Open Now versterkt positionering biologisch voedsel met campagne

Het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit start een meerjarige campagne om consumenten te stimuleren vaker biologisch voedsel te kopen. Open Now gaat aan de slag om de positionering van biologisch te versterken, zodat consumenten meer kennis krijgen over de meerwaarde van biologisch en ze als gevolg vaker voor biologische producten kiezen.

De campagne richt zich in deze flight op de meest kansrijke doelgroepen voor gedragsverandering, namelijk de consumenten die de intentie hebben om in de toekomst vaker biologisch voedsel te kopen. Echter blijkt er ook bij deze consumenten nog een klooftussen de intentie en het daadwerkelijk kopen van biologische producten te bestaan. Op basis van onderzoek weten we dat onder meer gewoontegedrag en de prijs(perceptie), dat biologische producten duurder zijn, sterke belemmeringen zijn om biologische producten te kopen.

Kloof verkleinen

Maud van Hecke, gedragswetenschapper bij Open Now: “We verkleinen de kloof niet alleen met rationele argumenten, maar juist met een strategie die inspeelt op de waarden van de doelgroep en zich richt op het versterken van positieve associaties. Dit doen we door de campagne primair te framen vanuit smaak en secundair vanuit verantwoord. Daarnaast spelen veelgebruikte basisproducten de hoofdrol, zodat het voor de consument een kleinere stap is om een keer voor biologisch te kiezen. Ook wordt er rekening gehouden met welke producten op welk moment in het seizoen zijn, zodat het prijsverschil kleiner is.”

Het Europees biologisch keurmerk, herkenbaar aan een groen logo met 12 sterren die een blaadje vormen, staat in de campagne centraal.

De campagne is te zien op tv, out of home en online.

Credits:
Concept & strategie: Open Now ((onderdeel van DOT, het samenwerkingsverband van D&B,Open Now & TBWA\) | Productiemaatschappij: Chuck Studio’s | Regie & Fotografie: Natascha Brandt | Sound: Public Audio | Klant: Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit | Dienst Publiek en Communicatie: Suzanne Koning | Media: Initiative Media

www.opennow.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Jeroen Oppatja: Groei door de kracht van creatie & tech

05-12-2025 | 08:33:00
Oppatja vertelt hoe VML in Nederland is opgebouwd, hoe het internationale netwerk dagelijks waarde toevoegt

The Family 2.0: door fusie ontstond ander type bureau

01-12-2025 | 12:20:00
Het gesprek laat zien hoe creativiteit en gedragswetenschap elkaar versterken en hoe de fusie leidde tot een bureau met een scherpere strategische basis.

Klantengroei bij The Family na fusie met Open Now

29-07-2025 | 09:21:00
Het bureau verwelkomt onder meer Meerdervoort, Passend Lezen, Nederlands Centrum Jeugdgezondheid en Follow the Money.

The Family en Open Now fuseren

16-06-2025 | 10:44:00
Met gedragswetenschap als basis wil het bureau merken helpen met bewezen creativiteit en meer impact.

Open Now ontwikkelt campagne tegen vapen voor VWS

12-05-2025 | 14:02:00
Vapen onder jongeren neemt toe, terwijl veel ouders nog onvoldoende zicht hebben op de schadelijkheid ervan.

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Philips en Prusa lanceren Gen Fix in Praag

22-12-2025 | 15:08:00
Philips heeft samen met Prusa Gen Fix gelanceerd Met het programma leren kinderen en gezinnen praktische reparatievaardigheden via 3D-printen

Rodger Werkhoven: Schadenfreudevrije kerst gewenst, allemaal!

22-12-2025 | 11:54:00
Beeld- en mediatechnoloog Rodger Werkhoven droeg op uitnodiging van OpenAI vanaf ’21 bij aan de ontwikkeling van DALL·E en ’t inbouwen ervan in ChatGPT.

[Vacatures] DPG Media zoekt een Accountmanager Vtwonen

22-12-2025 | 08:16:00
DPG Media is per direct op zoek naar Accountmanager Vtwonen - Amsterdam

Bob Koigi: De ontwikkelingen die 2025 hebben gedefinieerd

19-12-2025 | 12:46:00
AI wordt in rap tempo de bepalende kracht achter de transformatie van marketing­leadership en prioriteiten voor 2026.

Philips zet refurbished producten centraal met Back Friday

19-12-2025 | 12:41:00
Philips Personal Health heeft Back Friday gelanceerd, een initiatief dat twee weken na Black Friday aandacht vraagt voor de hoeveelheid retouren
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.