OHRA neemt afscheid van Joe Public en schrijft pitch uit

Focus op online en audio

Verzekeraar OHRA (onderdeel van NN Group) heeft afscheid genomen van creatief bureau Joe Public Amsterdam. Dit bevestigt Antoine Houtsma, Chief Creative Officer en oprichter van Joe Public Amsterdam. OHRA heeft een pitch uitgeschreven om een creatief bureau te selecteren. Joe Public Amsterdam doet daar niet aan mee.

Eerste klant

OHRA was de eerste klant voor Joe Public Amsterdam in 2011. Antoine Houtsma maakt sinds 2004 campagnes voor de verzekeraar, eerst bij Van Walbeek Ecetera (later Etcetera, nu DDB) en daarna tot 2011 bij het niet meer bestaande Doom & Dickson.

Focus online en audio   

OHRA kiest in zijn strategie voor de focus op online en audio. Antoine Houtsma: “Televisie heeft veel gebracht waarbij combinaties gelegd zijn met radio en online. Ons advies was om de tv-commercials niet te schrappen. Het merk krijgt naar ons idee anders klappen als het gaat om merkbekendheid. Sinds begin dit jaar doen we in feite geen werk meer voor OHRA. Wij geloven niet in de gekozen mediastrategie in een competitieve markt met weinig onderscheid in producten. OHRA weet wat ze in huis hebben, daar is van ons uit geen pitch voor nodig.”

Paarse Krokodil en pechvogels

De OHRA-campagnes waar Antoine Houtsma bij betrokken was bestonden onder meer uit de Paarse Krokodil, maar ook campagnes met pechvogels Rob & Els en het duo Matthijjs & Roos. De OHRA-campagnes van Joe Public Amsterdam wonnen veelvuldig awards voor hun campagnes.

Antoine Houtsma zegt dat hij in zijn carrière veel aan OHRA te danken heeft. Het bureau werd een succes dankzij OHRA als startklant; toch realiseert hij zich dat er een moment zou komen dat OHRA wat anders wilde gaan doen. Joe Public Amsterdam hoopt dat het bureau in de toekomst voor andere verzekeraars hun kennis en creativiteit kan inzetten.

Bij OHRA zijn sinds februari 2024 Ingrid van Kempen en sinds juni 2022 Nynke Nijkamp verantwoordelijk voor de marketinguitingen. Ingrid van Kempen als Manager Merk & Communicatie en Nynke Nijkamp als Head of P&C Insurance, Digital & Brand.

Nieuwe Lente (het consultancybureau van Rogier Bruggeman, Anna Kuiper en Veroni Engelhart) is betrokken bij de gewijzigde mediastrategie die OHRA heeft bepaald.

OHRA

Bas Kuik, Senior Woordvoerder en communicatiespecialist voor Nationale Nederlanden enOHRA: "OHRA en Joe Public hebben gedurende een lange periode prettig en succesvol samengewerkt, en flink gebouwd aan het merk OHRA. We kijken terug op veel memorabele campagnes en mooie resultaten.

In 2024 heeft OHRA haar merkstrategie aangescherpt, met een daarbij passende mediastrategie. Daarbij ligt de focus – naast online – op audio in plaats van televisiecommercials. Voor OHRA is dit mede aanleiding om te onderzoeken welk bureau het beste aansluit bij de toekomstvisie en ambities van het merk. Hiervoor heeft OHRA een pitch uitgeschreven met als doel om begin 2026 de nieuwe samenwerking af te trappen."

Compilatie

Hierbij een compilatie van de OHRA-reclames:

(Het headerbeeld bij dit artikel is samengesteld met behulp van AI)

www.joepublic.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Radio 10 en Joe Public lanceren campagne ochtendshow

20-08-2025 | 10:31:00
Met de slogan Rustig wakker worden is voorbij! wil Radio 10 benadrukken dat luisteraars kunnen rekenen op een dynamische start van de dag.

Peter van Wijnaerde: Call your shot, verstop je niet

18-08-2025 | 08:00:00
Weet je wat er zo onweerstaanbaar is aan werken met data en AI? Niet dat het preciezer, goedkoper of vanzelf gaat. Het geeft een perfect excuus.

Adverteerders zetten aanzienlijk minder in op televisie en verschuiven naar digitale media

10-08-2025 | 15:33:00
In de Verenigde Staten daalde de lineaire tv-reclamebesteding tussen 2021 en 2024 met gemiddeld 3,5 procent per jaar

[Forum] Sydney Sweeney has great jeans

07-08-2025 | 13:08:00
Met regelmaat vragen wij bepalende spelers in ons vak in de rubriek [Forum] naar hun mening over actuele onderwerpen. Vandaag is de vraag: Wat vind jij van (de ophef over) de Sydney Sweeney has great jeans campagne Sydney Sweeney has great jeans campagne

Peter van Wijnaerde: Dat is waar corporate logica breekt

01-08-2025 | 10:48:00
Minecraft zag eruit als een downgrade. Geen verhaal. Geen fancy graphics. Geen realisme. Gewoon blokjes. Toch werd het de bestverkochte game ooit.
 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Natwerk lanceert BiFi Chicken-campagne in Duitsland

27-08-2025 | 09:33:00
Na eerdere campagnes in Nederland en België werkt Natwerk nu ook voor BiFi in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk.

GoSpooky en Etos koppelen Insta-mijlpaal aan luierdonatie

27-08-2025 | 08:55:46
Modellen bepakt met Philips Airfryer-rugzakken verrassen foodies in de wachtrijen voor eetgelegenheden met vers bereide snacks uit de airfryer

ACM start campagne over rechten gebruikers online platforms

26-08-2025 | 09:21:00
Veel gebruikers van online platforms weten weinig over hun rechten onder de Europese Digital Services Act (DSA). Dat blijkt uit onderzoeken die de Autoriteit Consument & Markt (ACM) tussen 2023 en 2025 liet uitvoeren.

Finally an Agency brengt Share a Coke van Coca-Cola tot leven met OOH specials

26-08-2025 | 09:15:00
De campagne, gericht op Gen Z, draaide om het terugbrengen van offline momenten van verbinding in een tijd waarin digitaal contact vaak de boventoon voert.

Bob Koigi: Waarom merken gaming niet meer kunnen negeren

25-08-2025 | 15:03:49
Het publiek ziet er vandaag de dag anders uit dan twintig jaar geleden. Volwassenen boven de 50 jaar vormen bijna 30 procent van alle gamers in de VS
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.