Onderzoek: gratis streaming wint terrein onder Europeanen

Steeds meer Europeanen kiezen voor gratis streamingdiensten die worden ondersteund door advertenties. Uit onderzoek van Rakuten TV blijkt dat 71 procent van de respondenten in Spanje, Frankrijk, Duitsland en Italië wekelijks gebruikmaakt van AVOD (advertentie-ondersteunde video on demand) of FAST (free ad-supported TV).

Bijna de helft van deze groep kijkt geen lineaire televisie meer en een kwart heeft geen betaald streamingabonnement. De verschuiving illustreert hoe traditionele kijkpatronen snel veranderen en hoe adverteerders nieuwe doelgroepen kunnen bereiken via connected TV.

Reclame geaccepteerd door kijkers

In Duitsland geeft 24 procent van de gebruikers van AVOD of FAST aan te zijn gestopt met het kijken van traditionele televisie. Nog eens 23 procent heeft betaald streamen achter zich gelaten. Reclame blijkt daarbij geen struikelblok: 82 procent van de Duitse respondenten is zeer tevreden, tevreden of neutraal over het aantal advertenties.

Ook op Europees niveau blijft de tolerantie hoog. 78 procent van de consumenten hecht waarde aan gratis content, ook als daar reclame tegenover staat. Daarnaast is 62 procent tevreden met de kwaliteit van het aanbod aan films en series.

Enterprise-label moet adverteerders helpen

Om in te spelen op deze verschuiving lanceert Rakuten TV het label Rakuten TV Enterprise. Daarmee worden de zakelijke activiteiten van het bedrijf, waaronder advertentiesales, distributie en verdienmodellen, ondergebracht in één structuur.

Connected TV groeit snel in Europa

De cijfers bevestigen dat connected TV zich in hoog tempo ontwikkelt. Voor adverteerders betekent dit dat zij steeds meer kijkers kunnen bereiken die afstand nemen van zowel lineaire televisie als betaalde streamingdiensten. Met Enterprise wil Rakuten TV inspelen op zorgen rond meetbaarheid, transparantie en verantwoordelijkheid in dit veranderende medialandschap.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Transfer Media verzorgt reclame Eurosport en Discovery

30-09-2025 | 18:26:58
Transfer Media neemt vanaf 1 december de reclameregie van Eurosport en Discovery in Franstalig België op zich.

Minister Frank Rijkaart: geen toezicht en geen sancties EU-regels over politieke reclames

30-09-2025 | 14:01:00
Minister Frank Rijkaart (BBB) van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft besloten dat er ten aanzien van de Europese verordening politieke reclames de komende periode geen toezicht en sanctiemogelijkheden komen

Screenforce: storytelling is sleutel tot merk- en businessgroei

30-09-2025 | 09:58:31
De kernboodschap van het webinar: creativiteit is geen luxe, maar essentieel voor groei.

Your Channels en Samsung TV Plus lanceren VI TV en muziekzenders Your 60s/70s/80s

29-09-2025 | 13:00:00
Your Channels en Samsung TV Plus hebben samen met uitgever PXR de voetbalzender VI TV gelanceerd als FAST-kanaal voor gebruikers van Samsung tv-toestellen

Waarom Gen Z sceptisch is over AI-reclame

23-09-2025 | 12:06:00
Jongeren hebben vooral moeite met de echtheid en relevantie van AI-campagnes.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.