Onderzoek: kansen én zorgen rond AI in de klas

Kunstmatige intelligentie (AI) krijgt steeds meer invloed op het dagelijks leven en ook in het onderwijs groeit de rol ervan. Uit onderzoek van marktonderzoeksbureau Markteffect blijkt dat Nederlanders verdeeld zijn over de gevolgen van AI in de klas. Twee op de vijf verwachten een negatieve impact, terwijl slechts één op de zes denkt dat AI vooral voordelen zal opleveren.

Basiskennis AI in het lesprogramma

Meer dan de helft van de Nederlanders (57 procent) vindt dat basiskennis over AI onderdeel moet worden van het lesprogramma. Twee op de vijf denken dat AI binnen vijf jaar net zo onmisbaar zal zijn in het onderwijs als laptops en digitale leermiddelen. Tegelijkertijd is de helft van mening dat onderwijsinstellingen voorzichtig moeten omgaan met de inzet van AI.

Toch ziet driekwart van de Nederlanders kansen. Drie op de tien verwachten dat AI helpt om op eigen tempo en niveau te leren. Ouders met kinderen tot achttien jaar delen die mening vaker dan ouders met oudere kinderen. Ook zien velen voordelen voor docenten, zoals tijdswinst bij administratie en lesvoorbereiding. Voor leerlingen kan AI vooral ondersteuning bieden bij huiswerk, studieplanning en persoonlijke leerassistenten.

Grote zorgen over risico’s

Tegelijkertijd bestaan er veel zorgen. Drie op de vijf Nederlanders vrezen dat leerlingen AI gebruiken voor plagiaat. De helft maakt zich zorgen over de betrouwbaarheid van adviezen die AI kan geven. Meer dan de helft van de Nederlanders, vooral boven de 35 jaar, vindt dat het onderwijs de risico’s onvoldoende erkent. Slechts zeven procent maakt zich helemaal geen zorgen.

Volgens veel Nederlanders ligt de sleutel bij digitale geletterdheid. Twee derde vindt dat kinderen en jongeren beter moeten leren begrijpen hoe AI werkt en er kritisch mee om te gaan. Zeven op de tien pleiten voor een vaste plek voor digitale geletterdheid in het lesprogramma, waarvan drie op de tien al vanaf de basisschool. Ook is er brede steun voor richtlijnen en bijscholing van docenten.

Houding tegenover AI in brede zin

Ook buiten het onderwijs is de houding tegenover AI gemengd. Drie op de tien Nederlanders zijn positief, minder dan een kwart negatief. Vooral Nederlanders onder de 55 jaar zijn optimistischer. De helft van de Nederlanders heeft ervaring met AI-tools zoals ChatGPT of Google Gemini. Deze worden vooral gebruikt om informatie te vinden of uit nieuwsgierigheid, en een derde zet AI in voor werk.

Ondanks het toenemende gebruik vindt drie op de vijf Nederlanders dat AI zich te snel ontwikkelt. Zeven op de tien pleiten daarom voor strengere regulering. Meer dan twee op de vijf vindt dat iedere werkende burger basiskennis van AI zou moeten hebben.

Het onderzoek is in augustus 2025 uitgevoerd door Markteffect onder een representatieve groep van 1.007 Nederlanders van achttien jaar en ouder.

www.markteffect.nl


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Markteffect: Denk niet voor je klant, luister naar hem

25-08-2025 | 08:52:34
Eén mindere ervaring kan het verschil maken tussen een trouwe fan en iemand die langzaam afdrijft naar de concurrent.

Stefan Klomp: Zo helpt belevingsonderzoek bij merkloyaliteit

22-08-2025 | 13:40:00
In marketing hoor je het vaak: ‘de klant is koning’. Maar laten we eerlijk zijn, het wordt steeds lastiger om aan die verwachtingen te voldoen.

Joris van Leenders: Employer branding begint binnen

21-08-2025 | 10:49:00
Kandidaten hebben de banen voor het uitkiezen en kiezen daarbij steeds vaker voor de organisatie die bij hén past

Stefan Klomp: Verkoop geen features maar relevantie

20-08-2025 | 14:32:00
Je kent het wel: je ziet een aanbieding en denkt meteen ‘Dit is precies wat ik nodig heb’. Maar er zijn ook producten die stilletjes voorbijgaan

Podcastgebruik groeit sterk bij jonge luisteraars

21-07-2025 | 16:54:00
Het gebruik van podcasts blijft stijgen in Nederland. Dat blijkt uit de twaalfde editie van de Markteffect Podcast Monitor
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.