Onderzoek: gratis streaming wint terrein onder Europeanen

Steeds meer Europeanen kiezen voor gratis streamingdiensten die worden ondersteund door advertenties. Uit onderzoek van Rakuten TV blijkt dat 71 procent van de respondenten in Spanje, Frankrijk, Duitsland en Italië wekelijks gebruikmaakt van AVOD (advertentie-ondersteunde video on demand) of FAST (free ad-supported TV).

Bijna de helft van deze groep kijkt geen lineaire televisie meer en een kwart heeft geen betaald streamingabonnement. De verschuiving illustreert hoe traditionele kijkpatronen snel veranderen en hoe adverteerders nieuwe doelgroepen kunnen bereiken via connected TV.

Reclame geaccepteerd door kijkers

In Duitsland geeft 24 procent van de gebruikers van AVOD of FAST aan te zijn gestopt met het kijken van traditionele televisie. Nog eens 23 procent heeft betaald streamen achter zich gelaten. Reclame blijkt daarbij geen struikelblok: 82 procent van de Duitse respondenten is zeer tevreden, tevreden of neutraal over het aantal advertenties.

Ook op Europees niveau blijft de tolerantie hoog. 78 procent van de consumenten hecht waarde aan gratis content, ook als daar reclame tegenover staat. Daarnaast is 62 procent tevreden met de kwaliteit van het aanbod aan films en series.

Enterprise-label moet adverteerders helpen

Om in te spelen op deze verschuiving lanceert Rakuten TV het label Rakuten TV Enterprise. Daarmee worden de zakelijke activiteiten van het bedrijf, waaronder advertentiesales, distributie en verdienmodellen, ondergebracht in één structuur.

Connected TV groeit snel in Europa

De cijfers bevestigen dat connected TV zich in hoog tempo ontwikkelt. Voor adverteerders betekent dit dat zij steeds meer kijkers kunnen bereiken die afstand nemen van zowel lineaire televisie als betaalde streamingdiensten. Met Enterprise wil Rakuten TV inspelen op zorgen rond meetbaarheid, transparantie en verantwoordelijkheid in dit veranderende medialandschap.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Giovanni Piccirilli verlaat RTL Nederland (en DPG Media)

12-12-2025 | 13:11:00
Giovanni Piccirilli, CTO van RTL Nederland heeft aangekondigd het bedrijf te verlaten. In de gewijzigde organisatiestructuur met DPG Media is de Vlaamse Frank Mathys die al CTO was van DPG Media, voortaan ook CTO voor de audio- en video-unit waar RTL Nederland onder valt

[DutchMedia Podcast] met Ton Verlind over Commissariaat, NPO en meer

12-12-2025 | 10:49:53
David de Jong en Taco Jelgersma maken in samenwerking met Audiohuis de tweewekelijkse DutchMedia Podcast. In deze podcast gaan zij in op actuele onderwerpen uit de wereld van media, marketing en telecom. Feiten en een mening met een bite

Frederique Rote: Waarom deze AI-kerstreclame misging

11-12-2025 | 15:57:00
Waarom vinden we pratende dieren in Pixar-films schattig, maar geeft deze reclame sommige mensen de kriebels? 

BM: Niels van der Laan en Jeroen Woe Mediapersonen van het Jaar 2025

09-12-2025 | 23:06:00
Niels van der Laan en Jeroen Woe zijn door mediavakblad BM (Broadcast Magazine) uitgeroepen tot Mediapersonen van het Jaar 2025

Transfer Media gaat reclames Disney+ verkopen

09-12-2025 | 12:30:00
Transfer Media gaat de advertentieverkoop voor streamingplatform Disney+ in België verzorgen.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.