
Open Now ontwikkelt campagne tegen vapen voor VWS
Landelijke campagne informeert ouders over schadelijkheid van vapen
Vapen onder jongeren neemt toe, terwijl veel ouders nog onvoldoende zicht hebben op de schadelijkheid ervan. In opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft Open Now de landelijke campagne Nee tegen vapen ontwikkeld. De campagne is gericht op ouders van kinderen tussen de 12 en 16 jaar.
De campagne is onderdeel van het recent gepresenteerde Actieplan tegen vapen. Met een gefaseerde aanpak wil het ministerie bewustwording creëren en ouders stimuleren het gesprek met hun kind aan te gaan.
Informatie voor ouders over schadelijkheid vapen
Volgens recent onderzoek heeft één op de tien twaalfjarigen al eens gevapet. Vapes bevatten giftige stoffen en verstoren de ontwikkeling van de hersenen. Vincent Karremans, staatssecretaris Jeugd, Preventie en Sport: "Vapes bevatten vaak heel veel nicotine, soms zelfs tot 400 keer de hoeveelheid nicotine van een sigaret. Nicotine is na heroïne en crack de meest verslavende drug die er bestaat. Dus ook één keertje vapen is heel risicovol."
De campagne moet ouders helpen om de risico’s beter te begrijpen en hun rol te pakken in het gesprek thuis.
Campagne zet gedragskennis centraal
Liselotte Vink, Managing Director bij Open Now: "Uit gedragsonderzoek blijkt dat ouders veel meer invloed hebben op hun kind dan zij zelf denken, maar vaak hebben ze nog onvoldoende of onjuiste feitenkennis over de schadelijkheid van vapen. Hierdoor zijn ze niet goed in staat met hun kind te praten en afspraken te maken."
Samen met PR-bureau Hagens en het Trimbos-instituut zijn op de website www.neetegenvapen.nl tools beschikbaar gesteld om ouders hierbij te ondersteunen.
Gefaseerde uitrol en nationale ouderavond
De campagne start met een bewustwordingsfase, waarin via radio, online video en social media wordt ingezet op informeren. Ook verschijnen video’s op de kanalen van Dokters Vandaag. Na de zomer volgt een nationale online ouderavond, ontwikkeld in samenwerking met PR-bureau HvdM. Later dit jaar is er een vervolgcampagne gericht op jongeren.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Radioportal Nederland.FM lanceert podcastportal
STROOM en Open Now komen met een merkcampagne voor Zorgverzekeraar ONVZ
Open Now en The Committed Agency versterken Salland Zorgverzekeringen met campagne
Open Now breidt team uit
Open Now maakt anti-verspillingscampagne gemeente Den Haag
Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen