Omdia: retailmedia goed voor 300 miljard dollar

In 2030 gaat 20 procent van de totale advertentie-inkomsten wereldwijd naar retailmedia

Retailmedia groeit naar een wereldwijde omzet van meer dan 300 miljard dollar in 2030. Dat blijkt uit onderzoek van Omdia. Daarmee vertegenwoordigt de categorie circa twintig procent van de totale advertentie-inkomsten wereldwijd. De sterke groei komt doordat steeds meer retailers en merken inzetten op advertising gebaseerd op first-party data.

Maria Rua Aguete, senior research director bij Omdia: "Het retailmedialandschap groeit hard doordat retailers het inkomstenpotentieel van klantdata en digitale platforms benutten. Met de verwachting dat retailmedia aan het eind van dit decennium eenvijfde van alle advertentiebudgetten zal omvatten, zien we een fundamentele verschuiving in het ecosysteem van reclame."

Groei gedreven door first-party data

Retailmedianetwerken maken het voor merken mogelijk te adverteren via digitale platforms van retailers met gebruik van klantdata. Dat model wint aan populariteit omdat marketeers alternatieven zoeken voor traditionele kanalen die onder druk staan door strengere privacyregels en het verdwijnen van third-party cookies.

Belangrijke groeifactoren zijn retailers die hun inkomstenstromen verbreden, merken die vragen om meetbare rendementen en technologische vooruitgang die geavanceerdere targeting en rapportage mogelijk maakt.

Omdia presenteert bevindingen op IBC2025

Omdia deelt zijn inzichten over retailmedia tijdens IBC2025, waar het onderzoeksbureau voor het derde jaar op rij optreedt als officieel researchpartner. De beurs vindt plaats van 12 tot en met 15 september in RAI Amsterdam.

Maria Rua Aguete: "Net als bij eerdere digitale transformaties in advertising biedt retailmedia mediabedrijven een grote kans om inkomsten te diversifiëren. Deze trend sluit aan bij ons bredere onderzoek dat laat zien dat de markt voor videoreclame in 2028 groeit naar 400 miljard dollar."

Jo Mayer, head of marketing bij IBC: "We zijn blij dat Omdia opnieuw onze researchpartner is tijdens IBC. Hun inzichten en analyses helpen om inhoudelijke gesprekken te voeren en betere beslissingen te nemen. Nu retailmedia de toekomst van advertising mede vormgeeft, kijken we ernaar uit om de laatste onderzoeksresultaten van Omdia te presenteren tijdens IBC2025."

Toenemende concurrentie verwacht

De concurrentie in retailmedia zal naar verwachting verder toenemen doordat gevestigde spelers en nieuwkomers investeren in innovatie. Dat biedt merken extra mogelijkheden om consumenten te bereiken tijdens hun aankoopproces.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

NMO Online en Vinex over retail(merken), online bereiksonderzoek en data

02-12-2025 | 13:09:00
Tijdens een gezamenlijke sessie van NMO Online (Nationaal Media Onderzoek) en VINEX (Verenigde Internet Exploitanten) stond donderdag 27 november, de dag voor Black Friday, één vraag centraal: hoe brengen we orde aan in een online medialandschap dat steeds gefragmenteerder raakt en waarin retailmerken steeds nadrukkelijker aanwezig zijn?

Global geeft jongeren stem via buitenreclame

01-12-2025 | 08:43:20
Hun tekeningen zijn verwerkt tot grote posters in het kader van de tweede editie van Stem van de Straat, een project van Global Media & Entertainment

Wibra en Giesbers Retail lanceren de wiBRA

05-11-2025 | 15:33:00
Wibra heeft de wiBRA geïntroduceerd: een bh van hoge kwaliteit voor €9,99. De lancering gaat gepaard met een campagne ontwikkeld door Giesbers Retail

Makro en Yune lanceren campagne over de hectiek van december

05-11-2025 | 10:43:00
Onder het motto De meest hysterische tijd van het jaar positioneert de groothandel zich als partner voor ondernemend Nederland in een periode vol hectiek

Onderzoek: Retail media passeert tv-reclame in 2026

05-11-2025 | 09:45:00
De wereldwijde markt voor retail media groeit door richting 200 miljard dollar, maar het tempo neemt af.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.