Omzetgroei dagbladen blijft achter bij inflatie

NDP Nieuwsmedia: groei komt uit digitale abonnementen, advertentie-inkomsten dalen

De Nederlandse dagbladen hebben in 2024 een omzetgroei van twee procent gerealiseerd, tot een totaal van 1.211 miljoen euro. Deze groei bleef achter bij de inflatie. De stijging kwam volledig uit de lezersmarkt, vooral door een toename in digitale abonnementen. Dat blijkt uit het jaarverslag van NDP Nieuwsmedia.

Tegelijkertijd daalde de advertentieomzet aanzienlijk. Zowel print- als digitale advertenties leverden minder op. De totale advertentie-inkomsten kwamen uit op 224 miljoen euro, een daling van 4,6 procent ten opzichte van 2023.

Digitale groei compenseert papieren krimp

De groei in de lezersmarkt was bescheiden voor printabonnementen (plus 0,8 procent), maar fors bij digitale uitgaven. De opbrengsten uit digitale abonnementen stegen met 29 miljoen euro naar 199 miljoen euro, een stijging van zeventien procent. Inmiddels komt tachtig procent van de inkomsten van nieuwsuitgevers uit betalende abonnees.

Daarmee blijft de financiering van journalistiek in toenemende mate afhankelijk van digitale lezersinkomsten.

Advertentie-inkomsten onder druk

De advertentiemarkt blijft een zorgenpunt. Zowel digitale advertenties (min vier procent) als printadvertenties (min vijf procent) lieten in 2024 een terugval zien. Techbedrijven domineren de online advertentiemarkt; inmiddels gaat tachtig procent van het digitale advertentiebudget naar deze partijen. Tegelijk ontstaan er nieuwe concurrenten in de vorm van retailmedia en digitale buitenreclame.

Investeringen in redacties blijven groeien

Ondanks de dalende advertentie-inkomsten is er meer geïnvesteerd in journalistiek. In 2024 besteedden nieuwsbedrijven gezamenlijk 394 miljoen euro aan redacties, zes procent meer dan in 2023. Ook het aantal redacteuren steeg licht, tot 2.766 fte’s.

Vooruitblik op 2025

Rien van Beemen, voorzitter van NDP Nieuwsmedia: "We zien in de branche nog steeds groei en de digitalisering zet door. Maar de onzekerheid over de economie en de dominantie van Big Tech op de advertentiemarkt zorgen zichtbaar voor uitdagingen. Laat staan dat het de Ster zou worden toegestaan om meer inkomsten uit de advertentiemarkt te halen. Het jaar 2024 kan een kanteljaar blijken te zijn. We zullen het komende jaar scherp aan de wind moeten zeilen om de journalistiek duurzaam te financieren."

Het volledige jaarverslag van NDP Nieuwsmedia is beschikbaar via de website van de brancheorganisatie.

www.ndpnieuwsmedia.nl

 

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

[Vacatures] Mediahuis zoekt een Locatie Coördinator Nacht Buitenpost

18-06-2025 | 09:28:00
Mediahuis is per direct op zoek naar Locatie Coördinator Nacht Buitenpost

[Vacatures] Mediahuis zoekt een Video Redacteur Metro

18-06-2025 | 08:34:00
Mediahuis is per direct op zoek naar Video Redacteur Metro

[Vacatures] Mediahuis zoekt een Online Redacteur bij VROUW

09-06-2025 | 08:43:00
Mediahuis is per direct op zoek naar Online Redacteur bij VROUW

Ulrike Handel/Marietje Schaake/Anita Zielina RvC Mediahuis

06-06-2025 | 14:23:00
Mediahuis Groep heeft Dr. Ulrike Handel, Marietje Schaake en Anita Zielina benoemd in de Raad van Bestuur. De Raad van Bestuur is in België het equivalent van de Nederlandse Raad van Commissarissen

[Vacatures] DPG Media zoekt een Verslaggever AD Haagsche Courant - Editie Delft

05-06-2025 | 08:21:00
DPG Media  is per direct op zoek naar Verslaggever AD Haagsche Courant - Editie Delft - Den Haag
 

Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.