Philips en Prusa lanceren Gen Fix in Praag

Philips heeft samen met Prusa het initiatief Gen Fix gelanceerd, onderdeel van Philips Fixables. Met het programma leren kinderen en gezinnen praktische reparatievaardigheden via 3D-printen. De aftrap vond plaats met een pop-upworkshop in Praag en richt zich op het ontwikkelen van een maker-mindset: zelf problemen oplossen en producten langer gebruiken.

Gen Fix is bedacht door LePub Amsterdam en vormt het volgende hoofdstuk in de samenwerking tussen Philips en Prusa rondom repareren met 3D-printen. Waar eerdere initiatieven draaiden om toegang tot onderdelen, legt Gen Fix de nadruk op vaardigheden en zelfredzaamheid bij een jong publiek.

Repareren als vaardigheid en mindset

De lancering vond plaats met een feestelijke workshop bij Westfield Chodov in Praag. Kinderen en families werkten daar samen met educatieve teams van Philips en Prusa aan het modelleren en printen van kleine onderdelen voor producten en speelgoed. De gebruikte printbestanden kwamen deels uit de Fixables-bibliotheek en deels uit speciaal voor de workshop ontwikkelde ontwerpen.

Het programma presenteert repareren niet als een klus, maar als een vaardigheid die nieuwsgierigheid, probleemoplossend vermogen en vertrouwen stimuleert. Door 3D-printen toegankelijk te maken, wil Gen Fix laten zien dat herstellen onderdeel kan zijn van het dagelijks leven.

Minder afval door kennis te delen

Gen Fix speelt in op de wens om producten te herstellen in plaats van te vervangen. Door de duurzaamheidsstandaarden van Philips te combineren met het toegankelijke 3D-printing-ecosysteem van Prusa, wil het initiatief kinderen leren hoe zij spullen langer in gebruik kunnen houden.

Tijdens het event werden gezinnen aangemoedigd om “iets gerepareerd cadeau te geven” tijdens de feestdagen. Daarmee werd zichtbaar gemaakt dat waardevolle cadeaus niet per se nieuw hoeven te zijn, maar ook betekenis krijgen door aandacht en herstel.

Van workshop naar wereldwijd platform

Naast de pop-upactivatie omvat Gen Fix kindvriendelijke reparatie-uitdagingen en printbare onderdelen die samen met het educatieteam van Prusa zijn ontwikkeld. Het programma wordt ondersteund met digitale content en groeit door naar een internationaal platform dat families, communities en jonge makers uitnodigt om repareren vanzelfsprekend te maken.

www.le.pub


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Philips zet refurbished producten centraal met Back Friday

19-12-2025 | 12:41:00
Philips Personal Health heeft Back Friday gelanceerd, een initiatief dat twee weken na Black Friday aandacht vraagt voor de hoeveelheid retouren

LePub en Heineken stimuleren echte gesprekken

17-12-2025 | 09:27:15
Met de pilot Could Have Been a Heineken willen de partijen mensen stimuleren om minder te communiceren via audio en vaker face-to-face af te spreken.

Heineken en LePub spelen met AI-vriendschap

21-10-2025 | 11:46:00
De bierbrouwer zet het contrast neer tussen kunstmatige verbondenheid en het merkstandpunt dat échte vrienden ontstaan aan een échte bar met een echt bier.

Heineken zet rode ster op groene daken voor verbinding

30-09-2025 | 11:27:00
Daarmee wil Heineken het spanningsveld doorbreken waarin moderne steden wel zijn gebouwd voor verbinding

Gut Amsterdam wint Gouden Lion met Hertog-Jan

19-06-2025 | 22:31:00
Gut Amsterdam wint ede erste Nederlanse Gouden Lion.van 2025 Verder wint Le Pub volop met Lions voor Philips en Heineken; KPN wint opnieuw en Gut Amsterdam krijgt met Hagelchup opnieuw een Lion
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.