
NPO, Talpa Network, RTL Nederland en DPG Media testen Jouw ID op eigen websites
NPO, Talpa Network, RTL Nederland en DPG Mediazijn begonnen met een testversie van Jouw ID. De partijen zijn samen met Mediahuis oprichters van de Stichting Nederlandse Datakluis. De sites van de NPO, Hart van Nederland (Talpa Network), Nu.nl (DPG Media), RTL Nieuws (RTL Nederland) en Shownieuws (Talpa Network) doen mee aan het initiatief. Stichting Nederlandse Datakluis streeft ernaar dat in 2025 veel meer websites aangesloten zijn bij Jouw ID.
Eigen voorkeuren zonder cookies
Gebruikers die een account hebben bij Jouw ID krijgen na inloggen niet meer te maken met geen cookiemeldingen en worden ook niet meer getrackt. Jouw ID zal maximaal 10.000 gebruikers toelaten tijdens de testfase, die drie tot vier weken duurt. Daarna is de dienst niet meer te gebruiken tot aan de lancering.
Gebruikers kunnen via Jouw ID per website aangeven welke gegevens de site mag zien om inhoud of advertenties aan te passen. Jouw ID werkt met software van het Vlaamse overheidsbedrijf Athumi en werkt op basis van de Solid-standaard.
Jouw ID van Nederlandse Datakluis
Jouw ID is de merknaam van Stichting Nederlandse Datakluis, waarbij websites gegevens alleen mogen gebruiken met specifieke toestemming. Hoewel een e-mailadres moet worden opgegeven om in te loggen, wordt deze niet gedeeld. Op de site van Hart van Nederland wordt bijvoorbeeld inhoud aangeboden die aansluit bij opgeslagen en opgegeven voorkeuren en interesses. Die worden daarbij niet aan Talpa Network verstrekt, maar blijven bij Stichting Nederlandse Datakluis. Nu.nl biedt testgebruiker tijdens de pilot toegang tot de premiumversie Nu.nl+
Stichting Nederlandse Datakluis heeft een subsidie verkregen van de Europese Unie uit een fonds voor regionale ontwikkelingen. Fondsaanvragen bij onder meer het Nationale Groeifonds in Nederland, slaagden niet. De organisatie wordt geleid door oprichters Martijn van Dam en Arno Otto
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Wordt het Europa Digital First voor bedrijven?
Alpine A290 GTS wint Autovisie EV Supertest 2025
Joris van Lierop: NMO Online maakt beter plannen mogelijk
[Vacatures] ZIGT zoekt een Digital Media Consultant
Patricia Sonius: NMO Crossmedia bundelt alle mediadata
Gepubliceerd door: David de Jong