Peter van Wijnaerde: C-levels snakken naar anders

[Column] CMO Springbok Agency over het wegsijpelen van creativiteit

Alles lijkt op alles. Auto’s. Smartphones. Sneakers. Zelfs managers. Niet uit luiheid, er wordt hard gewerkt om steeds hetzelfde te maken. De wereld is herontworpen door comités, goedgekeurd door data, en getest tot iedereen vergat wat de bedoeling was.

Creativiteit verdwijnt niet met een knal. Ze sijpelt weg. In exceltabellen, in brainstorms zonder vragen, in ideeën die lijken op succes van ergens anders. Innovatie laten uitdoven? Daar heb je flink wat verstand voor nodig.

Innovatie komt nu incrementeel. We herschikken. Corrigeren. Optimaliseren. We blijven hangen. Zoals je emoji-aanvulling in iOS 17.3.1. Gefeliciteerd, je kunt nu huilen met confetti.

Groei zoeken we in optimalisaties of consolidaties. Marges halen we uit besparing. Creativiteit? Kostencategorie. Alles functioneert. Niets verrast.

Maar er zijn ook andere verhalen.

Microsoft kwam weer tot leven onder Satya Nadella. Een ingenieur die liever leerde dan voorspelde. Hij gaf ruimte aan technisch talent, zette in op cloud en AI. Hij bracht leiderschap met een nerdy kantje.

Nintendo? Doet het al jaren. Geen strategische slides, geen MBA-jargon. Gewoon mensen aan het roer die games bedenken en spelen Ze maken iets wat blijft plakken. Niet met hardware specs, maar omdat het klopt.

Loewe onder Jonathan Anderson? Ballonhakken. Museumenergie. Van modehuis naar cultmerk.

Zelfs Kraft Heinz kon bijsturen. Na jaren besparen op R&D, marketing en smaak, kelderden de cijfers. Merkwaarde weg, klanten ook. Tot er een marketeer CEO werd. Die stopte met snijden en begon weer te maken. Nieuwe producten. Nieuwe energie. En langzaam kwam er iets op gang.

Niet elke case is een mirakel. Maar ze tonen wél dat het anders kan. Verrassen is een businessmodel. Je kunt niet A/B-testen naar verwondering. Je kunt geen renaissance AI'en. Efficiëntie is geen reden om verliefd te worden. De markt beloont geen voorzichtigheid. Geen beige. Mensen vallen voor ideeën die écht nieuw voelen. Die iets oplossen wat niemand anders zag. Die verrassen in vorm, lef of uitwerking.

Daarom organiseren we Time to Make Sense. Kom kijken!

Omdat het vaak gebeurt zonder dat je het merkt. Je staat plots op repeat. En ineens zit je vast in iets dat ooit logisch leek.

18/09 starten we een oefening in kritisch kijken. Een reset. Een andere bril. Met merken die vragen stelden. Kritische denkers die leren vragen stellen. Ervaringen, show en inhoud met kunst als decor. Maar vooral, met leiders van hier. Eerste namen zijn bekend en meer volgen.

Peter Van Wijnaerde, CMO bij Springbok / Joe Public, bouwt aan the full package agency voor de allround CMO. Een agency-Belg met een brede blik, die graag ommetjes maakt in andere sectoren en landen.

www.springbok.nl

www.joepublic.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Sanne van Kuijk: BUUT is bankieren op maat voor tieners

03-09-2025 | 00:32:00
In Amsterdam wordt BUUT gepresenteerd: de bank van de makers van Tikkie die speciaal is ontwikkeld voor tieners en hun ouders

Peter van Wijnaerde: Bitterballetje met bombardement graag!

01-09-2025 | 15:21:23
Wat een zomer! De wereld leek even stil te staan. Wij zaten op terrasjes te zomeren. Nederland trok eropuit om de oude kolonies nog eens te bezoeken.

[Vacatures] Springbok zoekt een CRM Strateeg

18-08-2025 | 09:34:00
Springbok is per direct op zoek naar een CRM Strateeg - Den Bosch

Peter van Wijnaerde: Call your shot, verstop je niet

18-08-2025 | 08:00:00
Weet je wat er zo onweerstaanbaar is aan werken met data en AI? Niet dat het preciezer, goedkoper of vanzelf gaat. Het geeft een perfect excuus.

Peter van Wijnaerde: Dat is waar corporate logica breekt

01-08-2025 | 10:48:00
Minecraft zag eruit als een downgrade. Geen verhaal. Geen fancy graphics. Geen realisme. Gewoon blokjes. Toch werd het de bestverkochte game ooit.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Johan van der Zanden over Jeroen van Koningsbrugge

04-09-2025 | 13:11:00
[Interview] Johan van der Zanden over de nieuwe supermarktmanager Daan, gespeeld door Jeroen van Koningsbrugge

Jeroen van Koningsbrugge supermarktmanager Daan Albert Heijn

04-09-2025 | 13:00:37
Albert Heijn heeft acteur Jeroen van Koningsbrugge gepresenteerd als het nieuwe gezicht in de reclamecampagnes.

Fama Volat lanceert Hartmakers-campagne voor Hart van Brabant

04-09-2025 | 12:55:10
Onder de titel Word Hartmaker van Hart van Brabant heeft Fama Volat een campagne ontwikkeld voor de regio, voorheen bekend als Midden-Brabant.

ESH Media sluit netwerk aan op Cäsar-platform

04-09-2025 | 12:43:00
Hierdoor zijn de meer dan 4.750 dubbelzijdige A0-displays van de exploitant nu beschikbaar via het Cäsar Dataloket.

Masha Kodden CMO De Koffiejongens

04-09-2025 | 12:37:00
Zij sluit zich aan bij het koffiemerk op een moment dat het bedrijf zijn merkcampagne Op avontuur tussen de grote jongens lanceert.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.