
Paramount Advertising International gaat reclame SkyShowtime verkopen; Nederland onduidelijk
Paramount Advertising International zal de reclame van de streamingdienst SkyShowtime verkopen. Het is niet duidelijk op welke wijze dat in Nederland zal gebeuren, aangezien Paramount in Nederland zijn reclameverkoop – behoudens branded content – heeft uitbesteed aan RTL Nederland (Ad Alliance). Paramount en Ad Alliance hebben nog niet gereageerd op vragen hierover van Marketing Report.
Paramount Advertising International zal de reclame volgens eigen zeggen op SkyShowtime in alle markten waar SkyShowtime actief is, verkopen.
SkyShowtime geeft desgevraagd aan dat met lokale partners gewerkt zal worden; en geeft daarbij aan dat nog bekend zal worden gemaakt welke lokale partner dat is. Er kan zowel in alle markten tegelijk als per land worden geadverteerd.
Joint venture
Sky Showtime is een joint venture van Paramount en Comcast (NBC Universal/Sky) die op 25 oktober 2022 van start ging in Nederland en in de minder grote Europese landen actief is. Per 23 april 2024 start de streamingdienst met de reclameversie starten.
Paramount+
Paramount+, de streamingdienst van Paramount is ook met een reclameversie van start gegaan, waarbij Frankrijk het eerste Europese land is waar dit in maart 2024 werd gelanceerd en de verwachting is dat Paramount+ de komende periode ook in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Italië met een reclameversie zal starten.
pan-Europese reclames
Paramount zal met het verkopen van de reclame bij SkyShowtime en Paramount+, pan-Europese campagnes kunnen verkopen. Er zal per land apart reclame ingekocht kunnen worden, maar ook combinaties worden gemaakt.
SkyShowtime zal via het reclame-abonnement gemiddeld 4 tot 5 minuten reclame aanbieden per uur.
Zonder reclame duurder
Zoals eerder aangekondigd, zal het huidige abonnement zonder reclame van SkyShowtime voortaan Standard Plus heten en 8,99 euro per maand kosten (2 euro per maand duurder) (bij jaarabonnement 46,99 euro). De reclameversie zal 5,99 euro per maand kosten (bij jaarabonnement 70,99 euro)
Monty Sarhan, CEO van SkyShowtime: “Vanaf het begin staat SkyShowtime voor het bieden van waarde en de belofte van geweldig entertainment tegen een geweldige prijs.
De lancering van ons abonnement met reclame is de volgende stap in de ontwikkeling van onze service en komt op een moment dat mensen op zoek zijn naar meer keuze en flexibiliteit. We zijn blij om de eerste streamingdienst zijn die consumenten in al onze markten een reclame-ondersteunde optie biedt.”
Hristina Georgieve, Chief Business Officer van SkyShowtime:: “We zijn verheugd om met Paramount samen te werken aan deze exclusieve deal, voorafgaand aan de lancering van ons nieuwe reclame-ondersteunde abonnement. Naast het feit dat we onze leden keuze bieden, voegen we een nieuwe bron van inkomsten toe in al onze markten.”
Lee Sears, President of International Markets Ad Sales bij Paramount: "Door gebruik te maken van onze sterke relaties met een aantal van 's werelds toonaangevende marketeers, ons ongelooflijke productaanbod en innovatieve technologie, is Paramount Advertising de perfecte partner voor SkyShowtime.
We zullen onze waarde voor onze partners vergroten door adverteerders de mogelijkheid te bieden om op een uitgebreide en impactvolle manier reclamezendtijd in te kopen. Adverteerders krijgen hiermee toegang tot de wereldwijde franchises, series en films van SkyShowtime, naast het brede premium videoportfolio van Paramount.”
Weinig Europees product
SkyShowtime werkt met Nederlandse registraties bij het Commissariaat voor de Media en heeft tot 2026 ontheffingen verkregen voor het moeten aanbieden van Europees product, waardoor het bijvoorbeeld in 2024 slechts 15 procent aan Europese content hoeft aan te bieden. SkyShowtime claimde daarbij dat het geen contentrechten zou kunenn verwerven aangezien het in 2022 is gestart, ondanks dat de eigenaren vele decennia in Europa actief zijn.
Hoe en of SkyShowtime voldoet aan de investeringsplicht in Nederlands product is onduidelijk; de plicht geldt om 5 procent van de omzet boven de 10 miljoen euro in Nederlands product te investeren (waarvan 2,5 procent in culturele producties). Ook daarvoor zijn ontheffingen mogelijk.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Paramount Global ontslaat duizenden mensen in de VS
Paramount hevelt 55 uitzendlicenties over van Nederland naar Tsjechie
Paramount overgenomen door familie Ellison en RedBird Capital Partners; familie Redstone verkoopt
Ad Alliance sluit overeenkomst met Paramount voor reclameverkoop SkyShowtime
Paramount Global vervangt CEO in overnamediscussie
Gepubliceerd door: David de Jong