
Peter van Wijnaerde: Mijn wenslijstje voor een marketingpaus
[Column] CMO Springbok Agency over een frisse wind in marketing
Misschien wordt het tijd dat ons vak ook een nieuwe paus kiest. Of pausin. Of paus-die/hun. Liefst dat laatste. Iemand die terug een beetje unie in onze markt brengt. Iemand die zich niet laat vastnagelen aan een kamp. Geen digital-only profeet die nooit iets gemaakt heeft. Maar ook niet de retro-romanticus die denkt dat je met één goeie lijn en een dure voice-over de wereld nog kan veroveren. Nee, ik wil iemand die marketing nog als een levend, evoluerend vak ziet. Niet als een religie met dogma.
Iemand die niet predikt dat klanten dom zijn of geen lef hebben. Eentje die snapt dat adverteerders ook weer bazen hebben. Stakeholders zoals CFO’s. Excel-mensen met een reMarkable Paper Pro. Mensen die 'ROI' zeggen zonder ironie. Ik wil een nieuwe paus die ons helpt omgaan met die realiteit met zachtheid, kennis en empathie. Niet met overtuiging en koppigheid. Iemand die agencies niet leert pitchen, maar hen helpt helpen. Echte hulp. Geen theater.
Die nieuwe paus snapt dat we de publieke ruimte en persoonlijke feeds vullen. Dat reclame overal binnenkomt, meestal ongevraagd. En dat dat dus betekent dat we nederig verantwoordelijkheid nemen. Met mooie dingen, eerlijke dingen. Niet met schreeuwerige aankondigingen en promobollen.
Pas op, mijn paus is woke. Want ja, die verantwoordelijkheid gaat verder dan esthetiek. Die denkt ook na over wie we tonen en wie we vergeten. Over duurzaamheid, inclusie, representatie. Over het besef dat mensen in staat zijn om een beetje hemel op aarde te maken, en dat reclame daar soms iets in kan betekenen.
Het is ook een realist. Iemand die ons eraan herinnert dat niet elk advies oprecht is. Dat cynisme vaak gewoon in een LinkedIn-post zit, vermomd als inzicht. Of dat een verkoopspraatje herverpakt wordt als trend of in een column zoals deze. Die weet dat een community bouwen meer is dan comments verzamelen en engagement uitlokken. Mijn paus predikt niet voor het koor voor lidmaatschap of likes en laat zich niet meeslepen door hypes die meer lijken op clickbait titels dan op waarheden.
Voel je je geroepen, ben je alles wat hierboven staat en nog heiliger? Dan heb je de morele verplichting daar wat mee te gaan doen. Voor je vak. Contacteer je lokale parochie. Als Belg bel je die best aan bij het ACC, als Nederlander ga je naar VIA, die kunnen deze frisse wind vast wel appreciëren.
Peter Van Wijnaerde, CMO bij Springbok / Joe Public, bouwt aan the full package agency voor de allround CMO. Een agency-Belg met een brede blik, die graag ommetjes maakt in andere sectoren en landen.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Tim Wolfs Chief Growth Officer Springbok Group
[Vacatures] Springbok zoekt een Display Specialist
Peter van Wijnaerde: Marketing hoeft geen checkbox-marathon te zijn
Directeur Nederland Pieter Meijer verlaat Springbok Agency
Peter van Wijnaerde: Mediamagnaat en mayonaise voor merken
Gepubliceerd door: Saskia van Weert