Onderzoek: gratis streaming wint terrein onder Europeanen

Steeds meer Europeanen kiezen voor gratis streamingdiensten die worden ondersteund door advertenties. Uit onderzoek van Rakuten TV blijkt dat 71 procent van de respondenten in Spanje, Frankrijk, Duitsland en Italië wekelijks gebruikmaakt van AVOD (advertentie-ondersteunde video on demand) of FAST (free ad-supported TV).

Bijna de helft van deze groep kijkt geen lineaire televisie meer en een kwart heeft geen betaald streamingabonnement. De verschuiving illustreert hoe traditionele kijkpatronen snel veranderen en hoe adverteerders nieuwe doelgroepen kunnen bereiken via connected TV.

Reclame geaccepteerd door kijkers

In Duitsland geeft 24 procent van de gebruikers van AVOD of FAST aan te zijn gestopt met het kijken van traditionele televisie. Nog eens 23 procent heeft betaald streamen achter zich gelaten. Reclame blijkt daarbij geen struikelblok: 82 procent van de Duitse respondenten is zeer tevreden, tevreden of neutraal over het aantal advertenties.

Ook op Europees niveau blijft de tolerantie hoog. 78 procent van de consumenten hecht waarde aan gratis content, ook als daar reclame tegenover staat. Daarnaast is 62 procent tevreden met de kwaliteit van het aanbod aan films en series.

Enterprise-label moet adverteerders helpen

Om in te spelen op deze verschuiving lanceert Rakuten TV het label Rakuten TV Enterprise. Daarmee worden de zakelijke activiteiten van het bedrijf, waaronder advertentiesales, distributie en verdienmodellen, ondergebracht in één structuur.

Connected TV groeit snel in Europa

De cijfers bevestigen dat connected TV zich in hoog tempo ontwikkelt. Voor adverteerders betekent dit dat zij steeds meer kijkers kunnen bereiken die afstand nemen van zowel lineaire televisie als betaalde streamingdiensten. Met Enterprise wil Rakuten TV inspelen op zorgen rond meetbaarheid, transparantie en verantwoordelijkheid in dit veranderende medialandschap.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Danijel Dercksen: ChatGPT dwingt Odido tot ander kanaalspel

19-11-2025 | 14:13:00
Hij spreekt over de technologische verschuivingen die merken raken, hoe ACT.agency daarop inspeelt en waarom ChatGPT het marketinglandschap verandert.

21 november World Television Day

19-11-2025 | 13:26:00
Op vrijdag 21 november vieren tv-bedrijven wereldwijd World Television Day 2025, een jaarlijks initiatief van de Verenigde Naties dat de blijvende impact van televisie benadrukt als bron van informatie, inspiratie en verbinding

Talpa Media: connecting the dots in veranderend medialandschap

18-11-2025 | 12:33:00
Talpa Media positioneerde zich op maandag 17 november 2025 voor meer dan 500 relaties in Amsterdam als een open netwerk met een volledig media- aanbod

Marcel Surendonk: Evenementen zijn geen decor, maar context

18-11-2025 | 11:38:00
In het gesprek legt hij uit waarom live-evenementen niet los moeten staan van campagnes, en hoe merken die het goed aanpakken blijvend impact maken.

Frederique Rote: Concept komt op de eerste plaats bij VENGEAN

17-11-2025 | 18:48:05
Ze vertelt hoe het copyvak in korte tijd ingrijpend veranderde en waarom copywriting nu om méér draait dan alleen goed schrijven.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.