Open Now versterkt positionering biologisch voedsel met campagne

Het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit start een meerjarige campagne om consumenten te stimuleren vaker biologisch voedsel te kopen. Open Now gaat aan de slag om de positionering van biologisch te versterken, zodat consumenten meer kennis krijgen over de meerwaarde van biologisch en ze als gevolg vaker voor biologische producten kiezen.

De campagne richt zich in deze flight op de meest kansrijke doelgroepen voor gedragsverandering, namelijk de consumenten die de intentie hebben om in de toekomst vaker biologisch voedsel te kopen. Echter blijkt er ook bij deze consumenten nog een klooftussen de intentie en het daadwerkelijk kopen van biologische producten te bestaan. Op basis van onderzoek weten we dat onder meer gewoontegedrag en de prijs(perceptie), dat biologische producten duurder zijn, sterke belemmeringen zijn om biologische producten te kopen.

Kloof verkleinen

Maud van Hecke, gedragswetenschapper bij Open Now: “We verkleinen de kloof niet alleen met rationele argumenten, maar juist met een strategie die inspeelt op de waarden van de doelgroep en zich richt op het versterken van positieve associaties. Dit doen we door de campagne primair te framen vanuit smaak en secundair vanuit verantwoord. Daarnaast spelen veelgebruikte basisproducten de hoofdrol, zodat het voor de consument een kleinere stap is om een keer voor biologisch te kiezen. Ook wordt er rekening gehouden met welke producten op welk moment in het seizoen zijn, zodat het prijsverschil kleiner is.”

Het Europees biologisch keurmerk, herkenbaar aan een groen logo met 12 sterren die een blaadje vormen, staat in de campagne centraal.

De campagne is te zien op tv, out of home en online.

Credits:
Concept & strategie: Open Now ((onderdeel van DOT, het samenwerkingsverband van D&B,Open Now & TBWA\) | Productiemaatschappij: Chuck Studio’s | Regie & Fotografie: Natascha Brandt | Sound: Public Audio | Klant: Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit | Dienst Publiek en Communicatie: Suzanne Koning | Media: Initiative Media

www.opennow.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

The Family 2.0: door fusie ontstond ander type bureau

01-12-2025 | 12:20:00
Het gesprek laat zien hoe creativiteit en gedragswetenschap elkaar versterken en hoe de fusie leidde tot een bureau met een scherpere strategische basis.

Klantengroei bij The Family na fusie met Open Now

29-07-2025 | 09:21:00
Het bureau verwelkomt onder meer Meerdervoort, Passend Lezen, Nederlands Centrum Jeugdgezondheid en Follow the Money.

The Family en Open Now fuseren

16-06-2025 | 10:44:00
Met gedragswetenschap als basis wil het bureau merken helpen met bewezen creativiteit en meer impact.

Open Now ontwikkelt campagne tegen vapen voor VWS

12-05-2025 | 14:02:00
Vapen onder jongeren neemt toe, terwijl veel ouders nog onvoldoende zicht hebben op de schadelijkheid ervan.

Radioportal Nederland.FM lanceert podcastportal

18-02-2025 | 15:36:00
Radioportal Nederland.FM lanceert het podcastportal www.podcast.nl. Het platform is gebouwd door Open Media Participaties, onderdeel van Open Now Portfolio

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Wieden+Kennedy creëert feestcampagne voor Zalando

02-12-2025 | 11:18:54
De campagne bouwt voort op het thema What Do I Wear? en laat zien hoe de online modebestemming klanten inspireert om met zelfvertrouwen en creativiteit de feestdagen in te gaan.

Dappr en SportsGen lanceren Dappr Award voor jonge sporters

02-12-2025 | 10:47:00
De samenwerking richt zich op het vergroten van Dappr’s zichtbaarheid in de breedtesport en het ontwikkelen van activaties rondom het thema vallen, opstaan en doorgaan.

Publicis Groupe helpt MediaMarkt aan sterk werkgeversmerk

02-12-2025 | 10:03:30
Onder de pay-off Dát is nou MediaMarkt laat de organisatie zien hoe het echt is om er te werken.

Higuita en Lot of Happiness lanceren eindejaarscampagne

02-12-2025 | 09:35:00
Voor bijna de helft van de Nederlanders is samenzijn met familie en vrienden de belangrijkste bron van geluk.

TBWA\NEBOKO en McDonald’s lanceren AI-kerstfilm

01-12-2025 | 14:33:00
De film, It’s the most terrible time of the year, laat zien hoe december voor veel mensen eerder stressvol dan sfeervol is.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.