Peter van Wijnaerde: Marketing hoeft geen checkbox-marathon te zijn

[Column] CMO Springbok Agency over merkcoherentie voorbij formats

Merkconsistentie in een notendop: datzelfde kleurtje, diezelfde boodschap, tone of voice uit een handleiding van 142 pagina’s waar niemand nog naar kijkt. Herhalen, herhalen, herhalen. Repetition is key. Louder for the people in the back. Maar echt, is het zo simpel?

Stel dat het lukt. Alles klopt. Alles glimt. Alles is strak. Elk touchpoint zit juist. Gefeliciteerd. Maar helaas pindakaas, je schiet weer tekort.

Overal content, overal een andere vibe

Altijd komt er weer een kanaal bij. TikToks. Reels. LinkedIn-posts. Podcasts. Alles moet vol. Check. Elke dag. Check. En alles heeft z’n eigen vibe. Wat werkt op LinkedIn is cringe op TikTok. Wat boeit in een podcast, sterft in een reel. Ga je echt alles volproppen met merkconsistente content tot het kraakt? Of wil je wat betekenen?

En daar komt coherentie kijken. Je merk hoeft niet overal hetzelfde te zijn, het moet kloppen. Je wil geen checkboxes afvinken, je wil impact. Geen herhaling, maar herkenning. Geen styleguide, maar gevoel. Die vibe voel je het best in collabs. Onverwachte, soms absurde combinaties die werken. Balenciaga x Crocs. Liquid Death x Metallica. Ben & Jerry’s x Tony’s. Oreo x zowat alle merken. Zoek ze maar op. Soms met brandfit, soms zonder. Geen marketinglogica, maar betekenis. Niet omdat het iets afvinkt, maar omdat het iets zegt.

Van betekenis zijn, niet aanwezig zijn

Bedenk: wat zou jouw merk kunnen doen? Praxis met L’Oréal? Essent met Decathlon? NN met Kruidvat? Denk verder dan media-inkoop. Denk verhaal. Denk relevantie. Dáár zit potentieel. Dáár zit jouw coherentie.

En die geldt niet alleen voor collabs. Ze geldt voor alles. Influencers, podcasts, loyaltyprogramma’s. Niet gewoon aanwezig zijn, maar echt betekenis geven, als onderwerp en als conversation starter.

Je merk overal binnenduwen met de juiste kleuren en jingles alleen? Dat is ruis. Behang. Slob. Overal kun je een rol spelen, zelfs op plekken waar men het misschien niet verwacht, maar jij wél wat goeds voor hebt. Niet gewoon op Facebook, maar op de truien bij Weekday of zo.

Coherentie als onderstroom

Je hebt het door: de opportuniteiten voor impact zijn eindeloos. Media zijn geen formats meer waar je moet inhaken. Het zijn contexten die je mee vormgeeft. Dingen die je samen maakt. Dingen die je aan elkaar geeft.

Dus, waar zit jouw merkcoherentie? Niet als format. Als gevoel. Als onderstroom. Als iets dat leeft tussen de CMO, de creatief directeur en die ene iemand die durft te zeggen: “Dit voelt goed.” Niet: “Dit staat in de guidelines.”

Doe dat, dan loop je geen checkbox-marathon.

 

Peter Van Wijnaerde, CMO bij Springbok / Joe Public, bouwt aan the full package agency voor de allround CMO. Een agency-Belg met een brede blik, die graag ommetjes maakt in andere sectoren en landen.

www.springbok.nl

www.joepublic.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Merken500, new Currency for Brands

11-11-2025 | 09:36:00
De wereld in 2025 verandert razendsnel en de plaats die merken in die wereld innemen, verandert al even snel mee. Net als hoe consumenten naar merken kijken. Dat is al lang niet meer een goed product of een goede dienst voor een redelijke prijs, hoewel nog heel wat merken hardnekkig in deze propositie blijven ronddobberen.

Peter van Wijnaerde: Budgetproblemen? Daar heb ik iemand voor

03-11-2025 | 11:20:00
Wie mij een beetje kent, weet het. Ik geniet van budgetteren. Niet omdat ik goed ben in cijfertjes, maar omdat het dromen is in getallentaal.

Peter van Wijnaerde: Schorpioen is de laagst gemene deler

27-10-2025 | 09:00:18
Lang voordat we pixels personaliseerden en audiences definieerden, maakten we reclame voor iedereen. Écht iedereen.

Emma Reunes: Cringe is cancelled

20-10-2025 | 09:13:00
Toen ik een tiener was, voelde een TikTok maken als gevaarlijk terrein. Eén foute move en je werd al snel uitgelachen

Peter van Wijnaerde: Een like is geen connectie

13-10-2025 | 08:52:40
De wereld bestaat uit duidelijke, gedefinieerde buckets. Algoritmes, politici en marketeers houden daarvan. 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Natwerk en ARTIS lanceren DONKER IN ARTIS!

11-11-2025 | 11:54:00
Terwijl Amsterdam oplicht in feestverlichting, kiest ARTIS bewust voor duisternis.

Krasloten en Ambassadors realiseren AI-gedreven campagne

11-11-2025 | 11:28:55
Krasloten lanceert de campagne rondom de jaarlijkse Decemberkalender, die grotendeels is ontwikkeld met behulp van Artificial Intelligence.

[Vacatures] Kinesso zoekt een AV Consultant

11-11-2025 | 08:22:00
Kinesso is per direct op zoek naar een AV Consultant - Amsterdam

[Vacatures] Kinesso zoekt een Jr AV Consultant

11-11-2025 | 08:11:00
Kinesso is per direct op zoek naar een Jr AV Consultant - Amsterdam

[Vacatures] Initiative zoekt een Content & Partnerships Manager

11-11-2025 | 07:48:00
Initiative is per direct op zoek naar Content & Partnerships Manager - Netherlands
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.