Plastic Change voert druk op met gewaagde campagne

Plastic Change, de Deense milieuorganisatie, lanceert een wereldwijde campagne die de link legt tussen microplastica en mannelijke vruchtbaarheid. Richtinggevend voor de campagne zijn de VN-onderhandelingen over het wereldwijde plasticsverdrag INC‑5.2 in Genève, waar de actie #PackingPlastic zich direct richt tot besluitvormers.

Satirische beelden met serieuze boodschap

Onder de titel Are You Packing Microplastics? maakt de campagne gebruik van satire en hypermasculiene beelden in een knipoog naar iconische Calvin Klein advertenties. In plaats van strak getekende onderbroekenfiguren zie je PET-flessen, en in plaats van bekende logo’s staan zinnen als How toxic is your masculinity? en 4 out of 5 dicks are packing plastic. Fotograaf Derek Henderson zorgt met zwart-witbeelden voor een directe confrontatie met de gevolgen van plastic op mannelijke gezondheid.

Van stereotypen naar bewustwording

Onderzoek toont aan dat veel mannen milieuboodschappen associëren met vrouwelijkheid, waardoor ze minder gevoelig zijn voor het belang van duurzaamheid.

Anne Aittomaki, strateeg bij Plastic Change: “Campagnes mislukken bij mannen omdat milieubewustzijn als vrouwelijk wordt gezien. Als de planeet redden je niet raakt, misschien raakt je seksleven je wél. Dit is geen bangmakerij – dit is wetenschap.”

Uit recent onderzoek blijkt dat microplastica zijn teruggevonden in tachtig procent van de onderzochte mannelijke lichaamsweefsels én in alle geteste zaadmonsters. De campagne claimt deze cijfers om mannelijke UN-delegaties te overtuigen van de noodzaak tot actie.

Doelgerichte communicatie

Tali Madsen, Chief Strategic Officer bij Worth Your While: “In kamers vol besluitvormers heeft het enorme lichaamskwaalpotentieel van microplastics hen nog niet wakker geschud. Door te richten op wat mannen echt raakt, bereiken we hen op een cruciaal moment – niet om te shockeren, maar om eindelijk te laten beseffen wat er op het spel staat.”

De campagne loopt tot 14 augustus met billboard- en OOH-acties in Genève en Denemarken, plus een wereldwijde aanwezigheid op digitale kanalen. Via social media worden gebruikers uitgenodigd hun eigen #PackingPlastic foto’s te delen. Ook werken male influencers mee, van podcasters tot biohackers, om de campagne te versterken.

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

Toyota bewijst betrokkenheid met maatschappelijke miniserie

08-08-2025 | 14:13:00
In samenwerking met StudioM en DPG Media bracht Toyota deze maatschappelijke missie tot leven met de videoserie ''Weg met Beperkingen''.

Bob Koigi: Foodmerken kiezen voor lef en creativiteit

08-08-2025 | 10:54:01
Zoeken is aan het veranderen. Niet langer beperkt tot het zoekveld van Google, verspreidt het zich nu razendsnel over sociale media en videoplatformen.

[Vacatures] Clear Channel zoekt een Agency Lead bij Bauer Media Outdoor Nederland

08-08-2025 | 10:25:00
Clear Channel is per direct op zoek naar Agency Lead bij Bauer Media Outdoor Nederland 

De Hypotheekshop kiest voor TheMerge

08-08-2025 | 10:04:00
De Hypotheekshop heeft gekozen voor TheMerge als creatief partner. De samenwerking resulteerde in een vernieuwde merkpositionering en een campagne

DEPT herpositioneert Raleigh met uitgesproken campagne

07-08-2025 | 14:24:50
Raleigh, het Britse fietsmerk dat sinds 1887 bekendstaat, start een nieuw hoofdstuk met een vernieuwde merkpresentatie

Gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.