Omzet Ster 2024 daalt naar 211,6 miljoen euro

Netto resultaat daalt naar 191,2 miljoen euro, 3,9 miljoen voor regionale publieke omroepen

De publieke reclameverkooporganisatie Ster heeft in 2024 een omzet van 211,6 miljoen euro gerealiseerd. Ondanks de extra taak om de landelijke reclame voor de regionale publieke omroepen te verkopen behaalde Ster 3,1 miljoen minder omzet dan in 2023.

Netto heeft Ster 191,2 miljoen euro afgedragen aan het ministerie van OCW, die in de mediabegroting terechtkomt, waarmee onder meer de NPO en RPO worden gefinancierd. Het ministerie van OCW had 181 miljoen begroot als afdracht.

2024 was het eerste jaar waarbij Ster ook de landelijke reclame voor de regionale publieke omroepen verkocht. Dit betekende een omzet van 4,2 miljoen (1,5 miljoen voor tv en 2,7 voor radio) die met een aftrek van 319.000 voor Ster zelf als handling fee, voor 3,9 miljoen ten goede kwam aan de regionale publieke omroepen.

Radio en tv

Zowel de omzet voor radio als televisie daalde in 2024 voor de NPO-zendtijd. Bij radio werd 42,7 miljoen euro omzet gedraaid (was 43,3 miljoen euro). Volgens Ster daalde de gemiddelde GRP-prijs en daalde het marktaandeel van de NPO-radiostations.

De tv-omzet daalde naar 165,9 miljoen euro (was 168,5 miljoen euro in 2023). Voor de televisie-omzet stelt Ster dat veel evenementen met veel GRP’s leidden tot een lagere gemiddelde GRP-prijs, ook al steeg het marktaandeel van de NPO. De online-omzet voor goede doelen bleef stabiel op 2,9 mljoen euro.

2025

Voor 2025 verwacht Ster een nog lagere netto opbrengst te realiseren; het ministerie van OCW begrootte 172,4 miljoen euro. Volgens Ster is een structurele daling te verwachten dankzij de shift naar online/on demand. Daar mag Ster geen commerciële reclames verkopen.

Ster wil online/on demand reclame

Ster stelt dat, om op termijn de omzet op peil te houden, het noodzakelijk is dat het meer omzet kan genereren via de online kanalen van de publieke omroep. Dat kan alleen via een wetswijziging om Ster weer toe te staan om online advertentieruimte aan commerciële partijen te verkopen. Ster verwacht niet dat de hoeveelheid reclame online vergroot zal worden, maar dat het gevarieerder wordt.

Over een wetswijziging is enige politieke discussie ontstaan. Minister Eppo Bruins voert daartoe een impactsanalyse uit. Ster wijst erop dat van de 6 miljard euro aan Nederlandse reclame-omzet tweederde bij big tech terechtkomt. Nederlandse mediapartijen als RTL Nederland en DPG Media vrezen oneerlijke concurrentie indien Ster online en on demand commerciële reclame mag verkopen.

Het gehele Ster-jaarverslag 2024 is hier te vinden.

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

NPO 2025/2026: de plek van ons allemaal

10-09-2025 | 02:26:00
De NPO heeft samen met de publieke omroepverenigingen en NOS/NTR het radio- en tv-seizoen 2025/2026 gepresenteerd onder de noemer de plek van ons allemaal

Tv-reclamemarkt daalt -8,1 procent tot 390 miljoen in eerste helft 2025

04-09-2025 | 00:00:00
De tv-reclamemarkt komt in de eerste helft van 2025 uit op 390 miljoen euro. Dit is een daling van 8,1 procent vergeleken met de eerste helft van 2024. Dit heeft brancheorganisatie Screenforce bekend gemaakt

Ster: omzetcijfers eerste half jaar 2025 fors gedaald, tv -18,5%

26-08-2025 | 00:15:00
Ster heeft bekend gemaakt over het eerste half jaar 15,8 procent minder aan omzet te hebben gedraaid om uit te komen op 88,88 mljoen euro omzet

Loeki de Leeuw viert 60 jaar Ster met speciale filmpjes

25-08-2025 | 10:17:30
Ster bestaat 60 jaar en viert dat met speciale Loeki de Leeuw-filmpjes. De feestelijke filmpjes zijn te zien rondom de reclameblokken op televisie.

Genomineerden tweede kwartaal Ster Gouden Loeki 2025 bekend

04-08-2025 | 09:00:00
Onder de bureaus die meedingen bevinden zich TBWA\NEBOKO, Alfred International, Dentsu Creative Amsterdam en NOISE Amsterdam.
 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Burger King zet Gordon Ramsay buitenspel in campagne

10-09-2025 | 09:58:46
Met een knipoog naar campagnes met beroemdheden suggereert de keten dat de burger smaakt alsof hij door een topchef is gemaakt

[Vacatures] Mediahuis zoekt een Audio Campaign Producer

10-09-2025 | 09:38:00
Mediahuis is per direct op zoek naar een Audio Campaign Producer - Amsterdam

DEPT en Univé lanceren Pas-op-Pop campagne in woonwijken

10-09-2025 | 09:07:26
Het gaat om Pas-op-Poppen die weggebruikers aansporen hun snelheid te verlagen waar kinderen buitenspelen

[Vacancy] Kinesso has a position for Programmatic Campaign Manager - Nike account

10-09-2025 | 08:45:00
Kinesso is directly looking for Programmatic Campaign Manager - Nike account

Media Reverse, B.R.A.I.N. en Altermedia starten Nee betekent nee-campagne

10-09-2025 | 08:36:00
Het doel is zowel bewustwording vergroten als concreet gedrag beïnvloeden bij potentiële daders en hun omgeving.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.