt belevingsonderzoek bij merkloyaliteit
Joris van Leenders: Employer branding begint binnen
Stefan Klomp: Verkoop geen features maar relevantie
Podcastluisteraars blijven in aantal toenemen
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Save the Children start merkcampagne met TBWA\NEBOKO
Roorda en Achmed Akkabi werken samen tegen ronselpraktijken
Jeugdfonds Sport & Cultuur start campagne Gewoon Mogelijk
Hart Voor De Zaak ontwikkelt campagne voor Matchis
[Vacatures] NOSUCH zoekt een Marketing en Communicatie Manager
Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers