Omnicom krijgt obligatiehouders mee in overname Interpublic Group

In aanloop overname veel ontslagen

De eerder aangekondigde overname van Interpublic Group door Omnicom is een stap dichterbij gekomen. Een meerderheid van de obligatiehouders van Inter Public Group heeft ingestemd met een ruilaanbod voor uitstaande obligaties. Op 22 augustus 2025 heeft Interpublic Group dit bevestigd.

Met het aanbod kan Omnicom tot 2,95 miljard dollar aan bestaande schuld van Interpublic vervangen door Omnicom senior notes en contanten. Daarnaast worden convenanten in de obligatiecontracten van Interpublic Group aangepast, waardoor de beperkingen afnemen in aanloop naar de fusie.

9 september 2025

De verwachting is dat de overname van Interpublic Group door Omnicom op 9 september zal platsvinden. Daarna zal een integratieproces van beide bedrijven starten. Eerder benodigde toestemmingen zijn inmidels verkregen. Omnicom kan overigens deze datum nog wel uitstellen.

Ontslagen

In aanloop naar de overname, heet Interpublic Group in de eerste helft van dit jaar 2.400 medewerkers wereldwijd ontslagen, oftewel 4,5 procent van het totaal aantal werknemers. Dit bleek volgens het internationale vakblad Exchange4Media uit SEC-filings.  1,500 posities kwamen in het eerste kwartaal te vervallen en nog eens 900 in het tweede kwartaal. De meeste ontslagen waren in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk.

Het gaat om posities op alle lagen door het bedrijf heen van directieleden tot productieteamleden, waar dit heeft plaats gevonden. De in februari 2025 aangekondigde reorganisatie moet 250 miljoen dollar aan beparingen opleveren, los van de 750 miljoen dollar aan synergievoordelen die de overname door Omnicom moet opleveren. In 2024 werd bij Interpublic Group al 4.100 posities geschrapt. Daarnaast zagen medewerkers hun salaris en medewerkersvoordelen in totaal met 10-12 procent dalen. 

Het is niet bekend hoeveel medewerkers Omnicom dit jaar heeft ontslagen; in 2024 werd het totaal aantal fte's bij Omnicom met 3.000 ingeperkt tot wereldwijd 74.900 medewekers.

Voorwaarden ruilaanbod

Investeerders die hun obligaties voor de vroege deadline aanboden, ontvangen 1000 dollar in nieuwe Omnicom-obligaties plus een contante vergoeding van 1 dollar per 1000 dollar aan ingeleverde Interpublic-obligaties, samen met een extra premie. Degenen die later, maar voor de definitieve sluitingsdatum van 9 september aanbieden, krijgen 1000 dollar aan nieuwe Omnicom-obligaties per 1000 dollar aan Interpublic-obligaties, maar zonder de contante vergoeding.

Naar afronding fusie

De obligatieruil maakt deel uit van de 11 miljard dollar kostende overname van Interpublic door Omnicom, die in december 2024 werd aangekondigd.  

De leiding over het ruilaanbod ligt bij BofA Securities, J.P. Morgan Securities en Wells Fargo Securities. Daarnaast zijn meerdere internationale banken betrokken als co-managers.

In Nederland vallen de creatieve bureaus TBWA\Neboko, DDB Amsterdam, de pr-bureaus Fleismannhillard, Ketchum en Porter Novelli alsmede het mediabureau Omnicom Media Group (Annalect, OMD, PHD) onder Omnicom. Mediabureaus Mediabrands, UM en Initiative, digital agencies Kinesso, content marketingbureau Yune en creative agency FCB Amsterdam vallen onder IPG. Ook Weber Shandwick, Mullenlowe en Magna vallen onder Interpublic Group.

www.omnicomgroup.com

www.interpublic.com


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Vlaamse overheid kiest mediabureaus Initiative en Semetis

22-08-2025 | 01:03:00
Na een pitch heeft de Vlaamse overheid een raamovereenkomst afgesloten voor mediaplanning en -aankoop met Initiative (IPG Mediabrandsd) en Semetis (Omnicom Media Group)

Interpublic Group: lagere omzetten en resultaten in H1 2025

23-07-2025 | 13:27:00
Interpublic Group (IPG) heeft in het eerste half jaar lagere omzetten en resultaten moeten rapporteren door reorganisatiekosten

Boudewijn Wubbels (OMD): Measuring the Unclickable

20-07-2025 | 20:39:00
Waarom de volgende generatie mediacampagnes nieuwe KPI’s nodig heeft

Omnicom Q2-2025, omzet +4,2 procent, winst -21,5 procent

16-07-2025 | 13:19:00
Omnicom heeft de resultaten bekendgemaakt over het tweede kwartaal van 2025. Hieruit blijkt dat er een forse winstdaling is gerealiseerd.

Omnicom lanceert sportbureau Dark Horses in Nederland

08-07-2025 | 07:00:00
Dark Horses is oorspronkelijk opgericht in Londen en werkte internationaal voor merken als Adidas, Lay’s, Just Eat, TikTok en Nissan.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.